خیز  بهاری کنسرت‌های موسیقی

گروه فرهنگ و هنر: روزهای پایانی سال گذشته با افزایش تب و تاب‌های گسترده درباره لغو کنسرت‌های مختلف موسیقی در سراسر کشور همراه بود. لغو کنسرت‌هایی که در فهرست اجراکنندگان آن نام‌های بزرگی خودنمایی می‌کرد. این اتفاق واکنش‌های قابل توجهی را هم از سوی هنرمندان به‌ویژه اعضای خانه موسیقی و هم از سوی مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه داشت. با وجود این، همزمان با آغاز سال نو، انتشار آلبوم‌های موسیقی در سبک‌های مختلف و رشد آمار فروش این آلبوم‌ها، به یک معنی نشان‌دهنده واکنش حمایتی مردم نسبت به فعالان موسیقی پس از یک دوره تنش‌زا در برگزاری کنسرت‌ها بود. شاید از همین رو باشد که ردیف گروه‌ها و خوانندگان موسیقی برای برگزاری کنسرت در سال‌جاری و به‌ویژه از اوایل اردیبهشت ماه اصطلاحا پر و پیمان‌تر از همیشه است. در میان کنسرت‌های منتظر برگزاری، همه انواع سبک و سیاق‌های موسیقی موجود و رایج در کشور، حضور دارند.

حمایت همه جانبه وزارت ارشاد

به نظر می‌رسد وزارت ارشاد نسبت به شمار بالای درخواست‌ها برای برگزاری کنسرت‌ها در موسیقی تلاش کرده است تا فضای عمومی کشور را برای برگزاری امن و مناسب این برنامه‌ها فراهم کند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است: با موسیقی سالم و سازنده موافق هستیم و آن را مورد حمایت قرار می‌دهیم، اما موسیقی مبتذل جایگاهی در نظام اسلامی ندارد. حسین نوش‌آبادی با بیان اینکه موسیقی از هنرهای ارزشمند است، ادامه داد: موسیقی را هنر و ابزار کارآمد برای انتقال

پیام‌ها می‌دانیم.

نوش‌آبادی با اشاره به اینکه با برخوردهای سلیقه‌ای در حوزه موسیقی مخالفت می‌کنیم، تصریح کرد: سال گذشته برخوردهای سلیقه‌ای در برخی استان‌ها با موسیقی صورت گرفت که بازتاب منفی در بین مردم داشت.

اجرای «زمستانِ» اخوان ثالث در بهار

گروه مضراب، کنسرت موسیقی «زمستان» از ساخته‌های حمید متبسم را براساس اشعاری از «مهدی اخوان ثالث» ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه

در تالار وحدت تهران برگزار می‌کند. بخش اول این کنسرت با همنوازی سه‌تار و سازهای کوبه‌ای آغاز می‌شود و با نوای دریا برای کوارتت مضرابی در مایه نوا ادامه می‌یابد.

بخش دوم اما موسیقی آوازی است که شعر «زمستان» در مایه‌های اصفهان، همایون، دشتی، چهارگاه و ماهور اجرا می‌شود.

رضا صادقی «فقط گوش کن» را می‌خواند

رضا صادقی هم روزهای دهم و یازدهم

اردیبهشت ماه در سالن اصلی برج میلاد آخرین آلبومش را در کنسرتی برای مخاطبانش اجرا می‌کند. این کنسرت در ساعت‌های ۱۸ و ۲۱:۳۰ دقیقه برگزار می‌شوند.

رهبری ارکستر ۱۲ نفره کنسرت صادقی را پویا نیکپور برعهده دارد. قیمت بلیت ورودی این کنسرت نیز از ۴۰ تا ۱۰۰ هزار

تومان است.

بداهه‌نوازی به یاد استاد لطفی

شرمین موفقی نوازنده تار و سه تار با همراهی تنبک سینا خشک بیجاری به یاد استاد لطفی در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود. کنسرت «به یاد استاد لطفی» در دو بخش برگزار می‌شود که در بخش اول شرمین موفقی نوازنده تار و سه تار با همراهی تمبک سینا خشک بیجاری به دونوازی می‌پردازند. این کنسرت روز پنج‌شنبه

۲۷ فروردین ماه و ساعت ۲۰:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود. بلیت‌های این کنسرت نیز به قیمت ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

محسن یگانه به تبریز می‌رود

کنسرت محسن یگانه هم ۸، ۹ و ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری هر شب دو سانس در سالن پتروشیمی شهر تبریز برگزار می‌شود. این خواننده پاپ در این کنسرت قطعاتی از آلبوم «حباب» را برای مخاطبان اجرا می‌کند و بخشی از این کنسرت به اجرای تک‌آهنگ‌های این خواننده اختصاص دارد.

کنسرت زانیار خسروی در تهران

کنسرت زانیار خسروی اواخر بهار در تهران برگزار می‌شود و این خواننده قرار است در کنسرت خود قطعات جدیدش را برای مخاطبان اجرا کند. در این کنسرت ۱۰ قطعه اجرا می‌شود و نام بعضی از قطعات دستی دستی، امیدوارم هنوز، ریسک، گریه‌ام گرفت و.... است.

کنسرت محمد علیزاده در برج میلاد

محمد علیزاده هم در اولین کنسرت سال ۹۴ بعد از تعطیلات روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت‌ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه رفته و این آخرین اجرای او پیش از انتشار تازه‌ترین آلبومش

خواهد بود.

او در عید نوروز در شهرهای شمالی ایران مثل رامسر، تنکابن و عباس آباد روی صحنه رفت.

تورهای موسیقی در شهرستان‌ها

در کنار برگزاری کنسرت‌های موسیقی، اتفاقی که در یکی دو سال گذشته بیش از گذشته باب شده است، تورهای موسیقی در کشور است، سال گذشته یکی از موفق‌ترین این تورها، تور کنسرت‌های همایون شجریان و طهمورث پورناظری با نام چرا رفتی بود که توانست رضایت بسیاری از مخاطبان شهرستانی از این برنامه را به دست بیاورد، اما امسال نیز دست کم با دو تور موسیقی آغاز می‌شود.

گروه «ژیوار»

ژیوار شیخ الاسلام، سرپرست گروه ژیوار و خواننده گفته که تور موسیقی این گروه به‌زودی در شهرستا‌ن‌ها آغاز می‌شود. این خواننده درباره اعضا و نوازندگان گروه گفت: در این کنسرت یاسمن شاه‌حسینی (عود)، صبا جمالی (قانون)، مژگان محمد حسینی (قانون)، سوگل خجسته (نی)، سپیده شایان راد (تنبک)، زهرا نادری (دف) و.... به عنوان نوازنده

حضور دارند.

همچنین فریدون آسرایی نیز گفته که فعلا مشغول برگزاری تور ایرانگردی خود هستم و در روزهای ۲۰ و ۲۱ فروردین در کرمانشاه به تهیه کنندگی محسن نجفی و در دو روز و چهار سانس ساعات ۱۷ و ۲۰ برگزار

خواهد شد.

بعد از آن در اواخر اردیبهشت و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در شهرهای: رشت، کرمان، سیرجان، اصفهان و همچنین در خرداد ماه در تهران روی صحنه خواهم رفت.