بالاترین نشان افتخار آمریکا برای تام هنکس

تام هنکس بازیگر سرشناس و برنده اسکار هالیوودی یکشنبه شب گذشته نشان مرکز کندی بالاترین نشان افتخار آمریکا برای تاثیرگذاری در امر فرهنگ را از باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت این کشور دریافت کرد. به گزارش «ایسنا»، استیون اسپیلبرگ کارگردان پرآوازه سینمای جهان نیز که سابقه همکاری با تام هنکس را در چندین پروژه سینمایی دارد در این مراسم گفت: پسر محبوب آمریکایی‌ها با فیلم‌هایش چون «فیلادلفیا»، «فارست گامپ»، «آپولو ۱۳» و «نجات سرباز رایان» پنجره‌ای نو به سوی ملت ما باز کرده است. «هنکس» در سال ۱۹۸۸ با حضور در فیلم کمدی «بزرگ» خود را به‌عنوان یکی از استعدادهای هالیوود معرفی کرد. اما دوره موفق بازیگری «تام هنکس» با فیلم‌های «بی‌خوابی در سیاتل» در سال ۱۹۹۳ و «فیلادلفیا» رقم خورد.

هنکس سال ۲۰۰۰ جایزه‌ بهترین بازیگری گلدن گلوب و نامزدی اسکار را برای بازی در فیلم «دور افتاده» دریافت کرد و نقش‌آفرینی مثال‌زدنی او در چندین فیلم دیگر جایزه یک عمر دستاورد هنری انجمن فیلم آمریکا را برای وی به همراه آورد تا او در سن ۴۵ سالگی جوان‌ترین دریافت کننده این جایزه نام بگیرد. از دیگر فیلم‌های موفق تام هنکس می‌توان به «ترمینال»، «رمز داوینچی»، «اگر می‌توانی مرا بگیر»، «جنگ چارلی ویلسون» و «فرشتگان و شیاطین» اشاره کرد.

تام هنکس درآمدزاترین بازیگر تاریخ سینما شناخته شده است؛ به‌طوری‌که تاکنون فیلم‌های او ۳/۶ میلیارد دلار فروش داشته‌اند که متوسط ۱۰۷ میلیون دلار برای هر فیلم است.

پرفروش‌ترین فیلمی که «تام هنکس» در آن نقش داشته انیمیشن «داستان اسباب بازی‌های ۳» است.

وی سال گذشته و در جوایز آکادمی اسکار برای فیلم هیجانی «کاپیتان فیلیپس» نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد، اما در نهایت رقابت را به «متئو مک کانوی» بازیگر فیلم «باشگاه خریداران دالاس» واگذار کرد.

این بازیگر نامدار سینمای جهان که پنج نامزدی اسکار و دو جایزه اسکار بهترین بازیگری را به همراه چهار جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگری در کارنامه سینمایی دارد، توانست در سال ۱۹۹۲ ستاره‌ای به نام خودش در تالار مشاهیر هالیوود ثبت کند.