کمپین سینماگران برای حمایت از توافق هسته‌ای

گروه فرهنگ‌وهنر: حال و هوای ماه‌های اخیر ایران با مذاکرات هسته‌ای گره خورده است. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم در ماه‌های اخیر، مذاکرات به مهم‌ترین موضوع مورد بحث جامعه ایرانی بدل شده است و دامنه آن تا میهمانی‌های خانوادگی هم کشیده شده است. موضوع هسته‌ای دیگر، یک بحث سیاسی نیست و تار و پود زندگی مردم با این موضوع در هم تنیده شده است. در این میان درست است که هنر و سیاست دو مقوله کاملا جدا هستند و بیشتر اهالی هنر همیشه مخالف در هم پیچیده شدن آنها هستند، اما هنرمندان بسیاری در عرصه حضور دارند که نمی‌توانند در مورد مسائل سیاسی و تاثیرگذار جامعه بی‌تفاوت باشند. توافق هسته‌ای یکی از همان مسائل مهمی است که هنرمندان نتوانستند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند و بارها با واکنش‌های مختلف، برخورد خود را نسبت به این موضوع نشان داده‌اند. در آخرین حرکت، ۶ فیلمساز مطرح ایرانی با شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» کمپینی تشکیل داده‌اند تا حمایت مردم ایران را برای رسیدن به توافق هسته‌ای به مردم جهان نشان دهند. این نخستین باری است که ۶ فیلمساز مهم ایرانی در کنار هم قرار گرفته‌اند تا از مساله‌ای کاملا سیاسی که برای مردم ایران و حتی جهان اهمیت بسیاری دارد، حمایت کنند.

«نه» به عدم توافق

مجید مجیدی، اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی، محمد مهدی عسگرپور، عباس کیارستمی فیلمسازانی هستند که این کمپین را تشکیل داده‌اند و روز گذشته این اتفاق را رسانه‌ای کرده‌اند. این در حالی است که مذاکرات ایران برای توافق هسته‌ای ادامه دارد و آخرین جلسه که با حضور مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای و نمایندگان گروه ۱+۵ در نیویورک برگزار شد به نتیجه خاصی نرسید. حالا این ۶ فیلمساز با شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» وارد میدان شده‌اند و قصد دارند افکار عمومی مردم ایران و جهان را برای رسیدن به توافق هسته‌ای جلب کنند. این کمپین که در توییتر راه افتاده است در نخستین قدم خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای و حمایت مردم از این توافق شدند.

آنان که پیش از این حمایت کرده‌اند

زمانی که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در ژنو به توافق اولیه دست یافتند بسیاری از هنرمندان در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی از این مذاکرات ابراز رضایت کرده و حمایت خود را اعلام کردند. مهناز افشار، بازیگر صاحب‌نام ایرانی درست فردای روز توافق اولیه با ابراز خوشحالی اعلام کرد که آرزو داشته آفتاب این بار از ژنو طلوع کند. علی قربانزاده دیگر بازیگری بود که با انتشار عکس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام با نوشتن عنوان «امضای تاریخ‌ساز» خشنودی‌اش را اعلام کرد. رضا یزدانی هم خواننده‌ای بود که فردای روز توافق در ژنو در صفحه‌اش در شبکه اجتماعی نوشت: «دیپلماسی یعنی این، گفت‌وگو یعنی این... توافق هسته‌ای انجام شد....ایران همیشه پاینده». امیر جعفری و رسول صدرعاملی نیز با تشکر از وزیر امور خارجه حمایتشان را اعلام کردند و پیمان معادی نیز با انتشار عکس خندان آقای وزیر شادی خود را نشان داد. رضا کیانیان، داریوش ارجمند، بهزاد فراهانی، محمود پاک‌نیت، سعید راد، منیژه حکمت، رامبد جوان، ستاره اسکندری، اردشیر رستمی، بهاره رهنما و پولاد کیمیایی نیز دیگر هنرمندانی بودند که با صحبت کردن با رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف، مراتب حمایت خود را از این توافق به گوش جهانیان رساندند.