ماه‌های پایانی سال برای خوانندگان موسیقی پاپ ایران دوران متفاوت و مهمی است. موزیسین‌ها سعی می‌کنند آلبوم‌هایشان را در اواسط زمستان و روزهای منتهی به پایان سال منتشر کنند تا هم نبض بازار کالاهای فرهنگی آخر سال را در دست بگیرند و هم اینکه در نظرسنجی سایت‌ها و رسانه‌ها توجه بیشتری را جلب کنند و در کورس رقابت با همکارانشان باقی بمانند. سوت مسابقه نفس‌گیر موفق‌ترین آلبوم‌های پاپ آخر سال با انتشار آلبوم «عشق یعنی...» با صدای «فریدون آسرایی» و «شِکوِه» با صدای دکتر «محمد اصفهانی» در هفته‌های اخیر به صدا در آمد. رقابتی که امسال خوانندگان زیادی در آن حضور دارند و باید منتظر روزهای پرهیجانی برای موسیقی پاپ ایران بود. البته قضاوت کیفی هنوز زود است؛ چرا که امسال خیلی‌ها قرار بود با قدرت و ایده‌های متفاوتی وارد میدان شوند، اما به توفیق چشمگیری دست پیدا نکردند. در این گزارش به آلبوم‌های پاپی که احتمال انتشارآن‌ها تا پایان سال جاری وجود دارد، پرداخته‌ایم.

مرتضی پاشایی؛ به نام عشق
پاییز ۹۲ پروژه تولید آلبوم جدیدش را آغاز کرد؛ اما نمی‌دانست که نمی‌تواند کارش را به پایان برساند. زنده‌یاد «مرتضی پاشایی» در طول یک سالی که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد علاوه‌بر انتشار تک قطعاتش، آثاری را هم برای آلبوم خود آماده کرد. آلبومی که قرار بود تا پایان سال ۹۳ روانه بازار شود. این آلبوم که «اسمش عشقه» نام دارد، قطعا خاص‌ترین اثر هنری امسال است و به گفته «مهدی کرد» تا پیش از نوروز منتشر می‌شود. به‌دلیل اینکه مرتضی تا روزهای آخر حیاتش به فکر این اثر بود و از هیچ کوششی برایش دریغ نکرد، با هنرمندانی که به عیادتش می‌آمدند به جای اینکه از درد بیماری بگوید درباره آلبومش گپ می‌زد. نزدیکان این خواننده جوان می‌گویند که وسواس او روی مجموعه جدیدش به خلق آثاری متفاوت و ماندگار منجر شده است.

احسان خواجه امیری؛ «پاییز، تنهایی»
آلبوم جدید احسان خواجه امیری خواننده پرطرفدار این هفته منتشر شد تا توجه علاقه‌مندان را جلب کند. «روزبه بمانی»، «علیرضا افکاری»، «زهرا عاملی»، «هومن نامداری»، «معین راهبر»، «مهرداد نصرتی» و... از جمله چهره‌هایی هستند که در «پاییز، تنهایی» حضور دارند. خواجه‌امیری سعی کرده است در این آلبوم نسبت به آثار قبلی‌اش متفاوت عمل کند. فرزند «ایرج» در آلبوم «عاشقانه‌ها» که آبان ۹۱ به بازار عرضه شد، دست به تغییرات گسترده‌ای زد که با موفقیت همراه بود. او این بار هم سراغ چهره‌های جدید و یاران قدیمی رفته است که در گذشته با آنها همکاری‌های خوبی انجام داده است. احسان خواجه‌امیری تاکنون هر بار که به ترکیب تیم برنده خود دست زده، با شکست مواجه شده است. مثلا آلبوم بسیار موفق «سلام آخر» که پس از آن «فصل تازه» و «یه خاطره از فردا» را منتشر کرد که نتوانستند در جمع بهترین آثار خواجه‌امیری قرار بگیرند.

رضا صادقی؛ فقط گوش کن!
رضا صادقی با اینکه سال‌ها است به کاراکتر مستقل آثارش دست پیدا کرده است؛ اما باز هم بدش نمی‌آید که در فضاهای دیگر کار کند. «فقط گوش کن» عنوانی است که این خواننده برای آلبوم خود انتخاب کرده است. او این بار از تنظیم‌های الکترونیک فاصله گرفته و قرار است با آثاری احساسی میهمان مخاطبانش باشد. او در این آلبوم به سراغ قطعات راک هم رفته است و شانس خود را در این سبک هم امتحان کرده است. از صحبت‌هایی که صادقی به شکل جسته و گریخته درباره آلبومش در صفحات شخصی خود مطرح کرده، مشخص می‌شود که او نسبت به موفقیت این آلبوم امیدوار است.

