آنا آخماتوا و شل سیلوراستاین  برنده بهترین کتاب‌های 50 سال اخیر

اولین برندگان جایزه دفنه که به انتخاب بهترین کتاب ۵۰ سال اخیر می‌پردازد، انتخاب شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت این جایزه، ایده خلاقانه انتخاب بهترین کتاب ۵۰ سال پیش با انتخاب کتابی کمتر مطرح شده از سال ۱۹۶۳ به‌کار خود خاتمه داد و کتاب «کاخ یخی» نوشته تارجی وساس را به‌عنوان برنده اولین دوره اهدای این جایزه معرفی کرد.

داوران گفته‌اند در دوره‌ای که کتاب‌های آپدایک، میلر و راث چاپ می‌شدند، این کتاب از بهترین نوشته‌ها درباره دوره پس از جنگ در سال ۱۹۴۵ است. این در حالی است که تا سال ۱۹۶۳ جان آپدایک سه کتاب و فیلیپ راث دو کتاب منتشر کرده بودند.

«بیدار شدن دوباره» نوشته پریمو لوی کتابی درباره تراژدی بقا به عنوان بهترین کتاب غیرداستانی و «رکوییم» سروده آنا آخماتووا به‌عنوان بهترین کتاب شعر آن سال انتخاب شدند. «لافکادیو: شیری که جواب گلوله را با گلوله داد» نوشته شل سیلوراستاین نیز به‌عنوان بهترین کتاب کودک سال ۱۹۶۳ انتخاب شد.

کتاب «کاخ یخی» درباره دو دختر جوان است که بسیار به هم وابسته هستند و بعد تراژدی چهره می‌کند و می‌تواند دختران جوان را درگیر خود کند. سیس و اون دو دختر

یازده ساله شخصیت‌های اصلی این کتاب شاعرانه هستند و در نروژ زندگی می‌کنند. این کتاب تنها درباره کودکی و دوستی نیست، بلکه درباره به محک گذاشته شدن این مفاهیم هم هست. این کتاب ۱۷۰ صفحه‌ای در سال ۱۹۶۶ به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شد و اصل آن به زبان نروژی است. الیزابت روکان در ترجمه مفاهیم سمبلیکی مورد توجه نویسنده به انگلیسی موفق عمل کرده است.

تارجی وساس متولد ۱۸۹۷ در سال ۱۹۷۰ درگذشت. او کتاب‌های موفق دیگری هم داشت که «پرندگان» و «در ورای لحظه» ازجمله آنهاست.

در آن سال جایزه پولیتزر برگزار نشد، اما جایزه کتاب ملی آمریکا به جان آپدایک تعلق گرفت. جایزه دفنه کتاب «کاخ یخی» را در رقابت با کتاب‌هایی از کورتاسار، موریل اسپارک، سیلویا پلات، کورت ونه‌گات، والترتویس و توماس پینچون انتخاب کرد.