هنرپیشگان معروف  در جنبش ضدتروریسم

گروه فرهنگ و هنر: نخستین مراسم جدی سینمایی سال ۲۰۱۵؛ دوره هفتادودوم جایزه گلدن گلاب، در حالی برگزار شد که اروپا روزهای پرالتهابی را پشت سر می‌گذارد. ساعتی پس از راهپیمایی میلیونی مردم در پاریس بر ضدتروریسم که روسای‌جمهور بیشتر کشورهای اروپایی در آن حضور داشتند، در سوی دیگر دنیا انجمن مطبوعات خارجی هالیوود مراسمش را در کمال آرامش برگزار کرد و به اتفاقاتی که در پاریس افتاده بود هم واکنش نشان داد. همراهی هنرپیشه‌های معروف با جنبش ضدتروریسم جهانی باردیگر نشان داد که در وجه جدی سینما در جهان، همیشه سیاست یک کرسی دائمی برای خود رزرو کرده است. واکنش به حملات تروریستی پاریس البته در کنار حمله سایبری کره‌شمالی به کمپانی سونی پیکچرز قرار گرفت و هر چه ستاره‌ها از حملات پاریس متاثر شدند به حرکت حاکمان نیمه شمالی شبه‌جزیره کره خندیدند و آن را به تمسخر گرفتند. این واکنش‌ها، زمانی به اوج خود رسید که هنرمندان سینما و تلویزیون پس از آنکه بانی مراسم اهدای جوایز گلدن گلاب؛ یعنی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود قول حمایت از آزادی بیان را در پی حمله به مجله‌ای در پاریس و حمله سایبری کره‌شمالی داد، ایستاده مورد تشویق قرار دادند. این اتفاق درحالی بود که بسیاری از ستارگان سینما از جمله هلن میرن، برنده اسکار بهترین بازیگر زن برای فیلم «ملکه»، جرج کلونی و همسرش امل علم‌الدین و کتی بیتس پلاکاردهایی در حمایت از مجله فرانسوی در دست داشتند. رئیس انجمن مطبوعات خارجی اعلام کرد: «ما کنارهم علیه هرکسی که آزادی بیان را سرکوب کند در هرکجا از کره‌شمالی گرفته تا پاریس متحد خواهیم شد.» چند دقیقه بعد جرد لتو پس از بردن جایزه روی سن به زبان فرانسه گفت: «ما شما را دوست داریم. من یک شارلی‌ام.» جورج کلونی هم در سخنان خود پس از بردن جایزه سیسیل ب.دمیل این جمله را تکرار کرد.مجریان برنامه ایمی پوهلر و تینا فی مراسم را با شوخی درباره حمله سایبری کره‌شمالی شروع کردند: «امشب ما از همه برنامه‌های تلویزیونی و تمام فیلم‌های سینمایی تجلیل می‌کنیم که دوستشان داریم و می‌شناسیم و کره‌شمالی با آنها مشکلی ندارد.» ادی ردمین و جورج کلونی که به تازگی ازدواج کرده‌اند هرکدامشان روی سن از همسران خود به نوعی قدردانی کردند. نکته دیگر اینکه ریچارد لینک‌لیتر یکی از برندگان اصلی این دوره تا به حال جایزه گلدن گلاب را نبرده بود. دادن جایزه بهترین ترانه به جان لجند برای فیلم سلما این گمانه‌زنی را بیشتر تقویت کرده که فصل بردن جوایز فیلم «سلما» کلید خورده است.

جوایز مساله‌دار گلدن گلاب ۷۲

جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم «مرد پرنده» ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو یکی از جوایزی بود که برخی اعتقاد داشتند نامزدهای شایسته‌تری هم در فهرست نامزدهای فیلمنامه بود که می‌توانست جای فیلم ایناریتو را بگیرد. «مرد پرنده» فیلم درخشانی از لحاظ بازیگری، جلوه‌های ویژه و فیلمبرداری است. اما به لحاظ فیلمنامه جای تردید است. جایزه بهترین بازیگر کمدی به ایمی آدامز هم از آن انتخاب‌های حرف و حدیث‌دار گلدن گلاب بود. یکی از منتقدان نوشته: چشمان بزرگ تیم برتن فیلم متوسطی است. شاید پنج سال آینده کسی یاد فیلم چشمان بزرگ هم نیفتد.! در بخش جوایز تلویزیونی هم بی‌توجهی به مجموعه‌های «کارآگاهان واقعی» و «نارنجی سیاه جدیدی است» همانقدر شگفتی آفرین بود که توجه به فصل چهارم دانتون ابی!

جوایزی که به صاحبان اصلی‌اش رسید

از جوایزی که منتقدان را راضی نگه داشته می‌توان به جایزه بهترین موسیقی متن یوهان یوهانسن، جایزه پاتریشیا آرکت، ادی ردمین و جولین مور.با اهدای جایزه بهترین فیلم درام به «پسربچگی» اشاره کرد. ریچارد لینک لیتر پس از بردن جایزه بهترین کارگردانی وقتی برای گرفتن جایزه روی سن رفته بود جایزه‌اش را به ۱۵۰ نفری که در فیلم همکاری داشتند تقدیم کرد. همچنین به پدر و مادرش و همه پدر و مادرهایی که درگیر بزرگ کردن فرزندانشان هستند. سخنرانی احساساتی جینا رودریگز یکی از بهترین لحظات مراسم بود. همین‌طور سخنرانی جان لجند و همکار ترانه‌نویس‌اش برای گرفتن جایزه بهترین ترانه به نام افتخار برای فیلم «سلما». اما فیلم‌هایی هم بودند که به آنها توجهی نشد. یکی از آن فیلم‌ها آخرین فیلم دیوید فینچر با نام «دختر از دست رفته» بود دست خالی از سالن آمفی تئاتر هتل بورلی هیلز رفت. یکی از کسانی هم که برای اهدای جایزه روی سن رفت به شوخی به بازندگان مراسم گفت، آنها می‌توانند فردا صبح در این هتل یک صبحانه مجانی بخورند!

در ادامه بازتاب‌های جوایز اهدا شده گلدن گلاب ۷۲ مجله تایم پنج غافلگیری مراسم گلدن گلاب را در مقاله‌ای بررسی کرده است. نخستین غافلگیری جایزه بهترین فیلم درام برای «هتل بزرگ بوداپست» است که خیلی‌ها فکر می‌کردند «مرد پرنده» برنده این رشته باشد. دومین غافلگیری در بخش تلویزیون اتفاق افتاده: جایزه بهترین مجموعه درام تلویزیونی «رابطه» و بهترین بازیگر زن مجموعه درام برای روث ویلسن. سومین غافلگیری جایزه جینا رودریگز در بخش بهترین بازیگر زن رشته مجموعه کمدی بود که خودش هم غافلگیر شد. انتخاب «اژدهای خود را چگونه تربیت کنید۲» به‌عنوان بهترین فیلم انیمیشن کمی عجیب بود. موفقیت مجموعه «فارگو» و بیلی باب تورنتون در مقابل «کارآگاهان واقعی» و بازیگر این مجموعه متیو مکاناهی آخرین غافلگیری مراسم از نگاه نویسنده مجله تایم است.

هنرپیشگان معروف در جنبش ضدتروریسم