گروه فرهنگ و هنر: جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر در حالی وارد ششمین روز برگزاری‌اش شد که در پنج روز نخست، نزدیک به 90 هزار نفر با حضور درسینماهای مردمی به تماشای فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره نشستند. ثبت این رکورد آن هم ظرف 5 روز حاکی از استقبال بیشتر مردم از فیلم‌های جشنواره در مقایسه با سال‌های قبل است. در همین رابطه مدیر امور سینماهای جشنواره فجر سی و سوم گفت: در پنج روز نخست جشنواره ۸۸ هزار و ۸۲ نفر به تماشای فیلم‌های مختلف در سینماهای مردمی جشنواره نشسته‌اند که این تعداد به غیر از مخاطبان برج میلاد و سینماهایی مانند سینمای تهیه‌کنندگان است. محمدرضا فرجی گفت: سینما آزادی با ضریب اشغال ۸۷ درصد پرمخاطب‌ترین سینمای مردمی جشنواره فیلم فجر بوده است. پس از سینما آزادی، سینماهای ملت با ۷۷ درصد، فلسطین ۷۲ درصد، کورش ۶۴ درصد، استقلال ۶۲ درصد و فرهنگ با ۶۰ درصد پرمخاطب‌ترین سینماهای سی و سومین سینماهای جشنواره فیلم فجر بوده‌اند. همچنین طبق اعلام ستاد آرای مردمی جشنواره با شمارش 49144 برگ رای تماشاگران تا روز ششم جشنواره به ترتیب فیلم‌های «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی با میانگین امتیاز 3/ 18، فیلم «عصریخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز 3/ 14 و فیلم «کوچه بی‌نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز 02/ 3 تا این تاریخ به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.


مزار شریف

کارگردان: عبدالحسین برزیدهبازیگران: مسعود رایگان، مهتاب کرامتی، حسین یاری
حرف‌های کارگردان: آنچه در طول ساخت فیلم توجه را جلب کرد اتفاقاتی بود که اطرافمان رخ می‌داد به همین دلیل قصد ما از ساخت فیلم «مزار شریف» فقط پرداختن به ماجرای طالبان و اتفاق مزار شریف نبود بلکه می‌خواستیم رفتار طالبانی که افراطی‌گرایی بوده، هست و خواهد بود را به تصویر بکشیم.
این‌گونه رفتارها تاریخ مصرف ندارد، بنابراین از منتقدان خواهش می‌کنم لایه‌های دیگر فیلم را ببینند و درباره آن صحبت کنند، چون خطر افراطی‌گری همیشه ما را تهدید می‌کند.
مهتاب کرامتی: وقتی فیلمنامه را خواندم بهت‌زده شدم چون متوجه شدم که باید نقش یک زن افغان را بازی کنم به همین دلیل ابتدا گفتم اگر تست گریم موفق بود، آن وقت این نقش را قبول می‌کنم.
حسین یاری: در حین ساخت فیلم و پیش از آن از دیدن آقای شاهسون خودداری کردم، چون نمی‌خواستم در شرایطی قرار گیرم که دچار دوگانگی شوم بلکه تلاش کردم نقش یکدست باشد تا آنچه مد نظر آقای برزیده است، اجرا شود.



کوچه بی‌نام

کارگردان: هاتف علیمردانیبازیگران: فرهاد اصلانی، پانته‌آ بهرام، باران کوثری، فرشته صدر عرفایی
حرف‌های کارگردان: کارگردان باید مسوولیت کاری را که می‌کند بپذیرد و اگر فیلم مردن به وقت شهریور در اکران جواب ندهد، می‌پذیرم که فیلمم بد بوده است. فیلم جدیدم هم قطعا ضعف‌هایی دارد که به خاطر بی‌تجربگی من است.
پانته‌آ بهرام: اینقدر فیلمنامه خوب کم سراغ آدم می‌آید که وقتی چنین کاری پیشنهاد می‌شود، فکر می‌کنم یک هدیه است. حضور در این فیلم چالش لذت‌بخشی برایم بود.
فرهاد اصلانی: اگر این نقش را پذیرفتم به خاطر رفاقت صادقانه هاتف، حضور محمود کلاری و دیگر عوامل بوده است. کاری که کلاری می‌کند فیلمبرداری نیست بلکه شعبده‌بازی است. این چندمین کاری است که در یک فیلم من نقش پدر باران کوثری را بازی می‌کنم اما هیچ وقت به عنوان دختر حرف من را گوش نمی‌دهد و فکر کنم دیگر عهده‌دارش نیستم.
باران کوثری: امیدوارم تا ابد نقش دختر آقای اصلانی را بازی کنم. باید بگویم که ۵۰ درصد کارم برای گریمی است که ایمان امیدواری طراحی کرد و ۵۰ درصد دیگر هم برای محمود کلاری است. پس از دو سال کار نکردن و جشنواره تلخ سال گذشته که دو فیلمم توقیف شد، حضور در «کوچه بی‌نام» بسیار شیرین بود.


من دیه‌گو مارادونا هستم

کارگردان: بهرام توکلیبازیگران: گلاب آدینه، بابک حمیدیان، هومن سیدی و ویشکا آسایش
حرف‌های کارگردان: در این فیلم قرار بود یک منازعه را از ابتدا تا انتها روایت کنیم و تمامی دیالوگ‌ها و مسائلی که در فیلم دیده و شنیده شد، در راستای این نزاع بود. من از فیلم قبلی‌ام به من دیه‌گو مارادونا نرسیدم و فیلمنامه این کار دوسال پیش، قبل از بیگانه و آسمان زرد کم عمق نوشته شد اما در آن زمان فضا به گونه‌ای بود که خواستم آن دو فیلم را بسازم و الان هم تصمیم به ساخت چنین فیلمی گرفتم. این فیلم یک دعوای ساده خانوادگی بود که ذره‌ای پیچیده شد. درباره این فیلم هیچ تفسیری نداشته باشید. هیچ لایه زیرینی از اجتماع در من دیه‌گو مارادونا نشان داده نشده است.
بابک حمیدیان: من همیشه دوست داشتم در آثار بهرام توکلی حضور پیدا کنم. به اعتقاد من این فیلم تجربه پرهیجانی بود. در واقع «من دیه‌گو مارادونا هستم» شعر جدید بهرام توکلی است که بسیار درست نوشته و باید به این شعر فکر کرد.
گلاب آدینه: خوشحالم در این فیلم سینمایی بازی کرده‌ام و اگر بازی‌ها خوب و یک دست به نظر می‌رسد، به این دلیل است که بهرام توکلی توجه و تمرکز بسیاری روی کاراکترهای فیلم داشت. فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» متکی به بازی بازیگران بود.