حالا دیگر صدای پای بهار می‌آید و تا چند روز دیگر زمستان بساطش را جمع می‌کند و می‌رود. تکاپوی نوروزی آغاز شده است و کوچه‌ها و خیابان‌ها رنگ بهار گرفته‌اند. در چنین وضعیتی برنامه‌ریزی برای استفاده بهتر از روزهای عید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم به حساب می‌آید. به همین دلیل رسانه‌ها هرسال سراغ چهره‌های فرهنگی می‌روند و پیشنهاد‌های آنها را با مردم در میان می‌گذارند تا زمینه ایجاد بهترین انتخاب از سوی مردم فراهم شود. امروز ما هم به سراغ هنرمندان شناخته شده رفته‌ایم تا پیشنهادهای نوروزی آنها را با مخاطبان روزنامه به اشتراک بگذاریم.


سفر به کل ایران
من معمولا به کسی پیشنهاد نمی‌دهم؛ اما تمام ایران دیدنی است و به نظرم به تعطیلات نوروز هم منحصر نمی‌شود و مردم اگر فرصت، هزینه و امکاناتش را داشته باشند حتما باید به سفر بروند و کل ایران به اندازه کره زمین جا برای دیدن دارد. من فیلم‌های بسیاری را هم انتخاب و جمع آوری و آرشیو کرده‌ام تا در نوروز امسال ببینم. بخشی از آنها فیلم‌های ایرانی هستند که به شبکه نمایش خانگی راه یافته‌اند و آنها را برای تماشا در نوروز خریداری کرده‌ام، بخشی از آنها هم آثار خارجی هستند.



محبت به دیگران
به تازگی کتابی درباره تاثیرات محبت کردن و عشق ورزیدن به یکدیگر خواندم که در بخش‌هایی از کتاب عنوان شده بود سیستم بدن فردی که در حال محبت کردن است و فردی که مورد محبت قرار گرفته و همچنین فردی که در حال دیدن این محبت و عشق ورزیدن است هورمون‌های شادی‌آور ترشح می‌کند و توصیه کرده بود احساس خوب و شادمانی را با محبت کردن به یکدیگر تجربه کنید. با استناد به این کتاب به مردم خوبم توصیه می‌کنم با محبت کردن به یکدیگر شادی را تجربه کنیم و معتقدم نوروز بهترین فرصت برای محبت کردن به یکدیگر است.


شعر حافظ را با آواز بخوانید
به مخاطبان عزیزی که در ایام نوروز دوست دارند در کنار دید و بازدیدها و سفرهایشان کارهای فرهنگی هم انجام دهند، پیشنهاد می‌کنم اگر از دیگر کارهایشان فارغ شدند سری به کتابخانه خود بزنند و با انتخاب کتاب حضرت حافظ تفالی داشته باشند و غزلی را از این شاعر نامدار کشورمان انتخاب کنند و کار ویژه‌ای را انجام دهند. بعد از اینکه این غزل را انتخاب کردند و از خواندنش لذت بردند برای آن آهنگسازی کنند و بعد به عنوان خواننده آن را بخوانند و ضبط کنند، برای این کار لازم نیست حتما خواننده باشند.


کلمات سرخ بر کاغذ
تقویم‌هاتوصیه من برای ایام طولانی تعطیلات نوروز، در یک کلام آن است که کاری کنیم که کلمات سرخی که از تعطیلی حکایت دارد تنها روی کاغذ تقویم‌های رومیزی، دیواری و سالنامه و ... رقم بخورد و جولان دهد نه در حوصله و شور و شعور و ذوق و عاطفه و احساس ما. چه افزون بر لذت دیدن و خواندن، لذت کشف یک اثر خوب را هم تجربه کنیم، توصیه‌ای ندارم برای نام بردن از کتاب یا فیلمی خاص، سلیقه هر کس مختص خود او است و از فردیت‌اش می‌آید و توصیه‌های مصداقی به نظرم کاربردی ندارد.


«از اسطوره تا تاریخ» بخوانید
پیشنهاد من به شهروندان عزیز این است که در روزهای تعطیلات نوروزی که فرصت و زمان کافی برای مطالعه وجود دارد کتاب «از اسطوره تا تاریخ» دکتر مهرداد بهار را مطالعه کنند. این کتاب ارزشمند درباره اسطوره‌ها و تاریخ باستان ایران و مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایی در این زمینه است. در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» جستارها، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، نقدها و نوشته‌هایی از مهرداد بهار گردآمده که برخی از آنها پیش از این در نشریات علمی و فرهنگی کشور منتشر شده است. این مطالب در سه بخش و یک پیوست تدوین شده‌اند.



خواندن «کلیدر» و دیدن «بریکینگ بد»
آخرین فیلمی که دیدم فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی» به کارگردانی کلینت ایستوود بود که فیلمی درام و اکشن است. همچنین بعد از گذشت ۱۵، ۱۶ سال که کتاب «کلیدر» محمود دولت‌آبادی را خوانده بودم، دوباره مطالعه آن را آغاز کرده‌ام و فعلا در حال خواندن جلد دوم آن هستم. به علاقه‌مندان کتاب هم پیشنهاد می‌کنم این رمان بلند را بخوانند. امسال هم قرار است سریال «بریکینگ بد» را ببینم و بسیار مشتاقم که تماشایش را آغاز کنم. این سریال از جمله مجموعه‌های پرطرفدار است که دیدنش را در ایام نوروز پیشنهاد می‌کنم.