شتاب گیشه  در شب‌های رمضان

گروه فرهنگ و هنر:‌با اضافه شدن چهار اثر جدید به سینماهای کشور همچنان فیلم‌های کمدی پرطرفدارترین فیلم‌های این روزهای سینما را شکل می‌دهد. سینما‌های کشور در سومین روز از فصل گرم تابستان رنگ تازه‌ای به خود گرفت و با اکران چهار فیلم، دست علاقه‌مندان این حوزه را برای انتخاب بازتر کرد. هر چند تا چند سال گذشته از ماه رمضان به‌عنوان یکی از زمان‌های نامناسب اکران نام می‌بردند اما حالا با اجرای طرح‌هایی مثل «اذان تا اذان» یا اکران فیلم‌های طنز این ماه باعث شده است تا رونقی نسبی به گیشه بازگردد.

این در حالی است که در اولین هفته تابستان مقارن با روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان؛ ۶ فیلم درحال اکران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروختند. «نهنگ عنبر»، «در دنیای تو ساعت چند است؟»، «قصه‌ها»، «اسب سفید پادشاه»، «آتیش‌بازی»، «یاسین» ۶ فیلمی بودند که در اولین هفته ماه مبارک رمضان حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بلیت فروختند. شاید برای نخستین بار باشد که سینمای کشور با اکران همزمان ۸ فیلم با تِم طنز به سمت جذب مخاطب حداکثری رفته است تا گیشه رمضان را گرما بخشد.

گذشته از فیلم‌های اکران در بخش هنر و تجربه، سینماهای کشور این روز‌ها شاهد اکران ۱۳ فیلم است که آثار طنزی همچون ایران برگر، من دیه گو مارادونا هستم، نهنگ عنبر، آتیش بازی و دریا کنار هر کدام با نمایش بین ۹۰ تا ۳۰ روز توانسته‌اند به اندازه خود رونقی را به گیشه سینما بیفزایند.

در این میان «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی که نوروز ۹۴ بر پرده نقره‌ای رفته تا به حال با فروشی بالغ بر ۵ میلیارد تومان توانسته رکورد پرفروش‌ترین فیلم امسال را به نام خود رقم بزند.

«نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم هم که ابتدا با بی‌مهری مسوولان حوزه هنری از بخشی از سینماهای ایران محروم بود اما در ادامه با اضافه شدن سینما‌های نمایش‌دهنده آن توانسته فروش قابل قبولی را برای خود دست و پا کند. این فیلم پس از ۳۵ روز اکران در تهران با ۲۵ سالن، ۲ میلیارد و ۲۸۰میلیون تومان و در شهرستان‌ها با داشتن حدودا ۵۰ سالن پس از ۳۰ روز ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشته است که در مجموع به فروشی معادل سه میلیارد و ۸۰ تومان رسیده است.در این فیلم هنرمندانی چون رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، رضا ناجی، نادر سلیمانی، امیرحسین رستمی، حسین سلیمانی، امید روحانی و... هنرنمایی می‌کنند.

«در دنیای تو ساعت چند است؟» با حال و هوای عاشقانه‌اش پس از ۶ هفته نمایش ۷۸۰ میلیون تومان فروخت و از هفته آینده تعداد سالن‌های تهرانش از ۱۷ عدد به پنج عدد تقلیل پیدا می‌کند.

فیلم «قصه‌ها» آخرین ساخته بنی‌اعتماد نیز تقریبا با ۵۰ روز اکران، ۶۷۰ میلیون در تهران و ۳۵۰ میلیون در شهرستان‌ها فروخته است که در مجموع به رقم یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان رسیده است. اما اوج گیری فیلم‌های کمدی در سینما‌های ایران با اکران تازه چهار فیلم که سه فیلم در ژانر کمدی ساخته شده همچنان برتری طنز در سینما را حفظ کرده است. فیلم سینمایی «گینس» نخستین تجربه کارگردانی محسن تنابنده یکی از آثار تازه به نمایش درآمده است. این فیلم که‌از هفته پیش در سینما‌های سراسر کشور اکران شده با توجه به حضور رضا عطاران در کنار تنابنده نوید استقبال خوب مخاطب را می‌دهد. در گینس علاوه‌بر این دو بازیگر حسین اسکندری و جمال اجلالی نیز بازی می‌کنند. فروش فیلم «گینس» اولین ساخته سینمایی محسن تنابنده در دو روز اولش از ۲۰۰ میلیون تومان گذشت. این فیلم که اکرانش از چهارشنبه آغاز شده است‌، در روز اول ۷۲ میلیون تومان و در روز دوم حدود ۱۴۰ میلیون تومان در تهران فروش داشته و استقبال از این فیلم باعث شده است، برخی رکورد فروش اولین روز اکران یک فیلم در سینماهایش به این فیلم اختصاص پیدا کند.

