خیز سینما در فصل رکود گیشه
گروه فرهنگ و هنر: طرح اکران فیلم‌های سینمایی در فاصله افطار تا سحر که با نام «اذان تا اذان» شناخته می‌شود امسال هم در حالی اجرا خواهد شد که همچنان گروهی مخالف اجرای این طرح هستند و مهم‌ترین علت مخالفت‌ها را هم امنیت تماشاگر و سالن‌های نمایش در ساعات پس از بامداد عنوان می‌کنند.

در عین حال طیف دیگری از منتقدان این طرح هم معتقدند وقتی سینما در روزهای عادی سال خوب نمی‌فروشد چرا باید به اجرای «افطار تا سحر» در خلال ماه رمضان اصرار کرد و چگونه می‌توان به حضور تماشاگران در ساعات پس از بامداد امیدوار بود. با وجود چنین شبهاتی آمارها نشان می‌دهد که سینما در ماه‌هایی چون رمضان و اسفندماه معمولا با رکود مواجه می‌شود، اما برخلاف آنچه تصور می‌شود تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که با اجرای طرح «‌اذان تا اذان» تا حدودی از ضرر کرد سینماداران و رکود سینما در ماه رمضان جلوگیری شده و در پاره‌ای از موارد حتی این طرح با استقبال مخاطبان روبه رو شده است. همچنین سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی روز گذشته در اولین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی نیروی انتظامی با تاکید بر تلاش این نهاد انتظامی برای برقراری امنیت اکران‌های ماه رمضان، گفت که با درخواست سینماگران برای اجرای طرح «افطار تا سحر» موافقیم و سینماها در ماه مبارک رمضان به جز شب‌های قدر می‌توانند تا سحر فعالیت کنند. به‌هرحال امسال هفتمین سالی است که طرح اکران فیلم‌ها از افطار تا سحر به تایید شورای صنفی نمایش و نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است.


کدام فیلم‌ها اکران می‌شوند؟


قرار است در این طرح امسال فیلم‌های پرمخاطبی روی پرده بیایند.فیلم‌هایی که پیش‌بینی می‌شود با فروش قابل توجهی روبه‌رو شوند و نمایش آنها در این ماه می‌تواند رکوردی قابل توجه را بر جای بگذارد. غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در این باره اعلام کرده است: فیلم «گینس» به کارگردانی محسن تنابنده و نیز فیلم «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی جایگزین دو فیلم روی پرده سینماها در ماه مبارک رمضان خواهد شد.


از سوی دیگر فرجی درباره قرارداد فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش گفت: قرارداد این فیلم برای اکران عید فطر در گروه آزادی بسته شده است. مذاکره برای فیلم‌های عید فطر سینماهای سرگروه اریکه ایرانیان، زندگی و کورش همچنان ادامه دارد. «دوران عاشقی» ساخته علیرضا رئیسیان هم یکی از گزینه‌های جدی اکران ماه رمضان است. فیلمی عاشقانه و پرکشش که می‌تواند طیف زیادی از مخاطبان را جذب کند. حضور شهاب حسینی، لیلا حاتمی و باز هم فرهاد اصلانی نیز اهرم‌های تشویقی خوبی برای تماشای این اثر است.


در این میان اما گینس به‌عنوان نخستین ساخته محسن تنابنده، شانس زیادی برای موفقیت دارد. حضور تنابنده در یکی از نقش‌های اصلی فیلم و فضای کمدی اثر، بهه‌های خوبی برای تماشای گینس هستند، اما برگ برنده اصلی فیلم حضور رضا عطاران است که سال گذشته با «رد کارپت»، یک ماه رمضان خوش و سینمایی را رقم زد.


برای اجرای طرح اذان تا اذان پردیس‌های سینمایی شهرداری اعلام آمادگی کرده‌اند و بر همین اساس در روزهای ماه مبارک رمضان پردیس‌های ملت، تماشا، راگا و رازی میزبان طرح اکران‌های نیمه شبانه خواهند بود.


تخفیف در قیمت بلیت‌ها


به گفته فرجی در جلسه شورای صنفی مقرر شد تا تخفیف ویژه‌ای برای بلیت سینماها در نظر گرفته شود. بر اساس این تصمیم بلیت سینماهای مدرن و ممتاز ۲ هزار تومان و سینماهای درجه‌یک، هزار تومان با کاهش قیمت روبه‌رو خواهند بود. همچنین در این ماه پردیس‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در همه ساعت‌های نمایش بلیت‌ را با تخفیف ۲۵ درصدی به مخاطبان ارائه خواهند داد.به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای طرح اذان تا اذان در ماه رمضان امسال نسبت به سال‌های گذشته منظم‌تر بوده است وپیش‌بینی می‌شود با اکران چند فیلم پر مخاطب در این ماه چرخه فروش با صعود قابل توجهی روبه‌رو شود.