دانلود  غیرقانونی  در قلب هالیوود

نسخه‌ای از قسمت سوم اکشن پرستاره «یکبار مصرف‌ها»، سه هفته پیش از آغاز اکران فیلم برای دانلود در اینترنت قرار گرفت. به گزارش کافه‌سینما به نقل از ENTERTAINMENT WEEKLY، نسخه فیلم «یکبار مصرف‌های ۳» که در آن ستارگانی چون سیلوستر استالونه، آرنولد، جیسون استاتهام، جت لی، هریسون فورد و مل گیبسون ایفای نقش کرده‌اند، روز چهارشنبه در بسیاری از وب‌سایت‌های انتشار فایل BitTorrent در دسترس مردم قرار گرفت. طبق گزارش ورایتی، این فیلم در ۲۴ ساعت اولیه انتشار، بیش از ۱۸۹ هزار بار دانلود شده است.

این اولین بار نیست که یک فیلم به‌طور غیرقانونی در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ اما مورد «یکبار مصرف‌های ۳» به دو دلیل مورد بسیار مهمی است: اول به این خاطر که «یکبار مصرف‌های ۳»، سه هفته پیش از آغاز نمایش عمومی به این صورت به‌طور غیرقانونی در اختیار مردم قرار گرفته و دوم اینکه کیفیت نسخه منتشرشده به‌طرز غیرعادی بالا است. نخستین فیلم‌هایی که به این طریق منتشر می‌شدند، غالبا نسخه‌های موسوم به cam بودند - نسخه‌هایی که توسط دوربین در سینماها ضبط شده و سپس در اینترنت قرار می‌گرفتند - اما نسخه منتشرشده از «یکبار مصرف‌های ۳» یک نسخه DVD screener است (نسخه‌ای که معمولا توسط توزیع‌کننده فیلم تهیه شده و پیش از اکران سینمایی در اختیار چهره‌های رسانه‌ای قرار می‌گیرد).

با توجه به اینکه این فیلم تا کمتر از سه هفته دیگر اکران نخواهد شد، این خطر در کمین کمپانی لاینزگیت است که تا زمان آغاز نمایش عمومی فیلم میلیون‌ها دلار ضرر کند. قسمت اول «یکبار مصرف‌ها» سال ۲۰۱۰ اکران شد و در سطح جهان بیش از ۲۷۵ میلیون دلار فروخت. قسمت دوم «یکبار مصرف‌ها» حتی از این هم موفق‌تر بود و به فروشی بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون دلار در سطح جهان دست یافت. باتوجه به طبیعت و ساختار غیرمتمرکز سایت‌های انتشار فایل BitTorrent و استفاده گاه و بیگاه از نام‌های مستعار در سایت‌های انتشار فایل، ممکن است پیدا کردن منشا این انتشار غیرقانونی به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نباشد. آخرین باری که یک فیلم پیش از آغاز نمایش عمومی با چنین کیفیتی از طریق اینترنت در اختیار مردم قرار گرفته بود، به سال ۲۰۰۹ بازمی‌گشت: زمانی که نسخه باکیفیت و - البته - کامل‌نشده‌ای از فیلم «ریشه‌های مردان ایکس: ولورین»، دو ماه پیش از آغاز نمایش عمومی فیلم منتشر شد.