تدارک تابستانی گالری‌ها

گروه فرهنگ‌وهنر: گالری‌گردی در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی بسیاری از شهروندان تبدیل شده است. با گسترده شدن فعالیت هنرمندان عرصه تجسمی و توسعه فضای فرهنگی برای برپایی نمایشگاه آثار تجسمی، هنرهایی همچون نقاشی، عکس، مجسمه‌سازی و... مخاطبان زیادی را جذب کردند و پویایی قابل تاملی در این عرصه شکل گرفت. از سوی دیگر استقبال خارجی‌ها از آثار هنرمندان ایرانی در حراجی‌های معتبر و رکوردشکنی تولید هنرمندان ایران در این بازارها توانست بسیاری از علاقه‌مندان را ترغیب کند تا جدی‌تر وضعیت هنرهای تجسمی را دنبال کنند. شاید به همین خاطر بود که امسال حراج هنری تهران هم رکوردهای قابل توجهی را پشت سر گذاشت و تابلوهای هنرمندان با قیمت‌های خوبی به فروش رسید. اگرچه فعل و انفعالات این عرصه تازه شروع شده است اما همین اتفاق‌های سال‌های اخیر شروع یک راه است. راهی که با برنامه‌ریزی درست می‌تواند به نقطه قابل قبولی برسد. به هرحال با آغاز فصل تابستان و شروع ماه رمضان گالری‌های تهران فعالیت‌های خود را ادمه می‌دهند و این روزها میزبان علاقه‌مندان هستند. آنچه می‌خوانید گزارشی است از برپایی نمایشگاه‌های آثار تجسمی در تهران. علاوه‌بر نمایشگاه‌هایی که در این گزارش معرفی شده‌اند گالری‌های دیگری همچون خاک، آناهیتا، سیحون، هفتان، ویستا، شیلا، زیر زمین دستان و طراحان آزاد هم نمایشگاه‌هایی را برپا کرده‌اند که خبرهای مربوط به آنها را در روزهای گذشته منتشر کرده‌ایم.

گالری نوایی

این گالری تعدادی از آثار هنرمندان بنام معاصر ایران را برای فروش به‌نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه حدود ۳۵ اثر در سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. این آثار در زمینه‌های پاستل، آبرنگ روی بوم، کاهگل روی بوم و خوشنویسی هستند و از آثار هنرمندان و بزرگان هنر معاصر ایران به‌شمار می‌روند.

در این نمایشگاه، آثاری از زنده‌یاد علی‌اکبر صنعتی، پرویز ذی‌نوری، محمدرضا نجف‌زاده، جمال‌الدین طبسی‌نژاد، مهدی رضاییان، علی نوروزی، سیاوش مظلومی‌پور و... به‌نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا نیمه‌ مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ (روزهای ماه مبارک رمضای از ساعت ۱۶ تا ۱۹) در گالری «نوایی» به نشانی زعفرانیه، خیابان آصف، بالاتر از میدان اعجازی، پارک ریحانه، سرای محله زعفرانیه، طبقه همکف، میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

گالری بوم

آثار نقاشی سه هنرمند نقاش با رویکردی رمانتیک به محیط و طبیعت گشایش یافت. نمایشگاه «لایه‌های انتزاع» شامل آثار نقاشی همایون سلیمی، هادی جمالی و رضا خدادادی است. آنها در عین سبک انتزاعی آثارشان، نوعی شاعرانگی و رویکردی رمانتیک به محیط اطراف و طبیعت دارند که آن را در پهنه بوم‌های بزرگ بازتاب داده‌اند.

نمایشگاه «لایه‌های انتزاع» تا ١٢ تیر در گالری «بوم» واقع در خیابان ولیعصر، بالاتراز نیایش، کوچه ارمغان غربی، شماره ١١ برپا است.

گالری نگاه

مریم درخشندگی در تازه‌ترین نمایشگاهش، تابلوهایی انتزاعی با موضوع انعکاس را به‌نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه ۱۱ تابلوی نقاشی با تکنیک اکریلیک و رنگ‌ روغن در ابعاد متفاوت به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه «انعکاس» از ۲۱ خرداد تا دوم تیر (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در گالری «نگاه» به نشانی لواسان، ابتدای بلوار، خیابان شکوفه، خیابان نگار، انتهای کوی گلزار، شماره ۲۳ میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

موزه هنرهای معاصر تهران

نمایشگاه آثار تابلوهای نقاشی مهرداد صدری با عنوان «در بودن با خویشتن و جهان» که موضوعی سورئال است، در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافت. در این نمایشگاه ۵۰ اثر نقاشی از مهرداد صدری در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس بگیرند.

فرهنگسرای نیاوران

مجموعه عکس‌های محمد خوشرو از بارگاه نورانی حضرت امام علی (ع) که شامل دست‌‌کم ٣٤ تصویر ناب و تابه‌حال دیده‌نشده از این آستانه مبارکه است، به نمایش گذاشته شده است.

در کنار این ٣٤ تصویر، حدود ١٦ عکس برگزیده‌ از مجموعه نفیس کتاب «سجده صاحب‌نظران» نیز روی دیوار گالری رفته که سال ١٣٩٠ با روایتگری عکس‌های محمد خوشرو و به همت موسسه توسعه ایرانیان در ٢٥٠ صفحه به زیور طبع آراسته شد و حال برخی از آنها به نمایش درآمده است. این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، روبه‌روی پارک نیاوران برپا است.

گالری ایگرگ

تازه‌ترین نمایشگاه پروژه‌ «جهان نگریسته» با نمایش آثاری از ۱۶ هنرمند نقاش، میزبان علاقه‌مندان در ماه مبارک رمضان است. در این دوره از نمایشگاه «جهان نگریسته» آثاری از مهدی احمدی، هما ارکانی، شیما اسفندیاری، پونه اوشیدری، وحید چمانی، بهناز خامه‌چیان، مهرداد خطایی، پویا رضی، مهدی راحمی، مرجان رضوی، بهاره رئیسی، مانی غلامی، شیما فریدنی، معصومه مظفری، شاهین نوروزی و بهروز والیانی به‌نمایش گذاشته می‌شود.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۹ تیر (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۱ تا ۱۷ (پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها ۱۶ تا ۲۰) به گالری «ایگرگ» به نشانی خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک ۲۸، زنگ دوم مراجعه کنند.b