چهارمین همایش «حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط» برای اولین‌بار با حضور معاون دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری تشکیل می‌شود؛ همچنین به‌زودی یک هیات ایرانی در زمینه حقوق مالکیت ادبی و هنری به ژنو اعزام می‌شود.
به گزارش «ایسنا» حسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست رسانه‌ای چهارمین همایش «حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط» که دیروز دوشنبه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: ششم اردیبهشت‌ماه که روز جهانی مالکیت فکری، روز جهانی کتاب و حق مولف است، چهارمین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری را برگزار خواهیم کرد. از سه - چهار سال گذشته این همایش با اهداف و رویکردهای مختلف برگزار شده است. امسال نیز با توجه به اینکه سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده ما این همایش را با عنوان «همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری با رویکرد سازمان‌های مدیریت جمعی» برگزار می‌کنیم.
او همچنین اضافه کرد:‌ برای برگزاری این همایش کمیته‌های مختلفی تشکیل شده است. در زمینه علمی نیز مقاله‌های همایش را منتشر کرده‌ایم و از دانشگاه‌ها برای حضور در همایش دعوت می‌کنیم. در این همایش برای اولین بار معاون دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری به کشور ما می‌آیند. همین‌طور از مقامات عالی دولتی برای شرکت در همایش دعوت شده است. در این همایش صمیمانه حضور صنوف و بخش‌ خصوصی و استادان دانشگاه، دانشجویان و پدیدآورندگان آثار را می‌طلبیم.
در بخش دیگری از این نشست، حسین نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت ارشاد در زمینه جلوگیری از دانلود رایگان کتاب عنوان کرد: دانلود کردن از مصادیق تعرض به حقوق مالکیت ادبی و هنری است. با تصویب این لایحه ما ابزار قدرتمندی برای جلوگیری از این اتفاقات در فضای مجازی خواهیم داشت.
حیدری همچنین درباره جزئیات سفر هیات ایرانی به ژنو گفت: ژنو محل استقرار سازمان جهانی مالکیت معنوی است و جلسات آن دوره‌ای و از پیش تعیین‌شده است. برای شرکت در این جلسات هیاتی از ایران با حضور دستگاه‌های متولی و کارشناسان در اجلاس پیشِ رو شرکت می‌کنند.