خانواده تئاتر ایران در حال امضای طوماری با موضوع ۱۰ برابر شدن بودجه اختصاص یافته به این عرصه هستند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر گریبان اهالی تئاتر را گرفته، کم بودن میزان بودجه این عرصه به نسبت توقعی است که از آن می‌رود. واکنش اهالی تئاتر به این وضعیت به صورت گفت‌و‌گوها و اظهارات پراکنده مطرح شده بود.

انجمن بازیگران خانه تئاتر به‌عنوان یکی از انجمن‌های فعال این نهاد صنفی درخواست رسیدگی این وضعیت را با هیات‌مدیره خانه تئاتر مطرح کرد و نتیجه درخواست‌ها و نامه‌نگاری‌های این انجمن با هیات‌مدیره، تهیه متنی و امضای آن از سوی اهالی صنف با عنوان « ده برابر شدن بودجه تئاتر» بوده است. متن این نامه به این شرح است: «تئاتر یک کالای تجاری و انتفاعی نیست. تئاتر یک پدیده فرهنگی است که درمانگر روان و اخلاق فردی و اجتماعی است. نگاهی به آمارهای سال‌های گذشته، نشان از وضعیت مصیبت‌بار فرهنگ و به‌ویژه تئاتر در کشور دارد. طی پنج سال گذشته بودجه تئاتر نه تنها هیچ رشدی نداشته، حتی در امور تولیدی و زیربنایی به مقدار قابل‌توجهی کاسته شده است.

بودجه کنونی تئاتر کمتر از یک درصد کل بودجه فرهنگی کشور و در تصویری گسترده‌تر تنها دوهزارم درصد از بودجه کل یا یک پنجاه هزارم بودجه کل کشور است. آیا چنین واقعیت سهمگینی شایسته تئاتر و فرهنگ کشور پهناور ایران است؟

خانه تئاتر ایران مصرانه خواهان آن است که بودجه تئاتر کشور دست کم ده برابر میزان کنونی شود. به این منظور از کلیه هنرمندان این عرصه دعوت می‌کند که یکپارچه و یکصدا: «ده برابر شدن بودجه تئاتر» را از مسوولان و قانون‌گذاران کشور مطالبه کنند. تاکنون بیش از ۱۵۰ هنرمند فعال و شناخته شده عرصه تئاتر امضای خود را پای طومار درخواست افزایش بودجه تئاتر قرار داده‌اند. این امضاها در حال افزایش است.