کورس ستاره‌ها در سریال‌های رمضان

گروه فرهنگ و هنر: برنامه‌های تلویزیون در سال ۹۴ با حضور بسیاری از چهره‌های مطرح آغاز شد و بازیگرانی که سال‌ها در قاب رسانه ملی غایب بودند به روی آنتن بازگشتند. سریال طنز «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری شاید مهم‌ترین نمونه بازگشت دوباره چهره‌هایی بود که مدت‌ها در قاب تلویزیون حضور نداشتند. استقبال بازیگران مطرح از حضور در سریال‌های تلویزیونی به همین موضوع محدود نشد و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، حضور پرشمار بازیگران و چهره‌های مطرح دیگر در سریال‌های مناسبتی این ماه، تنور آنتن را داغ‌تر کرده است. در این میان همواره رقابت میان سریال‌ها، بازیگران و کارگردان‌ها و دیگر عوامل تولید مجموعه‌های مناسبتی ماه رمضان برای جلب نگاه مخاطب و جلب رضایت او گرم‌تر و پرجنب و جوش‌تر از سال‌های اخیر به نظر می‌رسد. این در حالی است که کسب جوایز بهترین بازیگران کمدین تلویزیون در جشن حافظ از سوی ریما رامین فر و مهران رجبی که هر دو در مجموعه‌های تلویزیونی رمضان امسال نیز حضور دارند، این رقابت را بیش از پیش در معرض توجه قرار داده است.

«پایتخت ۴»، «دردسرهای عظیم» و «گاهی به پشت سر نگاه کن»، سه مجموعه نمایشی رمضان تلویزیون هستند که از پنج‌شنبه ۲۸ خرداد‌ماه پخش آنها در شبکه‌های مختلف سیما آغاز شد. البته مینی سریال‌ها و نیز مجموعه‌ای هم برای شبکه پنجم سیما و همچنین ایام شب‌های قدر در نظر گرفته شده است.

اگرچه موضوع هر مجموعه باعث می‌شود تا مخاطبان یک سریال را دنبال کنند؛ اما حضور بازیگران آن مجموعه هم برای بیننده تلویزیون جذابیت‌های ویژه‌ای دارد. خیلی از سریال‌ها را براساس حضور بازیگران آن در دوره‌های پخش قبلی می‌شناسیم، همانند مجموعه «پایتخت» یا بعضی نقش‌های پررنگ بازیگران باعث شده تا در خاطرمان بمانند همانند نقش امین تارخ در مجموعه اغما. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به بازیگرانی که در مجموعه‌های امسال ماه رمضان ایفای نقش کرده‌اند.

کمدین‌های دو نسل در «پایتخت 4»

در مجموعه «پایتخت ۴» که این شب‌ها از شبکه اول سیما پخش می‌شود، بازیگرانی چون، احمد مهران‌فر در کنار محسن تنابنده، ریما رامین فر و علیرضا خمسه به ایفای نقش پرداخته‌اند؛ بازیگرانی که در مجموعه‌های قبلی «پایتخت» هم حضور داشتند و حالا تماشاگر با کاراکتر هر کدام از بازیگران این مجموعه بیشتر از اینها آشنا بوده است. قصه این مجموعه در مازندران می‌گذرد و گروه همچنان در حال تصویربرداری است. در این میان جای خالی مهران احمدی که نقش بهبود فریبا را در قسمت‌های قبلی اجرا می‌کرد هم به چشم می‌آید. شخصیت‌های این مجموعه با همان لهجه و بیان خاص خود بازی کرده‌اند که حالا باید دید کدام یک از بازیگران این مجموعه مورد توجه بینندگان تلویزیون قرار خواهند گرفت.

این مجموعه هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه اول می‌رود و تکرار آن ساعت ۱۵ روز بعد خواهد بود.

«گاهی به پشت سر نگاه کن»

شبکه دوم سیما امسال با مجموعه تلویزیونی «گاهی به پشت سر نگاه کن» به استقبال ماه رمضان رفته است. این مجموعه به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی رضا انصاریان است. از بازیگران این مجموعه نمایشی می‌توان به امین تارخ، هدایت هاشمی، محمد متوسلیانی، الیکا عبدالرزاقی و بهاره کیان‌افشار اشاره کرد. امین تارخ پیش از این در سال ۸۷ در سریال رمضانی «اغما» سیروس مقدم ایفای نقش کرده بود. او در این سریال به شهرتی رسید که هنوز هم وقتی نام تارخ بر سر زبان‌ها می‌افتد، نقش او در این سریال در ذهن تداعی می‌شود.

