زمزمه‌های گران شدن آلبوم‌های موسیقی

این روزها اگر نگاهی به اخبار آلبوم‌های خوانندگان سبک‌های مختلف بیندازید، به یک علامت سوال بزرگ می‌رسید. آن هم اینکه چرا به گفته خوانندگان و به‌ویژه فعالان حوزه پاپ، با وجود اتمام مراحل تولید آثارشان و اخذ مجوز هیچ تاریخ دقیقی را برای انتشار اعلام نمی‌کنند؟ محسن یگانه، حمید عسکری، علی عبدالمالکی و مهدی یراحی چهار خواننده‌ای هستند که چنین شرایطی دارند. در این بین فقط حمید عسکری اعلام کرده که با احتمال ۹/ ۹۹ درصد آلبومش در تاریخ ۱۵ اردیبهشت به بازار عرضه می‌شود. پاسخ فقط در یک کلمه خلاصه می‌شود؛ قیمت! معضل اصلی شرکت‌های پخش محصولات صوتی و تصویری افزایش قیمت این آثار نظیر فیلم‌های سینمایی و آلبوم‌های موسیقی است. فیلم سینمایی «آتش بس ۲» به کارگردانی تهمینه میلانی و قسمت نهم سریال «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین آثار در قسمت سینمایی و سریال بودند که خط شکنی کردند و با قیمت چهار هزار تومان به بازار عرضه شدند. اما شرکت‌های پخش هنوز درباره قیمت آلبوم‌های موسیقی به اجماع نرسیده‌اند. برخی از آنها به‌دلیل احتمال افت مخاطب مخالف این موضوع هستند. برخی با افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی موافقت دارند و جمعی از فعالان این صنف هم بهای چهار هزار تومان را مناسب می‌دانند. در حال حاضر اختلاف اصلی بر سر آلبوم‌هایی است که در قالب ولت و به شکل مویرگی و سوپرمارکتی عرضه می‌شوند. زیرا آثاری که در قالب دی جی پک عرضه می‌شوند برحسب شرایط بسته‌بندی نظیر قاب، بروشور یا دی‌وی‌دی تصویری قیمت‌های متغیری دارند.

با در نظرگرفتن شرایط موجود یعنی افزایش هزینه‌هایی نظیر قیمت سی دی خام، جوهر و کاغذ، دستمزد مصوب وزارت کار و مالیات بر ارزش افزوده که از ابتدای سال ۹۴ شاهد آن بودیم احتمال ارائه آثار جدید با قیمت چهار هزار تومان بسیار بیشتر به نظر می‌رسد. به این ترتیب یکی از دو آلبوم حمید عسکری یا محسن یگانه که به انتشار نزدیکتر هستند، باید در بحث قیمت جاده صاف کن سایر آثار باشند.

به اعتقاد اهالی موسیقی، عددهایی نظیر سه یا چهار هزار تومان قیمت واقعی یک آلبوم موسیقی نیست زیرا برای جمع آوری یک آلبوم ده‌ها و بعضا بیش از صدمیلیون تومان هزینه صرف می‌شود. اگر همه تیراژ یک آلبوم به فروش برسد این هزینه‌ها بازگشت خواهد داشت که چنین اتفاقی خیلی کم رخ داده است. معضل دانلود غیرمجاز و فروش نسخه‌های کپی و منتخب آثار موسیقی طی سال‌های اخیر یکی از دلایلی است که باعث شده تا شاهد فروش میلیونی آثار موسیقی نباشیم.