ویترین مطبوعاتی دولت اعتدال

گروه فرهنگ‌وهنر: بیستمین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در حالی از امروز کار خود را آغاز می‌کند که تاکنون حضور ۴۴۰ رسانه در این دوره قطعی شده است. سامانه ثبت‌نام الکترونیکی نمایشگاه تا پایان ساعت اداری ۱۴ آبان‌ ماه از ثبت نام ۴۴۰ رسانه خبر داد که از این تعداد، سهم خبرگزاری‌ها ۲۰ رسانه و موسسات مطبوعاتی و روزنامه‌ها به ترتیب ۲۴ و ۳۲ رسانه بوده است.

رسانه‌ها تا ساعت ۱۶، چهارشنبه برای تثبیت غرفه‌ها وقت داشتند و از این ساعت قرار بود سامانه با جانمایی‌های جدید و حذف غرفه‌های تثبیت نشده، برای تمام متقاضیان جدید باز شود.

این نمایشگاه ساعت ۱۵ امروز افتتاح رسمی می‌شود و در مراسم افتتاحیه قرار است رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد سخنرانی داشته باشند.

نمایشگاه بیستم که اولین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در دولت یازدهم محسوب می‌شود، شعار «رسانه، آزادی مسوولانه» را در دستور کار قرار داده است؛ رویکردی که در یک سال اخیر از سوی حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تاکید شده است. او در نشست خبری نمایشگاه و در جمع خبرنگاران نیز از لزوم آزادی رسانه‌ها در چارچوب قانون گفت و پرهیز از تصدیگری را از اهداف معاونت مطبوعاتی برشمرد. انتظامی درباره واگذاری برگزاری نمایشگاه به خود رسانه‌ها اعلام آمادگی کرد و گفت چون این شرایط برای رسانه‌ها فراهم نبود این اتفاق امسال نیفتاده است. همچنین معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج‌شنبه شب هم میهمان تلفنی برنامه دیروز، امروز، فردا بود و درباره نمایشگاه امسال و برگزار نشدن این نمایشگاه در سال گذشته نیز گفت: سال گذشته به‌دلیل اینکه این نمایشگاه نیازمند یکسری تغییرات جدی هم به لحاظ رویکردی و هم به لحاظ برنامه‌ها بود، برگزار نشد.

انتظامی تصریح کرد: امسال برخی بخش‌ها از جمله کسب و کار مربوط به مطبوعات، کود ک و نوجوان، دین و اندیشه و رسانه‌های غیرفارسی زبان اضافه شده است. تقسیم‌بندی‌ها بیشتر براساس موضوعات است و یک رویکرد این بود که ما به عنوان فعالیت تصدیگرایانه فاصله گرفته و برگزاری نمایشگاه را به خود صنوف بسپاریم امسال مقدمات این موضوع فراهم شده تا در سال آینده برگزار کننده نمایشگاه خود صنوف شورای هماهنگی که بین خودشان دارند، باشند.

وی ادامه داد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ در تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، این قانون درخشانی است که دولت را به انتشار اطلاعاتی مکلف می‌کند که برای آحاد مردم ایجاد حق یا تکلیف کرده و بنابراین به شکایت و پاسخگویی بیشتر کمک می‌کند و حتی کمکی است برای رسانه‌ها برای اینکه نقش نظارتی خود را بهتر انجام دهند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تاکید کرد: این موضوع متاسفانه متوقف شده بود که در دولت آقای روحانی‌عملیاتی شد و در کمیسیون ماده ۱۸ این قانون، که متشکل از چند وزیر و رئیس دیوان عالی کشور و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس است حدود یک ماه و نیم پیش تشکیل و دبیرخانه‌ای تاسیس شد و بنده هم دبیر این کمیسیون شدم.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی‌اش الان در دولت در حال نوشته شدن است، گفت: این قانون به جهت اهمیتش دارای سه آیین‌نامه است. یکی آیین‌نامه اجرایی کل قانون، آیین‌نامه ماده ۱۸ و آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون بنابراین برای اینکه ما معطل آیین‌نامه کل قانون نشویم شاکله اصلی را شروع کرده‌ایم. اما مسلما برای عملیاتی شدن دقیق قانون باید آیین‌نامه اجرایی تصویب شده و بعد مصوبات مجلس هم بر آن صحه بگذارد تا مغایر با قانون مادر نباشد. انتظامی در رابطه با لایحه قانون جامع رسانه‌های همگانی تاکید کرد: این لایحه نیز در برنامه چهارم و پنجم توسعه به دولت تکلیف شده بود که این را تهیه کند. هدف هم این بود که با توجه به رسانه‌های نوپدید ما بیاییم در عرصه حقوق و مسوولیت‌ها و با رعایت اقتضای زمانه یک قانون جامع داشته باشیم تا با توجه به تفاوت‌هایی که رسانه‌ها دارند بر همه اینها یک وحدت رویه حاکم باشد.

وی افزود: این موضوع الان دوباره در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح است و با رایزنی‌هایی که با اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس انجام داده‌ایم قرار بر این شد که ما این را به عنوان لایحه تقدیم کنیم منتها رویکرد ما این بود که نظر ذی‌نفعان مشترک به‌ویژه خود مطبوعاتی‌ها نیز در این رابطه در نظر گرفته شود.

انتظامی ادامه داد: یک پیش‌نویس تهیه شد به‌عنوان نظام صنفی رسانه که این به غیر از آن لایحه جامع رسانه‌های همگانی است، این پیش‌نویس که تهیه شد انتقادهایی به آن وارد شد بنابراین ما اعلام کردیم که در این رابطه و تا به دست آوردن یک اجماع هیچ عجله‌ای برای ارسال به مجلس نداریم.

در نمایشگاه امسال بولتن روزانه، توسط ستاد نمایشگاه منتشر نمی‌شود بلکه هر روز یکی از روزنامه‌ها انتشار این بولتن را عهده‌دار شده است و با قواعد شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه این بولتن‌ها را منتشر می‌کنند. درست‌نویسی از جمله نکاتی است که در نمایشگاه بیستم بر آن تاکید می‌شود. بر این اساس انتظامی به تازگی در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرده است که در نمایشگاه از روزنامه‌هایی که درست‌نویسی را جدی می‌گیرند، تجلیل می‌شود. بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی تا ۲۳ آبان‌ماه از ساعت ۹ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی(ره) شهر تهران برپا است.