وضعیت قرمز در موسیقی ایران

گروه فرهنگ و هنر: ماجرای لغو کنسرت‌ها در ماه‌های اخیر وضعیت متفاوتی را در موسیقی ایران به‌وجود آورده است. لغو کنسرت‌های موسیقی در شهرهای مختلف کشور اگرچه در دو، سه سال اخیر سابقه دارد، اما گویا این روال به‌صورت سریالی از اسفند ماه سال ۹۲ و با لغو کنسرت احسان خواجه‌امیری در آبادان آغاز شد. درست ۱۰ روز پس از این اتفاق، خبر رسید کنسرت گروه موسیقی «لیان» که قرار بود همزمان با روز بوشهر و روز جهانی نی‌انبان، برگزار شود نیز لغو شده است. این اتفاق‌ها که در کمتر از یک هفته انجام شد، لغو زنجیره‌ای بسیاری از کنسرت‌ها را در شهرستان‌های کشور بنیان نهاد.

درواقع از اسفند ۹۲ تا امروز کنسرت‌های موسیقی مختلفی در کشور لغو شده است که از این تعداد شمار قابل‌توجهی از کنسرت‌ها مربوط به اجرای گروه‌های شناخته شده و چهره‌های برجسته موسیقی کشور است.

اگرچه علت لغو برخی از کنسرت‌های موسیقی، مربوط به مسائل شخصی و غیرعمومی است، اما بسیاری از اجراهای لغو شده در بسیاری از شهرستان‌های کشور که از قضا مجوز رسمی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌اند یا به واسطه فشار برخی گروه‌ها انجام شده یا هنوز علت مشخصی برای لغو آنها اعلام نشده است. اگرچه پیش از این معمولا در شهرستان‌ها برگزاری کنسرت موسیقی لغو می‌شد اما تازه‌ترین خبر لغو کنسرت در روز گذشته مربوط به لغو اجرای گروه علیرضا قربانی در دانشگاه شهید بهشتی تهران است. پیش از این نیز کنسرت علیرضا قربانی در یکی از شهرهای استان خراسان رضوی لغو شده بود و همزمان با آن کنسرت سیروان خسروی در بوشهر نیز به واسطه مخالفت برخی گروه‌ها برگزار نشد.

نکته جالب درباره لغو کنسرت قربانی در مشهد به گزارش «ایسنا» ، «مغایر بودن آن با فرهنگ مردم این شهر» اعلام شده است.

واکنش وزیر به سریال لغو کنسرت‌ها

با ادامه لغو کنسرت‌های مختلف در شهرهای کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چندمین‌بار در این‌باره موضع‌گیری کرد و از گسترش این‌گونه رفتارها از سوی برخی گروه‌ها انتقاد کرد.

علی جنتی پیش از هر چیز درباره روند صدور مجوز برای کنسرت‌های موسیقی اطمینان داد: کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود با دقت زیر نظر قرار دارد و مجوزهای آن به دقت صادر شده است.

او که در حاشیه همایش اقتصادهنر ایران در شیراز سخن می‌گفت، با بیان اینکه مجوزها پس از صدور توسط وزارت ارشاد که دستگاهی رسمی و حاکمیتی است، رسمیت می‌یابد، افزود: متاسفانه با توجه به سلیقه‌های مختلفی که در برخی از شهرستان‌ها وجود دارد گاهی حساسیت‌های بی‌جایی از سوی برخی مقامات و... دیده می‌شود که این برخوردها ناشی از این است که برخی فکر می‌کنند این کنسرت‌ها با ارزش‌های دینی متعارض است.

جنتی تاکید کرد: وقتی مجوزی صادر می‌شود باید همه به قانون تن بدهند و این جور نباشد که یک دستگاه رسمی که مجوزی صادر می‌کند افراد دیگری به‌صورت غیرقانونی بخواهند با این قضیه برخورد کنند.

بیانیه خانه موسیقی درباره لغو اجراها

در همین‌باره خانه موسیقی نیز به‌عنوان نهاد مدنی این هنر ملی در ایران، با انتشار بیانیه‌ای انتقاد شدید خود را نسبت به این رفتارها اعلام کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: باردیگر هنر شریف و هنرمندان مظلوم و متعهد این دیار بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته و در هیاهویی مشکوک و در جنگ و جدال‌های سیاسی و تسویه‌حساب‌های جناحی محاصره و مسلوب‌الاختیار شده‌اند.

شاید اذعان به این واقعیت تلخ برای سناریونویسان مخالف‌سازی با دولت یازدهم خبر خوش و مسرت‌بخشی باشد، اما اگر این‌گونه است پس وظیفه دولت در این‌باره چیست؟ قوه حافظ عدل و عدالت (قوه قضائیه) در این‌باره چه موضعی دارد؟

همچنین این بیانیه افزوده است: خانه موسیقی به نمایندگی از هنرمندان مظلوم و صبور عرصه موسیقی قویا از قوای سه‌گانه کشور و همه مسوولان، نهادها، نیروی انتظامی و همه ارگان‌های ذی‌ربط می‌خواهد تا به وظیفه ذاتی، شرعی و قانونی خود عمل کرده و به دفاع از حقوق شهروندان و هموطنان به‌ویژه اهالی فرهنگ برخیزند.

خانه موسیقی سرانجام در پایان این بیانیه با اشاره به پنج مورد از مهم‌ترین خواسته‌های خود درباره وضعیت هنر موسیقی در کشور خواستار رسیدگی فوری مسوولان به این معضل شده است.

سال ۱۳۹۳ در حالی رو به پایان است که اهالی موسیقی، سال پرحاشیه‌ای را پشت‌سر گذاشتند، به‌ویژه در نیمه دوم سال، اتفاق‌های ناخوشایندی را تجربه کردند. باید منتظر ماند و دید که آیا با آغاز سال جدید حواشی هنر موسیقی

به پایان می‌رسد؟