سایه ابرقهرمان‌ها بر گیشه جهانی

سینمای جهان امسال هم روزهای متفاوتی را پشت سر گذاشت و بعضی فیلم‌ها به فروش قابل‌توجهی دست یافتند. گیشه سینمای جهان در سال ۲۰۱۴ همچون سال گذشته میلادی، در تسخیر فیلم‌های ابرقهرمانی و علمی تخیلی بود. به گزارش «ایسنا» در فاصله چند روز به پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، نگاهی خواهیم داشت به فیلم‌هایی که بیشترین فروش را در گیشه جهانی در یکسال اخیر به نام خود ثبت کردند. ۱- ترانسفورمرها: عصر انقراض

فروش: ۰۸/۱میلیارد دلار

فیلم اکشن و علمی تخیلی «ترانسفورمرها: عصر انقراض» به کارگردانی «مایکل بی» با ثبت فروش بیش از یک میلیارد دلار، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای جهان در سال ۲۰۱۴ را از آن خود کرد.

این فیلم چهارمین فیلم از سری فیلم‌های «ترانسفورمرها» و آخرین فیلم از این مجموعه به کارگردانی مایکل بی و بازی مارک والبرگ در نقش اصلی است. مایکل بی سه فیلم اول مجموعه شامل «ترانسفورمرها» (۲۰۰۷)، «ترانسفورمرها: انتقام کشته‌شدگان» (۲۰۰۹) و «ترانسفورمرها: تاریکی ماه» را نیز کارگردانی کرده بود.

«ترانسفورمرها: عصر انقراض» با فروش ۰۸/۱ میلیارد دلار در سال جاری میلادی نام خود را به عنوان دهمین فیلم پرفروش تمام ادوار سینما جاودانه کرد؛ قسمت قبلی این فیلم با عنوان «تغییرشکل‌دهندگان: تاریکی ماه» در سال ۲۰۱۱ به فروش ۱/۱۲ میلیارد دلار دست یافته بود. سال گذشته میلادی فیلم «مرد آهنی‌۳» با فروش ۱/۲ میلیارد دلار نه‌تنها پرفروش‌ترین فیلم سال شد بلکه نام خود را به عنوان پنجمین فیلم تاریخ سینما از جنبه فروش جهانی ثبت کرد.

۲- نگهبانان کهکشان

فروش: ۷۷۰ میلیون دلار

مکان دوم پرفروش‌ترین‌های سال ۲۰۱۴ را یک فیلم ابرقهرمانی و اکشن به خود اختصاص داده است؛ «نگهبانان کهکشان» برای اولین‌بار در تاریخ ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۴ در هالیوود به نمایش درآمد و سپس در اول آگوست ۲۰۱۴ در آمریکا و به‌صورت سه‌بعدی و آی‌مکس اکران شد.

این فیلم که یک موفقیت تجاری به شمار می‌رفت و توانست با بودجه ساخت ۱۷۰ میلیون دلار، بیش از ۷۷۰ میلیون دلار در سراسر جهان بفروشد که این رقم آن را به پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی سال ۲۰۱۴ تبدیل کرد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی جیمز گان، بر اساس مجموعه کتاب‌های مصوری به همین نام توسط کمپانی مارول کامیکس تهیه شده و استودیوی مارول نیز کار ساخت آن را انجام داده‌ است. در این فیلم بازیگرانی همچون کریس پرت، زویی سالدانا، دیوید باتیستا، ون دیزل و بردلی کوپر ایفای نقش کرده‌اند.

۳- شریر

فروش: ۷۵۷ میلیون دلار

فیلم «شریر» با بازی آنجلینا جولی بازسازی سینمایی انیمیشن «زیبای خفته» محصول سال ۱۹۵۹ والت دیزنی امسال موفق به ثبت فروش بیش از ۷۵۷ میلیون دلار در گیشه جهانی شد.

داستان این فیلم به کارگردانی رابرت استرومبرگ حول محور نقش متضاد زیبای خفته یعنی «مالیفیسنت» با بازی «آنجلینا جولی» است. این فیلم تا کنون موفق‌ترین فیلم این ستاره هالیوودی از نظر تجاری بوده است، این فیلم علمی تخیلی با بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری اکران خود را از تاریخ ۲۰ مه ‌۲۰۱۴، آغاز کرد.

۴- مردان ایکس: روزهای گذشته آینده

فروش: ۷۴۶ میلیون دلار

فیلم ابرقهرمانی «مردان ایکس: روزهای گذشته آینده» به کارگردانی برایان سینگر که بر اساس مجموعه کتاب‌های مصور «مردان ایکس» کمپانی مارول ساخته شده‌ است، امسال در مجموع موفق به فروشی بالغ بر ۷۴۶ میلیون دلار در سینماهای جهان شد. این فیلم هفتمین قسمت از سری فیلم‌های مردان ایکس است که مستقیما ادامه نسخه «مردان ایکس: آخرین ایستادگی» در سال ۲۰۰۶ و «مردان ایکس: کلاس اول» در سال ۲۰۱۱ می‌باشد. در این فیلم ستارگانی همچون هیو جکمن، جیمز مک‌آووی، مایکل فاسبیندر و جنیفر لاورنس ایفای نقش می‌کنند. مجموع هفت فیلم «مردان مجهول» تاکنون فروشی بیش از سه‌میلیارد دلار در گیشه جهانی داشته‌اند.

۵- کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی

فروش: ۷۱۴ میلیون دلار

فیلم «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی» نیز یکی دیگر از فیلم‌های ابرقهرمانی است که با فروش ۷۱۴ میلیون دلاری در فهرست موفق‌ترین‌های گیشه سال ۲۰۱۴ قرار گرفته است، این فیلم بر پایه شخصیت کاپیتان آمریکایی کتاب‌های مصور مارول و به کارگردانی برادران «روسو» ساخته شده است.

در این فیلم بازیگرانی همچون کریس ایوانز، اسکارلت یوهانسون، ساموئل ال. جکسون، رابرت ردفورد و سباستین استن ایفای نقش می‌کنند و با بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری از چهارم آوریل ۲۰۱۴ اکران خود را آغاز کرد.

۶- مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲

فروش: ۷۰۸ میلیون دلار

پس از موفقیت فیلم «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» در سال ۲۰۱۲، قسمت دوم این فیلم نیز امسال و با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری با همکاری کمپانی سونی و مارول استودیو ساخته شد.

«مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» به کارگردانی مارک وب که از تاریخ دوم مه ‌۲۰۱۴ اکران خود را آغاز کرد نیز در نهایت با فروش جهانی ۷۰۸ میلیون دلار به‌کار خود پایان داد. در این فیلم بازیگرانی چون اندرو گارفیلد، جیمی فاکس و اما استون ایفای نقش می‌کنند. در این قسمت پیتر پارکر (مرد عنکبوتی) به مبارزه‌اش علیه جرم و جنایت ادامه می‌دهد، دشمنان جدیدی پیدا می‌کند و اطلاعات بیشتری را در مورد گذشته‌اش می‌فهمد.