انبوه سرمایه‌های خوابیده

کدام فیلم‌های توقیفی یا به قولی در کُمد مانده مدیریت شمقدری در دولت تدبیر و امید، سرانجام رنگ پرده را به خود می‌بینند؟ به گزارش «ایسنا» با روی کار آمدن حجت‌الله ایوبی، ریاست سازمان سینمایی و باز شدن قفل در خانه سینما، امید می‌رفت برخی فیلم‌های مشکل‌دار نیز رنگ پرده به خود ببینند اما حکایت به‌گونه دیگری رقم خورد، البته برخی فیلم‌هایی که از نظر دولت قبلی «مشکل‌دار» تلقی می‌شوند، مثلا «قصه‌ها» رخشان بنی‌اعتماد و «خانه پدری» کیانوش عیاری رنگ پرده را فقط در جشنواره فجر دیدند و هنوز خبری از اکران عمومی این دو فیلم نیست.

در بررسی وضعیت فیلم‌هایی که برای اکران عمومی دچار مشکل هستند نباید از یاد ببریم که در نیمه دوم سال گذشته سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید برای بهبود تصمیم‌گیری در وضعیت نمایش این فیلم‌ها، آخرین روز هفته یعنی پنج‌شنبه‌ها برخی فیلم‌های به قولی مشکل‌دار را برای اهالی رسانه در سالن سینمایی وزارت‌ارشاد به نمایش گذاشت.

پس از اکران هرکدام از آنها فرم نظرسنجی در میان اهالی رسانه توزیع شد، فرمی که تاکنون نتایج آن رسانه‌ای نشده است و به نظر می‌آید تنها فیلمی که در میان فیلم‌های به نمایش درآمده در وزارت ارشاد تاکنون پروانه نمایش عمومی‌اش صادر شده است، فیلم «پریناز» بهرام بهرامیان است که البته هیچ خبری از اکران عمومی آن نیست.

نمایش فیلم‌ها در سالن وزارت ارشاد از دی‌ماه سال گذشته با «گس» کیارش اسدزاده و «پاداش» کمال تبریزی آغاز شد و بعد از آن فیلم‌های دیگری همچون «این یک رویاست» محمود غفاری، «مهمونی کامی» علی احمدزاده، «بلوک۹ خروجی۲» علیرضا امینی، ‌«ماهی و گربه» شهرام مکری، «سپید و سیاه» قاسم جعفری، ‌«خرس» خسرو معصومی، «نقش نگار» علی عطشانی، ‌«پریناز» بهرام بهرامیان، «صد سال به این سال‌ها» سامان مقدم و «آشغال‌های دوست داشتنی» محسن امیر یوسفی تا پایان سال ادامه پیدا کرد.

«گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا در سالن وزارت ارشاد به نمایش درنیامد اما همچنان هم رنگ پرده را به خود ندیده است. در این فیلم بازیگرانی مانند رضا کیانیان، بهروز شعیبی، مریلا زارعی، طناز طباطبایی و رویا تیموریان حضور دارند و داستان این فیلم در قالبی اجتماعی و در مکان برگزاری یک جشن عروسی روایت می‌شود.

به جز فیلم‌هایی که به آنها اشاره شد و هنوز خبر قطعی از وضعیت نمایش یا رفع توقیف آنها منتشر نشده است، فیلم‌های دیگری هم هستند که همچنان در بلاتکلیفی به سرمی‌برند، «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی، «نیلوفر» به کارگردانی «سبینه الجمایل» محصول مشترک ایران و فرانسه، «یک خانواده محترم» مسعود بخشی.

***

اما با وضعیت و حواشی که در جشنواره فیلم فجر پیش آمد، باید دید امسال، دولت تدبیر و امید به لیست این فیلم‌ها، فیلم‌های دیگری را اضافه می‌کند؟ یا حداقل پای مجوز نمایش فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده می‌ایستد و به آنها مجوز نمایش عمومی خواهد داد و به‌دلیل فشار گروه محدودی، مصلحت‌اندیشی نخواهد کرد؟! فیلم‌های «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان، «خانه پدری» کیانوش عیاری و «قصه‌ها» رخشان بنی‌اعتماد از جمله فیلم‌هایی بودند که در جشنواره فجر گذشته به نمایش درآمدند اما هنوز خبر رسمی از اکران عمومی آنها نیست.

«عصبانی نیستم» رضا درمیشیان نیز با برخی حواشی و فشارهای غیررسمی برخی گروه‌ها باعث شد که مسوولان جشنواره در یک اقدام بی‌سابقه بدون اطلاع‌رسانی قبلی جای اکران آن را عوض کنند. این در حالی است که در همان مقطع زمانی، «عصبانی نیستم» در شصت‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم برلین به عنوان تنها نماینده سینمای ایران به نمایش درآمد.

«قصه‌ها» رخشان بنی‌اعتماد نیز که پروانه نمایش عمومی‌اش در آذر ماه سال گذشته صادر شد و در جشنواره فجر به نمایش درآمد، هنوز به نمایش عمومی درنیامده است. «قصه‌ها» در سال ۹۰ با نگاهی به شخصیت‌های فیلم‌های قبلی بنی‌اعتماد ساخته شده است.