گروه فرهنگ و هنر: سینمای ایران در سال ۹۳ شرایط متفاوتی را به وجود آورد و استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده باعث شد تا کف فروش در سینمای ایران به یک میلیارد تومان برسد. بسیاری از کارشناسان دلیل فروش قابل توجه سینما در سال‌جاری را به تصمیم‌های مدیریتی و توجه کارگردانان به مضمون‌های جذاب و شکل‌گیری فضای امید در جامعه نسبت می‌دهند. رونق گیشه و بازگشت سرمایه مطلوب چرخه سینما را به شکل مطلوبی می‌چرخاند و افق‌های تازه‌ای را به وجود می‌آورد. با بهبود شرایط اقتصادی هنر هفتم می‌توان به ارتقای تجهیزات فنی امیدوار بود و به سمت استانداردسازی سالن‌ها هم گام برداشت.

نگاهی به آمار سال ۱۳۹۳ رشد فروش در سینما و استقبال قابل تامل مخاطبان را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد؛ به طوری که در این فهرست دو فیلم سینمایی «شهر موش‌ها ۲» ساخته مرضیه برومند و «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی توانستند به فروش قابل توجهی دست بیابند و رکورد فروش در تاریخ سینمای ایران را جابه‌جا کنند. رکوردی که شاید تا سال‌های آینده هم دست نخورده باقی بماند. بعد از اکران موفق این فیلم‌ها، آثار دیگری هم روی پرده آمدند که اکران آنها هم با استقبال قابل‌توجهی روبه‌رو شده است. «آتش بس۲»، «شیار ۱۴۳»، «آرایش غلیظ»، «خواب زده‌ها»، «ساکن طبقه وسط» و... فیلم‌هایی بودند که نمایش برخی از آنها ادامه دارد و هنوز هم با فروش قابل توجهی روبه‌رو هستند.

طراحی گروه «هنر و تجربه» که به اکران فیلم‌های خاص اختصاص یافته است شرایط متفاوتی را هم در سینمای ایران به وجود آورده است. استقبال مخاطبان از برخی فیلم‌های این گروه همچون «ماهی و گربه»، «پرویز» و... نشان می‌دهد که ضرورت طراحی چنین ایده‌ای وجود داشت و حالا پای مخاطبان خاص هم به سالن‌ها باز شده است.

با نگاهی به آمار فروش فیلم‌های سینمایی از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون، فیلم‌های به نمایش درآمده در سینماهای تهران را بر‌اساس اعلام پخش‌کننده‌ها و بنیاد سینمایی فارابی می‌توان به رده‌های جدول زیر تقسیم‌ کرد.

فصل‌های رویایی سینما