مهدی یراحی؛ بی‌صدا پس از امپراتور
اصولا عادت ندارد که جنجال زیادی به پا کند و همیشه اسم آلبوم خود را پیش از انتشار اعلام می‌کند. درواقع روال کاری او در آلبوم‌های «منو‌‌ رها کن» و «امپراتور» چنین بود. او این بار هم به دور از خبرسازی، کارهای خود را دنبال و صرفا در چند مصاحبه رادیویی و تلویزیونی حضور پیدا کرده است. مهدی یراحی این بار تغییراتی را در تیم تولید آلبوم سوم خود لحاظ کرده است. او در پاییز ۹۲ آلبوم امپراتور را به بازار عرضه کرد که در دومین جشن سالانه «موسیقی ما» موفق به کسب تندیس طلایی بهترین آلبوم شد. خیلی‌ها می‌گویند که آلبوم دوم هر خواننده آلبوم مرگ و زندگی او است. مهدی یراحی این نبرد مرگ و زندگی را با موفقیت پشت سر گذاشت و باید دید در گام سوم چگونه ظاهر می‌شود.

حمید عسکری؛ تور خارجی یا آلبوم؟
گویا قرار است که این بار «حمید عسکری» سنت‌شکنی کند و فاصله بین دو آلبومش کمتر از ۲ سال باشد. او بلافاصله پس از انتشار آلبوم «خوشبختی» در زمستان ۹۲ وارد فاز تولید پنجمین آلبوم رسمی خود شد. عسکری طی چند پست اخیر خود در فضای مجازی و مصاحبه‌های کوتاهی که داشته است، زمستان امسال را به‌عنوان موعد ارائه اثر خود عنوان کرده است. عسکری چندی پیش اعلام کرده بود که مهم‌ترین ویژگی آلبوم جدیدش در بخش ترانه است و با چهره‌های متفاوت‌تری به نسبت گذشته همکاری کرده است؛ البته احتمال انتشار این آلبوم تا پایان سال کمی بعید به نظر می‌رسد، چون تور کنسرت‌های حمید عسکری از هفته آینده آغاز می‌شود و این خواننده برنامه فشرده‌ای در بحث اجراهای زنده داخلی و خارجی دارد.

محمد علیزاده؛ دل دل عاشقانه
خالق آلبوم پرحاشیه «سورپرایز» از چند هفته قبل روند تولید اثر جدیدش را به جریان انداخت. «محمد علیزاده» که یکی از دوستان زنده‌یاد مرتضی پاشایی بود از زمان وخامت حال او تقریبا تمامی پروژه‌های تولیدی خود را متوقف کرد. تا مدت‌ها پس از درگذشت او هم روی همین روال پیش رفت تا اینکه با انتشار یک پست در اینستاگرام اعلام کرد که کارهای آلبوم را دوباره آغاز می‌کند. هنوز درباره این مجموعه اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نشده است؛ اما از صحبت‌هایش در کنسرت‌ها می‌توان دریافت که او به سراغ چهره‌های جدید رفته است. احتمال انتشار این اثر همزمان با دو سالگی دومین آلبوم او هم وجود دارد. محمد علیزاده که این روز‌ها کنسرت‌هایش خوب می‌فروشد، طی چند نوبت ازجمله در کنسرت چند روز قبل تهران ابیات کوتاهی از آلبوم جدیدش را برای مردم خوانده است.

سینا حجازی؛ زیرزمینی سابق
این مساله که او مجوز رسمی فعالیت از وزارت ارشاد را دریافت نمی‌کرد باعث ایجاد حواشی و شایعات گوناگونی درباره این خواننده شده بود. حتی در مقطعی برخی منابع غیررسمی اعلام کردند که حجازی قصد خروج از ایران را دارد تا اینکه چند هفته قبل خبر مجاز شدن سینا حجازی منتشر شد. چند روز بعد هم با انتشار چند عکس در فضای مجازی از ارکستر خود که متشکل از چهره‌های سر‌شناس است رونمایی کرد تا بخشی از چارت کنسرت‌های زمستانی را برای خود رزرو کرده باشد. در مورد آلبوم حجازی هنوز اطلاعات دقیقی به گوش نرسیده است.

پدرام کشتکار؛ ورود به شهر مه‌آلود
«پدرام کشتکار» یکی از تنظیم‌کننده‌های باسابقه موسیقی پاپ است که چند سالی را در سکوت به سر می‌برد؛ البته این‌گونه نبود که هیچ فعالیتی نداشته باشد؛ اما می‌خواست که با اتفاقات جدید برگردد که مهم‌ترین آنها هم ورود جدی وی به عرصه خوانندگی است. او خصوصا طی۲ سال اخیر قطعات متعددی را با صدای خود منتشر کرده است و به‌زودی آلبوم «شهر مه آلود» را ارائه خواهد کرد. او چندی پیش درباره این تجربه‌اش در حوزه خوانندگی به سایت «موسیقی ما» گفت: «آلبوم من «شهر مه آلود» نام دارد که برگرفته از همین قطعه است. این تنها قطعه آلبوم من است که روی ترانه، ملودی ساخته‌ایم و در هشت قطعه دیگر این مجموعه ملودی را داشتیم و بعد ترانه سروده شد. این قطعه تقریبا از سایر آثار آلبوم من عام‌پسند‌تر است و سایر قطعات جنبه مدرن‌تری نسبت به این اثر دارند.