روایت کیمیایی  از دیدار با سعید امامی

مسعود کیمیایی کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران جمعه‌شب در برنامه «هفت» حضور پیدا کرد و حرف‌هایی را بر زبان آورد. این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا خودش از ایران نرفت‌، گفت: من عاشق سرزمینم هستم و نمی‌توانم از اینجا دور شوم. من اینجا نفس می‌کشم و فیلم می‌سازم پس برای چه موضوعی بروم؟! مسعود کیمیایی با بیان اینکه برای ایرانی‌هایی که خارج از ایران هستند‌، دلگیر است، ادامه داد: بسیاری از کسانی که در زمان انقلاب از ایران رفتند، بعدها پشیمان شدند. باید برای آنها شرایط طوری باشد که اگر می‌گویند اشتباه کردند بتوانند برگردند و این قضیه به‌ویژه درباره هنرمندان باید اتفاق بیفتد.

به گزارش «ایسنا» کارگردان فیلم «قیصر» درباره هنرمندانی که در زمان انقلاب، از ایران رفتند، معتقد است: قرار نیست هنرمندان بتوانند تصمیمات درست سیاسی بگیرند چون آنها اهل سیاست نیستند، به همین دلیل خوب است هنرمندان بتوانند برگردند و در اینجا کارهای خود را انجام دهند.

او همچنین اعتقاد دارد‌ که نسبت به سال‌های دهه ۵۰ و۶۰ آثار سینمایی‌اش دچار افت نشده است، اما تاکید می‌کند، در تمام دوران فیلمسازی خود هیچ گاه کنار منابع قدرت قرار نگرفته است و این درخواست را دارد که جریان ارتباط او با سعید امامی تمام شود‌، چرا که از این قضیه لطمه زیادی خورده است.

خوب است هنرمندان به ایران برگردند

کیمیایی درباره غم غربتی که در فیلم‌هایش وجود دارد، بیان کرد: این موضوع از همان ریشه‌های طبقاتی که در یک هنرمند شکل می‌گیرد، ایجاد می‌شود. انسان در هر شرایطی تنها است و من خیلی دلگیر کسانی هستم که خارج از ایران هستند. او اضافه کرد: در شروع انقلاب اصلا معلوم نبود اتفاق چیست و خیلی‌ها آن را نمی‌فهمیدند و چون نمی‌فهمیدند از ایران رفتند، البته بعد هم به شدت پشیمان شدند و من با خیلی از آنها صحبت کردم و این موضوع را می‌دانم.

کارگردان «گوزن‌ها» در این‌باره اظهار کرد: یکی از کسانی که با او صحبت کردم رفیق من بود که گفت، بی‌خودی از ایران بیرون آمده است، به همین دلیل فکر می‌کنم باید شرایط طوری باشد که وقتی آنها می‌گویند اشتباه کرده‌اند بتوانند برگردند، مخصوصا هنرمندان باید‌ بتوانند به کشور بازگردند. اصلا مگر قرار است هنرمندان بتوانند تصمیمات درست سیاسی بگیرند؟

وی گفت: خوب است بهروز وثوقی به ایران برگردد، کارهایش را بکند و فیلم بسازد. از نظر ما او اشتباه کرد که رفت، اما وثوقی آدم سیاسی نیست و قطعا خودش هم می‌داند که اشتباه کرده است. کیمیایی با بیان اینکه با رفتن بهروز وثوقی، یک بازیگر خوبمان را از دست دادیم، اظهار کرد: دیگر ۳۵ سال گذشته و آن اتفاقات و داغی‌ای که خصیصه هر انقلابی است، تمام شده است. اینها هنرمندان این سرزمین هستند و باید بتوانند برگردند.

روایت کیمیایی از سعید امامی

کارگردان فیلم سینمایی «متروپل» در پاسخ به اینکه چرا فیلم‌هایش نسبت به سال‌های دور افت کرده است‌، گفت: من در کارم افت نکرده‌ام، اما فقط می‌توانم اشاره کنم به تعداد نیروهایی که صرف شد تا من فیلم خودم را نسازم.

