جراحی جدید جشنواره فیلم‌فجر

گروه فرهنگ و هنر: مسیر تغییرات جشنواره فجر که از دو سال قبل آغاز شده بود روز گذشته با اعلام اسم دبیر جدید جشنواره بین‌المللی فیلم کشور و تغییر نام «فجر» به «ایران» وارد فاز جدیدی شد.از این پس باید نام «جشنواره بین‌المللی فیلم ایران» را جایگزین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کرد و حکم دبیری جدید جشنواره بین‌المللی فیلم ایران هم به رضا میرکریمی مدیرعامل فعلی خانه سینما رسیده است و با این حساب باید منتظر یک جشنواره بین‌المللی از نوع جدیدش بود. این برای اولین بار در طول ۳۳ دوره جشنواره فیلم فجر اتفاق افتاده است که دبیر دو بخش ملی و بین‌المللی از هم جدا شده‌اند.

چند ماه قبل که بخش بین‌الملل جشنواره از بخش ملی جدا شد دبیر بخش بین‌الملل همان دبیر بخش ملی یعنی علیرضا رضاداد بود اما وقتی محمد حیدری در جایگاه دبیری جشنواره فجر نشست همه منتظر بودند تا حکم دبیری بخش بین‌الملل این جشنواره هم با همان نام فجر به نام او بخورد ولی با حکمی که رئیس سازمان سینمایی برای رضا میرکریمی صادر کرد عملا دیگر جشنواره‌ای به نام جشنواره بین‌المللی فیلم فجر وجود خارجی نخواهد داشت و اردیبهشت سال آینده اولین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ایران برگزار خواهد شد.

از سویی دیگر با انتخاب نام ایران بر روی این جشنواره برای اولین بار است که چنین بدعتی گذاشته می‌شود؛ چرا که معمولا جشنواره‌های فیلم در دنیا با نام شهر محل برگزاری‌شان شناخته می‌شوند اما جشنواره بین‌المللی فیلم ایران دست‌کم اتفاق جدیدی در برگزاری چنین رویداد‌هایی در جهان می‌تواند باشد.

درحالی‌که از مدتی پیش شنیده می‌شد رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما قرار است سکاندار بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر باشد در نهایت عصر سه‌شنبه حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در حکمی این کارگردان سینمای ایران را به سمت دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم ایران منصوب کرد. این عنوان جدید همان بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر است که این تغییر عنوان واکنش‌هایی دربر داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الله ایوبی درباره جداسازی این جشنواره می‌گوید که گمان نمی‌کنم بر کسی پوشیده باشد که سینمای ایران و نگاه اسلامی و ایرانی حاکم بر این سینما جشنواره‌ای بین‌المللی و مستقل را می‌طلبد و همین ضرورت ما را بر آن داشت که بخشی کاملا مستقل و با رویکرد جهانی در نظر بگیریم.

رئیس سازمان سینمایی معتقد است: برگزاری دو بخش از یک جشنواره در دو سال مختلف و با یک نام چندان زیبنده نبود و موجب سردرگمی مخاطبان و میهمانان می‌شد و در نتیجه پس از بررسی‌های طولانی و نشست‌های مختلف کارشناسی به این باور رسیدیم که به جای برگزاری ناقص و کم‌تاثیر بخشی به عنوان بین‌الملل و بخش دیگری به عنوان ملی هر دو اتفاق را با شکوه و درست برگزار کنیم و به همین دلیل بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، جشنواره بین‌المللی فیلم ایران نام گرفت.

ایوبی می‌گوید جشنواره فیلم فجر با هدف رونمایی از سینمای ایران و معرفی آن به جهان برگزار می‌شود. جشنواره فیلم فجر جشن با شکوه و معرفی تولیدات سالانه سینمای ایران است و جشنواره بین‌المللی فیلم ایران با هدف تبادل تجربه تخصصی سینمایی ایران با جهان است.

در این جشنواره تخصصی، هدف هم‌سنجی تجربه ایرانی در سینما با تجربه‌های دیگر و حمایت و پشتیبانی از نگاه ایرانی در سینمای جهان است. ایران پایگاه و منادی سینمای اصیل، فرهنگی و مبتنی بر ارزش‌های انسانی است و لازم است در همایشی سالانه راهیان این راه را گِرد هم جمع کنیم.

او تاکید می‌کند: شایسته است به جای برگزاری ناقص، هر یک از این دو پروژه بزرگ شایسته و درخور و در حد و اندازه ایران و نظام جمهوری اسلامی برگزار شود. کیست که نداند برگزاری رویدادهای فرهنگی البته با رعایت استانداردها در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارنامه و دستاورد انقلاب اسلامی است؛ با هر نامی و در هر زمانی که باشد. و منطقی در بند لفظ نیست. ما به نام صورت و ظاهر حقیقت و معنا را قربانی نمی‌کنیم که فرمود: صورت سرخوش گذاران کن به رنج تا ببینی زیر آن وحدت چو گنج.

رئیس سازمان سینمایی درباره دبیری جشنواره فیلم فجر توسط محمد حیدری نیز می‌گوید: البته آقای محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر اندیشه‌های نو و برنامه‌های مهمی در داخل و خارج از کشور برای شکوه هرچه بیشتر این رویداد دارند که به موقع در این باره سخن خواهند گفت. اینکه چهره درخشانی چون سید رضا میرکریمی و مدیر خوش سلیقه‌ای چون محمد حیدری این بارسنگین را به دوش گرفته‌اند بر همه ما و شماست آنها را یاری کنیم و حمایت اهالی رسانه از هر دسته و جناحی در امری ملی مورد انتظار است.

ایوبی درباره زمانی که برای برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فجر یا همان جشنواره بین‌المللی فیلم ایران در نظر گرفته شده است می‌گوید که با در نظر گرفتن زمان دیگر جشنواره‌های داخلی و خارجی و وضعیت آب و هوا همچنان اردیبهشت‌ماه سال آینده مناسب‌ترین زمان برگزاری این جشنواره است. در نتیجه این جشنواره عملا در سال بعد از جشنواره فجر اتفاق می‌افتد.