گروه فرهنگ‌وهنر: ماجرا برای امروز و دیروز نیست. سال‌ها است که ستاد تفحص شهدای گمنام از دل هشت سال دفاع مقدس، دارد پیکر بچه‌های این آب و خاک را به خانه‌هایشان برمی‌گرداند. این قصه آخر اما دردی عمیق در خود دارد. ماجرا به عملیات کربلای چهار و زنده به گور شدن ۱۷۵ غواص ایرانی بازمی‌گردد. داستان غم‌انگیز ۱۷۵ شهید بازگردانده شده به خاک ایران که در رسانه‌ها با عنوان غواصان دست بسته شهید شناخته می‌شوند مدتی است که در میان اقشار مختلف مردم ایران به یک سوگواری ملی تبدیل شده است. در همین راستا و در چند روز گذشته برای استقبال از مراسم تشییع پیکر غواصان شهید که روز گذشته در تهران برگزار شد، کمپینی با عنوان «پیامی آورده‌اند» شکل گرفت. «پیامی آورده‌اند» کمپینی است که همزمان با تشییع پیکر ۲۷۰ شهید در تهران در فضای مجازی راه افتاد و با استقبال گسترده هنرمندان مطرح کشور مواجه شده است و هنرمندان با نوشتن پیامی که تصور می‌کنند پیام شهدا بوده است و تهیه عکسی از خود و نوشته‌شان، وارد این کمپین می‌شوند.

هنرمندان چه نوشتند؟

ازجمله هنرمندانی که در این کمپین حضور دارند می‌توان به شهاب حسینی و مرضیه برومند، اکبر عبدی، مهدی پاکدل، رضا ایرانمنش، مریلا زارعی، ابوالفضل پورعرب، ستاره اسکندری، آتنه فقیه نصیری، افسانه بایگان، حمید گودرزی، شقایق فراهانی، بهزاد فراهانی، حمید فرخ‌نژاد، بهنوش بختیاری، مهران رجبی و احسان علیخانی و... اشاره کرد.

پیام حبیب احمدزاده به تشییع‌کنندگان پیکر شهدای غواص

از سوی دیگر تشییع پیکر شهدای غواص عصر روزگذشته با حضور هنرمندان سرشناسی برگزار شد و بعد از مراسم هم ماجرا در شبکه‌های اجتماعی ادامه پیدا کرد. حبیب‌احمدزاده، نویسنده جنگ و فیلم‌نامه‌نویس از تشییع‌کنندگان پیکرهای شهدای غواص خواست برای برنامه‌سازان سی‌ان‌ان و العربیه خوراک خبری فراهم نساخته و دوستی امروز دو ملت ایران و عراق را نادیده نگیرند. به گزارش «ایلنا»؛ احمدزاده در یادداشت خود با تاکید بر لزوم هوشیاری در شرایط امروز و دوری از هرنوع دامن زدن به تفرقه میان عرب و عجم و ایرانی و عراقیِ نوشته است: با سلام بر برادران شهید غواصم؛ دوستانی که این روزها و فردا در تجلیل بحق از آنها که عزیزان‌مان هستند، شرکت می‌کنیم. باید دقیق حواس‌مان باشد که صدام و پشتیبانانش بسیار دانسته و ظریف با هدف ایجاد جنگ بین دو ملت مسلمان و همجوار ایران و عراق خواستند تا کینه‌ای ابدی بین مردم دو کشور ایجاد کنند. باید بدانیم و هوشیار باشیم حال که روابطی دوستانه میان ملت دو کشور برقرار شده و مردم عراق خود خسارت دیده صدام و حزب بعثش هستند و چه بسا اگر امروز آنان جلوی صف جنایتکاران داعش نایستند، این مزدوران نابخرد با ما در اهواز و کرمانشاه خواهند جنگید، مبادا خدای ناخواسته نادانسته و احساساتی عمل ناتمام صدام را با ادامه‌ کینه تکمیل کنیم. از سویی دیگر تهمینه میلانی هم با اشاره به عکس‌های غواصان شهید نوشت: «عکس دلخراش کم ندیده‌ام، بیست سال تماشای آرشیو عکس‌های مطبوعات شاید کمی سنگدلم کرده باشد. اما این عکس، آتش می‌زند. بیخ گلویت را می‌گیرد. این عکس روحت را به بند می‌کشد. اینکه می‌بینی این چنین با دست‌های بسته بر تخت خوابیده، یکی از ماست. فرزندِ مادری، دردانه پدری، تکیه گاه خواهری، همدم برادری، یا حتی عشقِ زنی. همه دار و ندارِ کودکی. اما با دست‌های بسته، بچه‌های ما را، بچه‌های اسیر ما را کرده‌اند زیر خاک. این عکس یکی از ١٧٥ غواص شهید است. گفتند خط شکن بوده‌اند. گفتند بومی‌ها به چشم دیده‌اند زنده به گور کردن آنها را...»

مرضیه برومند: ۱۷۵ ستاره درخشان در خاک شدند تا خورشید باشد و بر سرزمین‌مان بتابد. شرمشان باد آنان که هوادار ظلمت‌اند و خورشید را انکار می‌کنند!

شهاب حسینی: بازگشتتان بسان معجزه است در این احوال. باشد که به خود آییم. «گردش چرخ فلک دیدم و داس مه نو... یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو»

احسان علیخانی: دستان مرا بستند، شما راحت باشید!

مهدی پاکدل: شما بندگان با دستان بسته کاری کردید که هزاران سال ما با دستان باز نمی‌توانیم انجام دهیم.

بهنوش بختیاری: وای به روزی که آرمان‌هامون فقط زرق و برق‌ها باشد.

آزاده نامداری: فراموشمان کرده بودند. دیگر کم‌کم داشت باورمان می‌شد. حالا که بازگشته‌ایم، بغض کنید، فقط بدانید سی سال منتظرتان بودیم.

مهران رجبی: بسم‌الله. یک کلام، شک ندارم ۱۷۵ عزیز که در زیر آب غرق شدند راه‌های آسمان را بهتر از بقیه می‌دانند.

ستاره‌ها در کمپین یادبود غواصان شهید