رونمایی کتابخانه بریتانیا  از اتاق روزنامه‌خوانی 33 میلیون پوندی
سوابق 400 سال روزنامه‌نگاری از دیروز دوشنبه در اتاق روزنامه‌خوانی جدید 33 میلیون پوندی کتابخانه بریتانیا قابل دسترس برای مطالعه و مرور شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، این اتاق خبر که بیش از ۷۵۰ میلیون صفحه روزنامه و مجله و ۸/۴ میلیون وب‌سایت آرشیو شده را در دسترس مخاطبانش قرار می‌دهد، به‌طور رسمی توسط سجاد جاوید، وزیر فرهنگ افتتاح خواهد شد. این اتاق مطالعه که از تکنولوژی پیشرفته‌ای استفاده می‌کند، به محققان اجازه دسترسی مجانی به میکروفیلم‌ها و مجموعه روزنامه‌های دیجیتال تا تاریخ جنگ داخلی بریتانیا را می‌دهد. این اتاق که با یک ساختمان انبارسازی روباتیک در بوستون اسپا واقع در وست یورکشایر ساخته شده است، جایگزین کتابخانه روزنامه‌ خواهد شد که در شمال لندن واقع بود و ماه نوامبر پیش بسته شد.
معمولا نویسندگان پای ثابت استفاده از چنین مجموعه‌های عظیم و ارزشمندی هستند و کیت‌سامراسکیل از جمله نویسندگانی است که تحقیقات رمان پرفروشش یعنی «شک‌های آقای ویچر» را با کمک همین مجموعه انجام داد. همچنین جیک آرنو نیز در هنگام نوشتن رمان «مزرعه طولانی» برای به‌وجود آوردن احساسی دقیق‌تر از دهه ۱۹۶۰، از آنها استفاده کرد.
بیش از ۴۰ نمایشگر میکروفیلم دیجیتال، ۸/۷ میلیون صفحه اسکن شده از روزنامه‌های تاریخی و بیش از ۴۰ هزار برنامه تلویزیونی و رادیویی در این مجموعه موجود هستند که به اندازه ۶۰ ساعت در هر هفته و به ازای ۲۲ کانال خبری مختلف به آنها اضافه می‌شود. خانه جدید این مجموعه در وست یورکشایر که کنترل‌های دقیق دما و رطوبت هوا دارد، ساختمان ذخیره‌سازی اصلی نیز که محیطی با اکسیژن بسیار پایین است تا خطر آتش‌سوزی را تا حد ممکن کاهش دهد، برای حفظ اتمسفر لازم به افراد اجازه ورود نمی‌دهد. روزنامه‌ها در ردیف‌هایی با ارتفاع ۲۰ متری ذخیره شده‌اند و توسط بازوهایی روباتیک به منطقه مورد نظر تحویل داده می‌شوند. زمانی که هیچ نسخه دیجیتال یا میکروفیلمی از یک روزنامه موجود نباشد، هدف این است که روزنامه‌های چاپی تا ۴۸ ساعت بعد به اتاق خبر تحویل داده شوند.