گروه فرهنگ وهنر- روزهای موفق سینمای ایران در سال 93 با درخشش سینماگران ایرانی در یک رویداد مهم ادامه پیدا کرد. سینمای ایران امسال روزهای خوبی را پشت سر گذاشت و بسیاری از فیلم‌های اکران شده توانستند به فروش‌های میلیاردی برسند و کف فروش سینما را در محدوده یک میلیارد تومان به تثبیت برسانند. اگرچه هنوز انتقادهای زیادی درباره شرایط سینمای کشور ازسوی کارشناسان مطرح می شود اما همین موفقیت‌های نسبی را باید چشم‌اندازی برای آینده هنر هفتم دانست که درصورت سیاست‌گذاری‌های اصولی می‌توان به دستاوردهای قابل توجهی رسید.
جایزه سالانه آسیا پاسیفیک امسال در حالی برگزار شد که ایرانی‌ها در این دوره حضور پررنگی داشتند. از یک سو اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده اسکار ریاست هیات داوران را برعهده داشت و از سویی دیگر چند سینماگر ایرانی توانستند جایزه این رویداد مهم را از آن خود کنند. سینمای ایران در هشت سالی که در مراسم آسیاپاسیفیک حضور داشته، دوره هشتم را درخشان‌تر از ادوار گذشته پشت سر گذاشت. یکی از موفق‌ترین حضورهای سینمای ایران در این مراسم آسیایی اقیانوسیه‌ای، به دوره نخست برگزاری این رقابت برمی‌گردد. در سال اول رخشان بنی‌اعتماد، کیومرث پوراحمد و هومن بهمنش جوایزی از این مراسم دریافت کردند. این حضورها در سال‌های بعد ادامه پیدا کرد، اما سال‌هایی نیز مشاهده شد که سینمای ایران از جوایز بی‌بهره ماند. در دوره ششم، تورج اصلانی فیلمبردار ایرانی برای کار در یک پروژه خارجی از این مراسم جایزه دریافت کرد، اما سینمای ایران در این دوره از دریافت جایزه این جشنواره بی‌نصیب ماند. اصغر فرهادی که ریاست هیات داوران این دوره را برعهده داشت هم یکی از کارگردانان موفق ایرانی در این رویداد است.

در مراسمی که عصر پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، جایزه بزرگ داوران به‌طور مشترک به رخشان بنی‌اعتماد برای فیلم «قصه‌ها» و یه لو کارگردان چینی برای فیلم «پیام کور» رسید.
در بخش انتخاب بهترین بازیگر زن اگرچه لو ژونگ بازیگر چینی به خاطر بازی در فیلم «فراموشی سرخ» توانست به‌عنوان بهترین بازیگر زن شناخته شود؛ اما از مریلا زارعی به خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «شیار ۱۴۳» هم تقدیر شد.
مریلا زارعی پس از دریافت جایزه در این بخش با تشکر از داوران گفت: من یک ایرانی هستم، ایران کشوری پهناور و ثروتمند در قلب آسیا است.
او ادامه داد: ایران ثروتمند است؛ اما ثروتش نفت نیست، بلکه ثروت واقعی ایران مادرانی است که برای دفاع از کشورشان در جنگ نابرابر هشت ساله از فرزندان و همسرانشان گذشتند. از شما می‌خواهم به افتخار مادران سرزمینم به آنان ادای احترام و تشویق کنید.
همچنین در قسمت بهترین بازیگر مرد هم اگرچه نوید محمدزاده برای فیلم «عصبانی نیستم» نامزد شده بود؛ اما درنهایت کلیف کرتیس بازیگر نیوزیلندی توانست جایزه این بخش را به خاطر بازی در فیلم «اسب سیاه» از آن خود کند. در این بخش همچنین از دیوید گالپی‌لی بازیگر استرالیایی فیلم «کشور چارلی» هم تقدیر به عمل آمد.

در هشتمین دوره این رویداد سینمایی رضا درمیشیان کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «عصبانی نیستم» جایزه ۱۰ هزار دلاری نتپک آکادمی APSA را گرفت که جایزه‌ای برای شناسایی پرورش استعدادهای سینمایی است. همچنین نیما جاویدی هم برای فیلم «ملبورن» توانست جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس را به خود اختصاص دهد.
در این دوره فیلم روسی «لویتان» به کارگردانی ندری زویاگینتسف توانست جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را به دست آورد. فیلمی که پیش از این نیز با بردن جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره کن درخشیده بود. فیلمی محصول سال ۲۰۱۴ که موضوع اصلی آن درباره فساد در کشور روسیه است. زویاگینتسف در این بخش با رضا درمیشیان کارگردان فیلم «عصبانی نیستم»، نوری بیلگه جیلان ترکیه‌ای کارگردان «خواب زمستانی»، شوکت امین کرکی کارگردان فیلم «خاطرات روی سنگ» و عدیل خان پرژانف کارگردان قزاقستانی فیلم «مالکان»‌ رقابت می‌کرد. جایزه بهترین کارگردان نیز به کارگردان مشهور ترکیه، نوری بیلگه جیلان برای فیلم «خواب زمستانی» تعلق گرفت. فیلمی که امسال نماینده کشور ترکیه در مراسم اسکار است. بیگله جیلان، یکی از مشهورترین کارگردانان ترکیه است که تاکنون با فیلم‌های «سه میمون»، «روزی روزگاری در آناتولی» و «خواب زمستانی»‌ توانسته به موفقیت‌های چشمگیری به‌خصوص در جشنواره کن دست پیدا کند.