گروه فرهنگ‌وهنر: گالری گلستان، عصر جمعه روز شلوغی را پشت سر گذاشت. انبوه استقبال‌کنندگان از بیست‌ودومین «صد اثر صد هنرمند» آنقدر زیاد بود که خیابان‌های اطراف گالری گلستان در خیابان دروس، جایی برای پارک اتومبیل وجود نداشت و همین حضور پررنگ مردم سبب شد افتتاحیه قدیمی‌ترین رویداد تجسمی ایران با رکورد فروش قابل توجه ٤٤٥ میلیون تومانی همراه شود. درعصر داغ روزهای میانی تابستان درحالی‌که به نظر می‌رسید پایتخت به خاطرسفر شهروندان در روزهای تعطیل خالی از دوستداران هنر باشد، گالری گلستان ومدیرش لیلی گلستان روزی خاطره انگیز را رقم زدند. گلستان پس از چیدمان حدود ٢٠٠ اثر از ١٦٠ هنرمند در گالری کوچکش، ٣٨ اثر را در مجموع به قیمت ٤٤٥ میلیون تومان به فروش رساند.

گران‌ترین اثر به فروش رسیده در این افتتاحیه «نقاشی کوچک انتزاعی از سهراب سپهری» بود که ٢٨٠ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و فروش رفت. این اثر گران‌ترین کار «صد اثر صد هنرمند» بیست و دوم بود. از دیگر آثار به فروش رسیده می‌توان به تابلوهای سیدمحمد احصایی، فریده لاشایی، مس اسماعیل، بهجت صدر، ابراهیم جعفری و... اشاره کرد که به گفته لیلی گلستان در این فروش سهم جوانان بسیار قابل توجه بود.

در این دوره تعداد آثاربیشتری در نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» به نمایش درآمده است و گالری گلستان جای خالی روی دیوارهایش ندارد و حتی ویترین را نیز با تمهیداتی به دیوار تبدیل کرده‌اند تا چند تابلو بیشتر به تماشاگذاشته شود.

یکی دیگراز ویژگی‌های این نمایشگاه همنشینی آثار چهار نسل هنر معاصر ایران است که از همان درب ورودی گلستان خودنمایی می‌کنند.آنجا که آثار پرویز کلانتری، احصایی، پزشک نیا، ابراهیم جعفری و... کنار آثار هومن فولاد قلم، علیرضا سعادتمند، گلناز قدیری، حسین چراغچی و... روی دیوارقرار گرفته‌اند. در این میان آثار هنرمندان دیگری که دیگر در میان ما نیستند هم پرشمار است که زنده یاد فریده لاشایی با هفت اثر رکورددار است.

مناسب بودن قیمت آثار به گونه‌ای که اقشار مختلف مردم بتوانند اثر هنری اصل بخرند یکی از شعارهای همیشگی گالری گلستان است که در این نمایشگاه هم این نکته رعایت شده است. وجود آثار ٢٠٠ هزار تومانی و حتی نقاشی‌هایی از برخی امضاهای شناخته شده زیر یک میلیون تومان گواه همین نکته است.

بنا به رسم این رویداد، هر اثری که به فروش می‌رود از روی دیوار برداشته و اثر دیگری جایگزین آن خواهد شد و به این ترتیب هر روز می‌توان انتظار تماشای آثار تازه‌ای را در این نمایشگاه داشت. بیست و دومین نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» تا ٢٩ مرداد در گالری گلستان واقع در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ٣٤ دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز ازساعت ۱۶ تا ۲۰ بدون تعطیلی از این نمایشگاه دیدن کنند.

فروش ٤٤٥ میلیونی در روز تعطیل پایتخت