انتقاد هوشنگ ظریف از وضعیت موسیقی:
این نسل، ساز ندیده است
هوشنگ ظریف نوازنده و موسیقیدان پیشکسوت که داوری نخستین جشنواره موسیقی استاد شهناز را برعهده داشت از وضعیت موسیقی کشور انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا»، پیشکسوت موسیقی ایران گفت: این نسل، ساز ندیده است. زمانی که در هنرستان، موسیقی تدریس میکردم همه ویولون و پیانو را انتخاب میکردند و وقتی دلیل آن را میپرسیدیم، میگفتند نمیدانیم سازهای ایرانی چه شکلی هستند. وی اظهار کرد: من هفت ساله بودم که ساز زندهیاد مجد را از رادیو شنیدم و از مقطع پنجم دبستان نیز به هنرستان موسیقی وارد شدم. در بدو ورودم زندهیاد روحالله خالقی از من پرسید میخواهی چه سازی یاد بگیری و من پاسخ دادم تار.
هوشنگ ظریف نوازنده و موسیقیدان پیشکسوت که داوری نخستین جشنواره موسیقی استاد شهناز را برعهده داشت از وضعیت موسیقی کشور انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا»، پیشکسوت موسیقی ایران گفت: این نسل، ساز ندیده است. زمانی که در هنرستان، موسیقی تدریس میکردم همه ویولون و پیانو را انتخاب میکردند و وقتی دلیل آن را میپرسیدیم، میگفتند نمیدانیم سازهای ایرانی چه شکلی هستند. وی اظهار کرد: من هفت ساله بودم که ساز زندهیاد مجد را از رادیو شنیدم و از مقطع پنجم دبستان نیز به هنرستان موسیقی وارد شدم. در بدو ورودم زندهیاد روحالله خالقی از من پرسید میخواهی چه سازی یاد بگیری و من پاسخ دادم تار. سپس آقای خالقی به من گفتند که باید نزد موسیخان معروفی بروم.
ظریف ادامه داد: من خیلی به ساز تار علاقهمند بودم. بعدها شنیدم که استادی از اصفهان به تهران آمد که او همان استاد جلیل شهناز بود. وقتی ساز شهناز را شنیدم تحت تاثیر قرار گرفتم. بداههنوازی او بینظیر بود و به او علاقهمند شدم. من قطعات ایشان را از روی نوار به نت درآوردم که بعدها منتشر هم شد. من و همسرم هفتهای یکبار به منزل ایشان میرفتیم. او یکبار من را شرمنده کرد، وقتی کتابهایم را بردم که ایشان امضا کنند، آقای شهناز برای من نوشتند «سرور گرام و استاد مسلم تار هوشنگ ظریف». من خیلی خجالت کشیدم که ایشان مرا اینگونه خطاب کردند. وی افزود: ما برای این استادان جایگزینی نداریم. درحالیکه موسیقی ایرانی باید حفظ شود. متاسفم که این روزها نوازندگی تار عوض شده است. ما باید در نوازندگی این ساز که مادر سازهای ایرانی است، اصالت را حفاظت کنیم.
ارسال نظر