از اتفاقات جالب جشن چهاردهم: اعلام خبر ازدواج مهناز افشار گریه‌های نورا‌هاشمی هنگام دریافت جایزه‌اش شوخی رضا عطاران با «حافظ» چهاردهمین جشن حافظ بعد از سه سال وقفه با اهدای جایزه یک عمر فعالیت هنری به عبدالله اسکندری ومعرفی برگزیدگان بدون اینکه انتخابی در بخش بهترین فیلم داشته باشد‌، برگزار شد.


حرف‌های روی صحنه
مسعود جعفری جوزانی بعد از سخنان علی معلم به روی سن آمد و گفت: امروز باید ضمن تشکر از برگزار‌کنندگان این جشن از آدم‌هایی که در این کشور ترمز هستند بخواهیم که پایشان را از روی ترمز بردارند. مصطفی رستگاری که از او به‌عنوان بهترین فیلمنامه نویس در بخش مجموعه‌های تلویزیونی تقدیر می‌شد گفت: افتخار می‌کنم که این جایزه را در این جشن می‌گیرم و این جایزه را برای سریال راستش را بگو می‌گیرم که 300 دقیقه از آن سانسور و بعد توقیف شد، اما سرانجام دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت. محسن تنابنده بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیون نیز گفت: دوست داشتم که جایزه فیلمنامه را علاوه‌بر بازیگری می‌گرفتم و دو جایزه داشتم، اما این‌گونه نشد هر چند برای مصطفی رستگاری خوشحالم. سیروس مقدم، بهترین کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی نیز گفت: در مجموع جوایزی که در این 50 سال کار کردم وگرفتم این جایزه جایش خالی بود هر چند دوست داشتم سه سال پیش برای سریال زیر 8 این جایزه را می‌گرفتم. مقدم جایزه‌اش را به همسرش تقدیم کرد.
مسعود کیمیایی که تندیس ویژه جشن سیزدهم (دوره قبل) برای فیلم جرم را می‌گرفت نیز گفت: من امروز بسیار دلگیر هستم؛ زیرا نمی‌دانم چرا خانه سینما و اتحادیه کارگردانان در باره حیثیت یکی از اعضای خود سکوت می‌کند، اما من بابت مصاحبه با یک روزنامه و مسائلی که پیش آمد تا آخر عدالت می‌روم.
عبدالله اسکندری که برای دریافت تندیس یک عمر فعالیت هنری روی صحنه آمد گفت: امشب خیلی شارژ شدم که این همه سینمادوست را اینجا می‌بینم و تمام انرژی‌ام را از شما مردم می‌گیرم. مهران مدیری نیز قبل از دادن جایزه ویژه به فرامرز قریبیان، از شخصیت، منش و اخلاق قریبیان یاد کرد و گفت خیلی سخت است در سینمای ایران سال‌ها باشی و به سلامت این مسیر را طی کنی. فرامرز قریبیان نیز که جایزه ویژه داوران را برای کارگردانی و بازی در فیلم سینمایی گناهکاران دریافت کرد با حضور روی سن از خانواده‌اش که در ساخت فیلم گناهکاران کمکش کردند تقدیر کرد. سروش صحت نیز در زمان اهدای تندیس محمود کلاری به‌عنوان بهترین فیلمبردار گفت: آقای جوزانی گفتند امیدوارم عده‌ای پایشان را از روی ترمز بردارند من هم امیدوارم عده‌ای هم پایشان را روی گاز بگذارند!
محمود کلاری نیز از فرهادی تشکر کرد که در شرایطی که برای فیلم ایرانی از اروپا فیلمبردار می‌آورند اصغر فرهادی برای محصول جهانی‌اش فیلمبردار ایرانی آورد. نورا‌ هاشمی، برنده بهترین بازیگر زن در سینما نیز هنگام صحبت‌هایش گریه می‌کند و جایزه‌اش را به سیاوش اسعدی تقدیم می‌کند. تندیس حافظ دوم به مهناز افشار برای برف روی کاج‌ها رسید. مهناز افشار در این رابطه گفت: امشب هم شب تولدم است، هم ازدواج کردم و هم تندیس گرفتم و به قول معروف هت‌تریک کردم! رضا عطاران برنده تندیس بهترین بازیگر مرد سینما نیز بعد از دریافت تندیس حافظ گفت: برای اولین بار است که تابستان کت پوشیدم. معذبم، من زیاد دیالوگ نمی‌گویم. چون هر جا یک چیزی گفتم بعدش یک اتفاقی افتاده. من دیگر زیاد همش نمی‌زنم. عطاران در ادامه گفت: می‌خواهم شعری از حافظ بخونم. همه منتظر بودند که عطاران گفت: شب شده پر ستاره، چشمک بزن دوباره.. بقیه‌اش را یادم نمیاد! و مشخص شد رضا عطاران با حافظ هم سرشوخی دارد.


برگزیدگان چهاردهمین جشن حافظ
تلویزیون و نمایش خانگی:
بهترین بازیگر مرد کمدی: محسن تنابنده (پایتخت 2 و شاهگوش) / بهترین بازیگر زن کمدی: مرجانه گلچین (شاهگوش) / بهترین بازیگر مرد درام: مهدی سلطانی (دیوار) / بهترین بازیگر زن درام: مهراوه شریفی‌نیا (خداحافظ بچه) / بهترین فیلمنامه: مصطفی رستگاری (راستش را بگو) / بهترین کارگردان: سیروس مقدم (پایتخت 2 و دیوار) / بهترین مجموعه: شاهگوش / بهترین ترانه فیلم یا مجموعه تلویزیونی: علیرضا قربانی (راستش را بگو)
سینما:
بهترین کارگردانی: اصغر فرهادی (گذشته) / بهترین فیلمنامه: پوران درخشنده (هیس دخترها فریاد نمی‌زنند) / بهترین فیلمبرداری: محمود کلاری (گذشته و استرداد) / بهترین موسیقی متن: پیمان یزدانیان (جیب بر خیابان جنوبی) / بهترین دستاورد فنی و هنری: عباس بلوندی (طراحی صحنه و لباس فیلم‌‌های چ و ملکه) / بهترین بازیگر مرد: رضا عطاران (دهلیز و طبقه حساس) و بابک حمیدیان (هیس دخترها فریاد نمی‌زنند و چ) / بهترین بازیگر زن: مهناز افشار (برف روی کاج‌ها) و نورا هاشمی (جیب بر خیابان جنوبی) / تندیس حافظ ویژه جشن سیزدهم: داوود میرباقری (مختارنامه) و مسعود کیمیایی (جرم) / جایزه ویژه هیات داوران: گناهکاران (فرامرز قریبیان) / تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری: عبدالله اسکندری / تندیس حافظ فعالیت پربار در حوزه ادبیات سینمایی: خسرو دهقان