فیلم «عصر یخبندان» سومین ساخته بلند مصطفی کیایی در واقع ژانری اجتماعی با رگه‌های طنز است. این فیلم پُر بازیگر سال گذشته در سی و سومین جشنواره فیلم فجر بیش از ۸ نامزدی سیمرغ را به خود اختصاص داد. این فیلم در روز اول اکران خود، چهارشنبه سوم تیر، فروش ۲۵میلیون تومانی و در پنج‌شنبه، روز دوم اکران پس از پخش تیزر‌های تبلیغاتی در تلویزیون با استقبال بیشتر مردم، فروشی صعودی معادل ۴۵ میلیون تومان داشته است. «از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید» را نیز می‌توان آخرین فیلم با ژانر نسبی طنز در اکران این روز‌های سینما در نظر گرفت. فیلمی که کمال تبریزی آن را سال ۸۸ ساخته است.

این فیلم با نام قبلی پاداش بنا بر ملاحظاتی ۶ سال توقیف بود و اخیرا با تدوین مجدد و فیلمبرداری سکانس‌هایی جدید، پروانه نمایش گرفته و از سوم تیر در گروه سینمایی زندگی اکران شده است. حسن معجونی، آتیلا پسیانی، صابر ابر، آشا محرابی، زنده یاد احمد آقالو و... از جمله بازیگران فیلم هستند. و داستان آن درباره مردی است که سفر به حج را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند و در این سفر دچار دردسرهایی می‌شود. روز گذشته خبرهایی درباره این فیلم منتشر شد که حاشیه‌هایی را به وجود آورد. اول اینکه بیلبورد تبلیغاتی این اثر در خیابان مطهری پنج‌شنبه شب توسط افرادی ناشناس پایین کشیده شد و دوم اینکه احتمال تحریم این اثر در سینماهای حوزه هنری وجود دارد.

در همین رابطه پخش کننده فیلم با بیان اینکه هنوز با سینماهای حوزه هنری قرارداد اکران بسته نشده است، شایعه تحریم این فیلم توسط این سازمان را رد کرد. حبیب اسماعیلی درباره ادعای ماجرای تحریم شدن فیلم کمال تبریزی از سوی حوزه‌ هنری به «ایسنا» گفت که هنوز برای اینکه سینماهای حوزه هنری را برای اکران فیلم در اختیار داشته باشیم، قراردادی بسته نشده است و از طرفی از سوی این سازمان هم نکته‌ای مبنی بر عدم اکران این فیلم، به ما اعلام نشده است.

وی افزود: البته ما پیگیر اکران این فیلم در سینماهای حوزه هنری هستیم، چرا که این سازمان سینماهای مهمی مثل «آزادی» را در اختیار دارد که در مرکز شهر و با دسترسی خوب است که در فروش یک فیلم بسیار تاثیرگذار است.

پخش کننده فیلم «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» درباره میزان استقبال از این فیلم در دو روز نخست اکران آن نیز گفت: در حال حاضر این فیلم با در اختیار داشتن حدود ۲۰ سالن سینما در تهران، یزد و مشهد نمایش خود را آغاز کرده که استقبال خوبی هم از آن شده است، به‌طوری که در همین روزهای اول در سینماهای پردیس ملت، کورش و فرهنگ سانس‌های فوق‌العاده داشته است.

به گفته‌ حبیب اسماعیلی، این ساخته کمال تبریزی با در اختیار داشتن ۲۰ سالن در تهران در دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه در مجموع به فروش ۳۵ میلیون تومانی دست یافته است، این درحالی است که این فیلم هنوز نمایش خود را در سینماهای متعلق به حوزه هنری در تهران و سایر سینماهای شهرستا‌ن‌ها شروع نکرده است.