پیشتازان فروش در سینمای ایران

گروه فرهنگ و هنر: درحالی‌که اوضاع اکران فیلم‌های جدید در سینمای ایران با چالش‌های غیرقابل پیش‌بینی مواجه شده است، فروش فیلم پر تماشاگر «نهنگ عنبر»از مرز پنج میلیارد تومان عبور کرد و همین امر نشان می‌دهد تماشاگر جدی سینما خیلی به حاشیه‌ها توجه ندارد و اگر فیلمی را دوست داشته باشد به دیدنش می‌رود. پرده‌های نقره‌ای از فردا میزبان فیلم‌های جدیدی خواهند بود و فیلم«نهنگ عنبر» که سینماهای حوزه هنری را در چرخه اکران در اختیار نداشت جای خود را به «دوران عاشقی» ساخته علیرضا رئیسیان خواهد داد.

فیلم «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم در تهران، با ۲۵ سالن سینما سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخت و در دیگر شهر‌ها هم با ۵۰ سالن به فروش یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان رسید که در مجموع پس از ۵۰ روز اکران پنج میلیارد تومان فروخت. دیگر فیلم پرفروش این روزهای سینما، «گینس» که محسن تنابنده علاوه‌بر بازی، نویسندگی و کارگردانی آن را نیز بر عهده دارد از مرز دو میلیارد تومان عبور کرد. به گفته‌ی نورالله خزاعی یکی از عوامل پخش نور تابان، این فیلم بعد از حدود ۲۳روز اکران و اکران در ۳۳ سالن در تهران به فروش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید و در دیگر شهرها هم با مجموع ۶۰ سالن تا کنون با فروش ۶۵۰ میلیون تومان روبه‌رو شد.

محرم براتی از بامداد فیلم، فروش فیلم «عصر یخبندان» ساخته مصطفی کیایی را در این روزها رضایت‌بخش می‌داند. این فیلم که وارد هفته‌ چهارم اکران خود شده است در تهران و شهرستان‌ها با حدود ۵۰ تا ۶۰ سالن به مجموع فروش یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون رسیده است.براتی همچنین با اشاره به توقف اکران فیلم «رستاخیز»، گفت که به‌دلیل متوقف شدن اکران فیلم «رستاخیز»، فیلم «عصر یخبندان» در این فاصله به سالن‌های اصلی برگشت و امید به فروش این فیلم بیشتر شده است. فیلم سینمایی «از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید» ساخته کمال تبریزی که یکی دیگر از فیلم‌های روی پرده است در آخرین آمار اعلام شده پس از ۲۱ روز اکران در ۲۰ سالن تهران ۲۵۰ میلیون تومان فروخت و در دیگر شهرها هم با ۱۵ سالن سینما ۷۰ میلیون تومان فروش داشته است.

جایگزین «رستاخیز» مشخص شد

از سوی دیگر چرخه اکران سینماها در این روزها درحالی به کار خود ادامه می‌دهد که کش و قوس‌ها برای نمایش یا عدم نمایش فیلم «رستاخیز» همچنان ادامه دارد.این فیلم که بعد از یک روز نمایش از پرده‌های سینماها پایین آمد در انتظار تصمیم مدیران است و روز گذشته حتی جایگزینش در اکران هم از سوی شورای صنفی نمایش اعلام شد. روز گذشته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره تازه‌ترین مصوبات این شورا در جلسه دیروز گفت که فیلم «مردن به وقت شهریور» از چهارشنبه به سرگروهی سینما «آزادی» (سرگروهی فیلم رستاخیز) نمایش داده می‌شود. به گفته او در جلسه‌ دیروز شورا قرارداد اکران سه فیلم «حضرت محمد(ص)»، «دوران عاشقی» و«مردن به وقت شهریور» هم ثبت شد و براساس مصوبات این جلسه فیلم «دوران عاشقی» ساخته علیرضا رئیسیان از چهارشنبه به جای فیلم «نهنگ عنبر» و به سرگروهی سینما کوروش اکران خود را آغاز می‌کند.

نورانی‌شدن چهره‌ها در «رستاخیز»

با این حال مهم‌ترین مشکل این روزهای سینمای ایران حاشیه‌هایی است که دامن فیلم «رستاخیز» را گرفته است؛ موضوعی که سخنگوی وزارت ارشاد هم در نشست خبری دیروز خود به آن اشاره کرد.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره‌ زمان مشخص برای اکران فیلم «رستاخیز» و رفع اشکالات این فیلم و حواشی که برایش به وجود آمده است، گفت: درباره اکران فیلم «رستاخیز» پیش از این هم صحبت‌هایی شده است و موانع وزارت ارشاد هم بیان شده است. این فیلم جزو فیلم‌های فاخر و ارزشمندی است که بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاری خوبی هم روی آن صورت گرفته است. از روزی که این فیلم در جشنواره مطرح شد انتقادهای زیادی به همراه داشت و بیشتر انتقادها در ارتباط با محتوای فیلم بود؛ بنابراین شبهاتی ایجاد شد. ما تصمیم داشتیم بعد از اصلاحات این فیلم را اکران کنیم تا به‌زودی روی پرده سینماها برود؛ اما به‌دلیل برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که از سوی تعدادی از مراجع تقلید و علما مطرح شد، فعلا فیلم «رستاخیز» در تعلیق می‌ماند تا اشکالاتش برطرف شود.

وی افزود: ما به احترام مراجع تقلید که نسبت به برخی تصاویر و شخصیت‌های فیلم «رستاخیز» انتقاد داشتند این فیلم را فعلا تعلیق کردیم. امیدواریم با رفع آخرین اشکالات، این فیلم اکران شود. ما با یک افکت نور سعی می‌کنیم با همکاری کارگردان و تهیه‌کننده فیلم مشکل «رستاخیز» ‌را برطرف کنیم. در هر صورت این فیلم اکران خواهد شد و به پرده سینماها خواهد رفت. اما امیدوارم کارگردان و تهیه‌کننده محترم هم با ما همکاری داشته باشند تا مشکل سریع‌تر برطرف شود.او در بخشی دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) در فیلم «رستاخیز» تصریح کرد: اینکه کارگردان محترم فیلم «رستاخیز» تا به حال حاضر به رفع اشکالات مورد نظر فیلمش نشده است حقیقت دارد.