به هر حال باید دید مجموعه «گاهی به پشت سر نگاه کن» موفقیت حضور این بازیگر در نقش‌های قبلی‌اش را تکرار خواهد کرد یا خیر؟

ساخت این مجموعه به پایان رسیده است و هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود. تکرار این مجموعه روز بعد ساعت ۷:۳۰ صبح و ۱۷ عصر همان روز خواهد بود.

دردسرهای بازیگری در «دردسرهای عظیم»

مجموعه «دردسرهای عظیم ۲» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی مهران مهام نیز برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما در نظر گرفته شده است؛ مجموعه‌ای که سری اول آن با بازی جواد عزتی موردتوجه واقع شد و خط داستانی‌اش با حضور مهدی هاشمی، مهران رجبی و مریم سعادت پیش رفت. هاشمی پیش از این نیز سابقه بازی در مجموعه‌های تلویزیونی زیادی را داشت و به نظر می‌رسد این مجموعه باز هم جزو مجموعه‌های پربیننده تلویزیون قرار بگیرد. هاشمی در این مجموعه در نقش فرحان و جواد عزتی در نقش لطیف بازی خواهند کرد.

داستان این سریال از این قرار است که با پیدا شدن بچه‌ای در ماشین خانواده لطیف که برای مراسم خواستگاری از شهرستان به تهران می‌آیند و دعوت از خانواده پدری بهار، لطیف و بهار بار دیگر برای ازدواج دچار دردسرهایی می‌شوند. فرحان که خود را مدیون کمک‌های لطیف و بهار می‌داند سعی می‌کند مشکلات پیش‌آمده برای آنها را حل‌وفصل کند اما... علیرضا کاظمی و امیر عربی به‌عنوان نویسندگان سری دوم این مجموعه نگارش فیلمنامه را به عهده دارند. این مجموعه نیز هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۷:۳۰ خواهد بود.

علاوه‌بر مهدی هاشمی و جواد عزتی، مریم سعادت، شهین تسلیمی، مهران رجبی، پرستو گلستانی و... در این مجموعه حضور دارند.

کوتاه در «فراموشی»

همچنین تولید مینی‌سریال «فراموشی» به کارگردانی سعید سلطانی هم برای پخش در شب‌های قدر آغاز شده است. این سریال از ۱۴ تیرماه همزمان با شب نوزدهم ماه رمضان از شبکه یک سیما پخش می‌شود و امین زندگانی، سیاوش خیرابی، نگین صدق‌گویا، محسن افشار و الهام نامی بازیگران اصلی این کار هستند. زندگانی در مجموعه‌هایی همچون «مختارنامه»، «طلسم‌شدگان»، «معصومیت ازدست‌رفته» و... بازی کرده است. اگرچه نقش او هم در این مجموعه نقشی کلیدی است و موردتوجه بیننده‌ها قرارگرفته است. قصه این مینی سریال درباره سام شکرچیان، مردی ۴۵ ساله است که غرق در کار و تجارت است. او به‌واسطه ناکامی در یک معامله کلان به‌شدت عصبانی و آشفته است. این آشفتگی باعث می‌شود تا در راه شمال، با یک وانت تصادف کند و این آغاز ماجرا است. مجموعه تلویزیونی «نیاز» مینی سریالی است که برای پخش در شب‌های قدر از شبکه سه سیما ساخته‌شده است.

«نیاز» به کارگردانی حسین سهیلی زاده مراحل تولید را سپری می‌کند و در ایام شب‌های قدر به‌جای سریال «دردسرهای عظیم ۲» و در همان ساعت از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

«خاک و نمک» نیز مجموعه دیگری است که قرار است از شبکه پنجم سیما روی آنتن برود. این سریال هرروز ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود و تکرار آن نیز روز بعد ساعت ۱۱ پخش خواهد شد.

این سریال که توسط جبران ضاهر نوشته‌شده داستان متفاوت برادرانی را روایت می‌کند که حسد آنها را به حاشیه می‌راند. سریال «خاک و نمک» را ایاد نحاس سوری در ۳۰ قسمت کارگردانی کرده و بازیگرانی لبنانی و سوری ازجمله مهدی فخرالدین و عمار شلق در آن بازی می‌کنند.