گروه فرهنگ‌وهنر- تلویزیون در سال‌های اخیر روند متفاوتی را در پیش گرفته بود و بسیاری از ستاره‌های سال‌های دور در تولید سریال‌ها نقش نداشتند. اگرچه در همین بازه زمانی آثار قابل تاملی روی آنتن رفت و بازیگران و کارگردانان موفقی به مخاطبان معرفی شدند، اما جای خالی ستاره‌ها همواره برای خیلی‌ها به چشم می‌آمد. ستاره‌هایی که می‌توانستند جمعیت بی‌شمار مخاطب را پای جعبه جادویی بکشانند و لحظات خاطره‌سازی را شکل بدهند. این روزها اما شرایط فرق کرده است؛ هرچند در سال‌های اخیر هم بعضی از ستاره‌ها هر ازگاهی در تلویزیون ظهور می‌کردند و میزبان علاقه‌مندان می‌شدند؛ اما در روزهای اخیر خبرهای متفاوتی از تولید سریال‌ها توسط چهره‌های محبوب به گوش می‌رسد. مهم‌ترین خبر این حوزه به مرد هزار چهره تلویزیون یعنی مهران مدیری اختصاص دارد که نامش می‌تواند میلیون‌ها مخاطب را جذب کند. آخرین سریال مهران مدیری «مرد دو هزار چهره» بود که نوروز سال 1388 از شبکه سه پخش شد و بعد از آن این کارگردان همکاری دیگری با رسانه ملی نداشت. زمزمه بازگشت او از چندی پیش شروع شد. عید امسال در یک برنامه نوروزی حضور پیدا کرد و از بازگشت حرف زد؛ اما خبر قطعی نبود. این هفته اما همه چیز قطعی شد مدیری عوامل سریالش را به «اتاق عمل» فراخواند. او در صفحه اینستاگرامش نوشت که شاید یکی از بهترین ساخته‌هایم شود! شاید... فکر می‌کنم بشود...
مدیری در بخشی از داستان این مجموعه قرار است به‌عنوان جراح بیمارانی را که دروغ می‌گویند تحت عمل جراحی قرار دهد و دروغدان آنها را دربیاورد. تصویربرداری این سریال که قرار است در ۹۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای از دی‌ماه روی آنتن شبکه تهران برود از شنبه آینده در تهران شروع می‌شود و مهدی ژوله، خشایار الوند، الهه زارع‌نژاد و... تیم نویسندگی این سریال را شامل می‌شوند.


دور همی رضویان، غفوریان، آقاخانی و صالحی
از سویی دیگر روزگذشته سعید مقیسه مدیر شبکه تهران در یک نشست خبری از حضور بازیگران قدیمی در این شبکه خبر داد. اودر این نشست اعلام کرد بازیگران قدیمی طنز تلویزیونی ایران هر کدام سکان کارگردانی یکی از سریال‌های شبکه تهران را عهده‌دار می‌شوند. در همین نشست مدیر گروه فیلم و سریال شبکه تهران هم اعلام کرد که از سال گذشته با توجه به ماموریت طنزی که از سوی معاونت سیما به آن واگذار شده، در تلاش است از کارگردانان مطرح در حوزه طنز استفاده کند.
در ادامه این نشست از ‌جواد رضویان و مهران غفوریان‌، سعید آقاخانی‌، مجید صالحی‌ و شهاب عباسی به‌عنوان چهره‌هایی که قرار است سریال‌های این شبکه را تولید کنند، نام برده شد.


«رشید» در سریال سروش صحت
سروش صحت یکی دیگر از کارگردانانی است که آثارش همواره با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شود. این کارگردان با تولید سریال «پژمان» توانست توانایی‌هایش را یک بار دیگر به اثبات برساند.
بعد از این مجموعه که پژمان جمشیدی فوتبالیست سابق تیم پرسپولیس نقش اول آن را برعهده داشت، خبرهای متفاوتی از سریال سازی‌های سروش صحت منتشر شد؛ اما در تازه‌ترین خبرها عکسی از این کارگردان منتشر شد که از همکاری‌اش با قدرت‌الله ایزدی که با نام «رشید» شناخته می‌شود حکایت می‌کند. این بازیگر اصفهانی در سریال «شمعدونی» نقشی به نام «دایی جلیلیان» دارد. مثل اینکه اواخر سال ۹۲ صحت با این بازیگر تماس می‌گیرد و پیشنهاد بازی در این سریال را مطرح می‌کند. این بازیگر آن زمان مشغول ایفای نقش در کار تازه‌ای به نام «رشید حرفه‌ای» بود و بعد از پایان تصویربرداری آن پروژه اردیبهشت‌ماه به تهران آمد و مقابل دوربین قرار گرفت. رشید ابتدا کمی از حضور در این سریال نگران بود؛ چون فکر می‌کرد مردم اورا بیشتر به خاطر کاراکتر رشید می‌شناسند؛ ‌اما آقای کارگردان به او اطمینان می‌دهد که این نقش دیده می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد. سریال «شمعدونی» به تهیه‌کنندگی محسن چگینی و کارگردانی سروش صحت برای پخش در زمستان سال جاری آماده می‌شود. این سریال دارای ۵۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای است.


«بابا پنجعلی» در سریال پلیسی
سیروس مقدم یکی دیگر از کارگردانانی است که در سال‌های اخیر آثار موفقی را به یادگار گذاشته است. سریال‌های نوروزی او با‌عنوان پایتخت توانست نامش را به‌عنوان یکی از چهره‌های جدی تلویزیون مطرح کند. در همان سریال‌ها بود که علیرضا خمسه نقش عجیبی را بازی کرد و توانایی‌اش را به اثبات رساند. بابا پنجعلی دیالوگ چندانی نداشت؛ اما مردم همیشه منتظر بودند، حرف بزند. حالا خمسه از تکرار تجربه همکاری‌اش با مقدم در سریال «میکائیل» خبر می‌دهد. اگرچه هنوز خبر حضورش قطعی نشده و در حد حرف باقی مانده، اما مقدم از این بازیگر پیشکسوت دعوت کرد که در این سریال بازی کند. این سریال مضمونی پلیسی دارد و کارگردان موفق تلویزیون تولید آن را شروع کرده است.


جمعیت ستاره‌ها در «آمین»
سریال تلویزیونی «آمین» به کارگردانی منوچهرهادی و محصول سیمافیلم مجموعه‌ای است که بی سر و صدا در حال تولید است. این سریال که قرار بود در ۱۳ قسمت ساخته شود به ۱۸ قسمت افزایش پیدا کرده است. داستان این مجموعه چند لایه است و تنوع داستانک‌ها و حوادث فرعی زیادی دارد. داریوش فرهنگ، امین حیایی، کاظم بلوچی، هادی ساعی، بهناز جعفری، آشامحرابی، سودابه بیضایی، شاهرخ استخری و یوسف تیموری بازیگران اصلی این سریال هستند. داستان آن درباره یک سرهنگ شیرازی است که فرمانده تیم ویژه مسوول رسیدگی به پروژه مجرم و خلافکار فراری به نام همایون است. همایون تمدن سال گذشته طی عملیات گروگان‌گیری برادر سرهنگ را به شهادت رسانده است. پلیس با کشف کانتینری حامل مواد مخدر به ردی از همایون می‌رسد. همزمان فرزند همایون برای مراسم سالگرد مرگ همسرش مریم نوین وارد ایران شده و ماموران علاوه‌بر بررسی سر نخ کانتینر، وی را نیز برای رسیدن به همایون تحت نظر می‌گیرند؛ اما...