آغاز رقابت برای تصاحب نخل طلا

شصت و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن در حالی امشب با نمایش فیلم فرانسوی «سرت را بالا نگه دار» افتتاح می‌شود که جشن تولد اورسن ولز خالق «همشهری کین»، صدسالگی نخل طلا و یادمان پیرترین فیلمساز جهان ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های این رویداد سینمایی است. در فیلم«سرت را بالا نگه‌دار» کاترین دونوو بازی کرده‌ است و قرار است این فیلم همزمان با نمایش در افتتاحیه کن در سینماهای فرانسه نیز اکران شود. داستان فیلم «سرت را بالا نگه دار» درباره یک نوجوان بزهکار به نام «مالونی» است که یک مددکار اجتماعی از کودکی تا بزرگسالی تمام تلاش خود را برای هدایت او به‌کار می‌برد.این اولین باری است که جشنواره با نمایش فیلمی از فیلمساز زن افتتاح می‌شود.

گرامیداشت اینگرید برگمن

پوستر جشنواره امسال به احترام صدمین سال تولد اینگرید برگمن، بازیگر موفق سینمای کلاسیک، به او اختصاص یافته است.همچنین به همین مناسبت قرار است در جشنواره امسال مستند «اینگرید برگمن، از زبان خودش» به کارگردانی استیگ بیورکمن در بخش آثار کلاسیک جشنواره به نمایش درآید.برگمن در سال ۱۹۸۲ در سن ۶۷ سالگی درگذشت وی در سال ۱۹۷۳ ریاست هیات داوران جشنواره کن را برعهده داشت. برگمن پس از کاترین هپبورن، با چهار جایزه اسکار رکورددار جوایز اسکار بخش بهترین بازیگر سال است.

«ناهید» تنها نماینده سینمای ایران در کن

سینمای ایران در بخش مسابقه جشنواره امسال سهمی نداشته و تنها با یک نماینده رسمی در بخش نوعی نگاه حضور خواهد داشت؛ فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده داستان زندگی زنی به نام «ناهید» است که تمام تلاش خود را می‌کند تا به زندگی‌اش سر و سامان دهد. در این فیلم بازیگران مطرحی چون ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده ایفای نقش کرده‌اند.

داوران فیلم‌های بخش مسابقه

ریاست هیات داوران جشنواره امسال کن را «برادران کوئن» برعهده دارند، اولین بار در تاریخچه جشنواره کن است که ریاست این هیات را دو نفر به‌طور همزمان عهده دارند.ریاست هیات داوران بخش نوعی نگاه را نیز ایزابلا روسلینی، دختر اینگرید برگمن برعهده خواهد داشت.

جشن صدسالگی خالق «همشهری کین»

جشنواره امسال کن مصادف است با صدمین سالگرد تولد اورسن ولز، کارگردان نامدار تاریخ سینما. به همین مناسبت برگزارکنندگان جشنواره با نمایش نسخه بازسازی شده سه فیلم «همشهری کین» و «بانویی از شانگهای» به کارگردانی اورسن ولز» و «مرد سوم» به کارگردانی کارول رید و با بازی اورسن ولز، از او تقدیر خواهند کرد.

سابقه نخل طلا در کن

اولین بار در سال ۱۹۵۴ سوزان لازون جواهرساز پاریسی پیشنهاد استفاده از برگ نخل که سمبل شهر کن و جشنواره فیلم کن شده بود را به‌عنوان جایزه داد که در نهایت از سال ۱۹۵۵ جایزه نخل طلا جایگزین جایزه بزرگ این جشنواره شد.اکنون یک قرن از آن موقع می‌گذرد و برگزارکنندگان شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به همین مناسبت ویژه برنامه‌ای تدارک دیده‌اند.

برگزاری یادمان پیرترین فیلمساز جهان

امسال به بهانه درگذشت «مانوئل دی الیویرا»، پیرترین فیلمساز جهان مراسم یادمان وی، یکی از بخش‌های جنبی جشنواره کن امسال خواهد بود.

«الیویرا» دو شیر طلای جشنواره فیلم ونیز و نخل طلای افتخاری جشنواره کن را در کارنامه‌اش داشت و مهم‌ترین فیلم‌هایش را پس از ۷۵ سالگی‌اش ساخت.

مهم‌ترین فیلم‌های بخش مسابقه

در میان فیلمسازان شرکت‌کننده در بخش مسابقه جشنواره امسال نانی مورتی با ۵ جایزه در بخش‌های مختلف جشنواره کن، رکورددار دیگر فیلمسازان است. از مجموعه این جوایز، چهار جایزه متعلق به بخش‌های جنبی و یک جایزه نخل طلا است. او این جایزه را در سال ۲۰۰۱ برای فیلم اتاق پسر به دست آورد. فیلم‌های مهم دیگر این دوره عبارت است از: «دیپان» ساخته ژاک اودیار، «جوانی» ساخته پائولو سورنتینو و «دریای درختان» ساخته گاس ون سنت.