او با اشاره به اینکه یکی دو سال قبل از «متروپل» پنج سناریو‌اش رد شد و حتی برای «متروپل» چند بار نام فیلم را تغییر داد‌، درباره شرایط ممیزی‌ها در جریان ساخت فیلم گفت: اگر بخواهم درباره سینمای ایران و حاشیه‌هایش حرف بزنم‌، از آرامشی که دارم خارج می‌شوم.

وی سپس به یادآوری اتفاقاتی پرداخت که در سال ۷۲ افتاده بود و این پرسش را مطرح کرد که اگر روزی یک مامور امنیتی یا پلیس سیاسی کسی را بخواهد، کیست که نرود؟ چون اگر نرود داستان دیگری شروع می‌شود.

وی ادامه داد: در آن زمان یکی از مدیران سینما گفت (وزارت) اطلاعات مرا خواسته است. در آنجا پیشنهاد ساخت فیلمی به من داده شد که من قبول نکردم و می‌دانم به چند نفر دیگر هم پیشنهاد شد، این کار هیچ فضیلتی نیست چون فضیلت از جایی شروع می‌شود که تا این لحظه برای فیلمسازی هیچ پولی از قدرت نگرفته‌ام و هر آنچه بوده از همین بودجه‌ای است که مردم بلیت خریداری کرده‌اند.

کیمیایی افزود: من در این سال‌ها از کنار این موضوع آرام رد شدم، اما مرتب بحث زیاد شد و گفتند فیلم «سلطان» یا «ضیافت»، همین فیلم‌هایی است که توسط ماموری که اسمش سعید امامی است، پیشنهاد شده است. من چیزی نمی‌گفتم ولی آنها مرتب می‌گفتند سعید امامی. هرچند من داستان فیلم پیشنهاد شده را هم مطرح کردم تا همه بدانند که هیچ کدام از فیلم‌های من مشابه آن پیشنهاد نیست، به همین دلیل در اینجا اعلام می‌کنم که اگر شما در فیلم‌های من یا در پایان آنها اسمی مشابه سعید امامی دیدید که از او تشکر کرده‌ام، انکارم کنید.

کارگردان فیلم ‌«اعتراض» با گلایه از اینکه روشنفکرها بر سر این ماجرا با او چه کرده‌اند‌، گفت: این ماجرا بهانه‌ای شد که مرا بزنند و من در این سال‌ها خیلی سختی کشیدم. درحالی‌که ذات آن مستقل است و با بودجه‌ای که تهیه‌کننده هم اختصاص می‌دهد فیلم می‌سازم. پس تمام کنید این بحث‌ها را که من لطمه زیادی از این قضیه خوردم. او تاکید کرد: من بدون اینکه از جایی سفارش قبول کرده باشم و بدون اینکه از جایی پول بگیرم فیلم‌های خود را ساخته‌ام.

روشنفکر نیستم

کارگردان فیلم‌ «حکم» در پاسخ به اینکه خود را روشنفکر سینمای ایران می‌داند یا خیر؟ گفت: خیلی از واژه‌ها جای معینی ندارند و معنی روشنفکر هم به این دلیل که سال‌ها دچار فراز و فرود بوده و گاهی مبارز و زمانی کافه‌نشین معنا می‌داده است، مشخص نیست در کجای این هندسه قرار دارد. او با اشاره به سال ۵۵ و اینکه در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود روشنفکر نیست و هنوز هم آن را تکرار می‌کند، بیان کرد: اگر در یک تعریفی یکی از خصوصیات روشنفکر این است که از مردم فاصله داشته باشد و در تعریفی دیگر روشنفکر با مردم است به همین جهت معتقدم با وجود اینکه روشنفکری بار سنگینی دارد، اما جای معینی ندارد. کیمیایی تاکید کرد: البته هنرمند روشنفکر با روشنفکر تفاوت دارد چون اثر او همه چیز را مشخص می‌کند. وی در پایان سخنان خود خطاب به سینماگران جوانی که وارد این عرصه می‌شوند‌، گفت: از آنها می‌خواهم به دنبال کار خود باشند و به ۹۰ درصد حرف منتقدان گوش ندهند، چراکه بسیاری از آنها راه درست را نشان نمی‌دهند و تعداد کمی هستند که شریف هستند و به درستی نقد می‌کنند.