شبکه‌های سیما در تلاش‌اند تا برای سرگرمی مخاطبانشان در ایام نوروز برنامه‌های متنوعی را آماده پخش کنند که بدون شک فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی از جمله برنامه‌هایی به شمار می‌آیند که طرفداران زیادی دارند.
با این حال، پخش فیلم‌های سینمایی تکراری و البته آثاری که با ممیزی زیاد راهی آنتن تلویزیون می‌شوند، در سال‌های گذشته اعتراض‌های بسیاری از مخاطبان را در ایام تعطیلات نوروز برانگیخته است که گویا مدیران و مسوولان سیما را بر آن داشته تا امسال رویکردی متفاوت اتخاذ کنند.
در نشستی که مدتی قبل علی بخشی‌زاده، مدیر برنامه‌های نوروزی شبکه‌های سیما با اهالی رسانه داشت، از پخش تعداد زیادی فیلم‌ سینمایی ایرانی و خارجی در عید نوروز خبر داد که بسیاری از آنها به تازگی تولید شده‌اند و از اکران عمومی‌شان چندان زمانی نمی‌گذرد.
بر همین اساس شبکه‌های مختلف سیما نیز نام تعدادی از فیلم‌هایی را که قرار است در نوروز روی آنتن ببرند، اعلام کرده‌اند که هنوز زمان پخش‌شان مشخص نیست و شاید هم در مدت زمان باقیمانده تا آغاز سال جدید، تغییراتی در این فهرست رخ دهد. از جمله اینکه ظاهرا قرار است به فهرست فیلم‌های سینمایی ایرانی ایام نوروز افزوده شود.
در این شرایط باید منتظر ماند و دید رسانه ملی در پخش این فیلم‌های سینمایی چگونه عمل می‌کند؟ مهم‌ترین مساله در این میان، بحث ممیزی است و برای همین باید دید فیلم‌هایی که تا پیش از این مجوز اکران سینمایی‌شان صادر شده، مخاطبان سینما آنها را دیده‌اند و در شبکه نمایش خانگی هم توزیع شده‌اند، آیا قرار است درپخش تلویزیونی دچار ممیزی‌های عجیب و غریب شوند یا نه؟
با نگاهی به فهرست فعلی آثار سینمای ایران که قرار است نوروز از تلویزیون پخش شوند، می‌توان دید شبکه یک سیما هنوز هیچ فیلم سینمایی ایرانی را در جدول پخشش قرار نداده است و شبکه دو هم تاکنون تنها نام فیلم سینمایی ضد گلوله به کارگردانی مصطفی کیایی را اعلام کرده است. این فیلم در سی‌امین جشنواره فیلم فجر، دیپلم افتخار بهترین فیلم و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را کسب کرد.
همچنین در حالی که شبکه پنج سیما (تهران) نام دو فیلم ایرانی آزمایشگاه ساخته حمید امجد و آقای الف علی عطشانی را در جدول برنامه‌های نوروزی‌اش گنجانده ، شبکه سه با پنج فیلم جلودار است. این شبکه فیلم‌های سینمایی پسر آدم، دختر حوا از رامبد جوان، استشهادی برای خدا ساخته علیرضا امینی، دزدان خیابان جردن ساخته وحید اسلامی، می‌زاک از حسینعلی لیالستانی و حوض نقاشی با کارگردانی مازیار میری را در جدول پخش دارد.
پخش «طلا و مس»، «ملک سلیمان» و «رنگ خدا» از شبکه قرآن
تلویزیون در ایام نوروز با پخش فیلم‌هایی چون «زیر نور ماه»، «طلا و مس»، «ملک سلیمان»، «رنگ خدا» و ...، جشنواره فیلم‌های معناگرا برگزار می‌کند.
هر روز ساعت 14 و 30 دقیقه، یک فیلم در قالب جشنواره فیلم‌های معناگرا از شبکه قرآن و معارف سیما به روی آنتن می‌رود.
«زیر نور ماه»، «طلا و مس»، «ملک سلیمان»، «رنگ خدا»، «چند کوچه پایین‌تر»، «یک تکه نان»، «توپ، شوت، شیشه»، «مسافر ری»، «ایستاده در آغاز»، «قصه‌گو»، «اگر باران ببارد»، «ارتباط خانوادگی»، «اصحاب کهف»،‌ «ابراهیم خلیل‌الله»، «روز هشتم»، «حتی اگر شب باشد» و «مریم مقدس» از جمله این فیلم‌ها هستند.
به گزارش «ایسنا»، «زیر نور ماه» ساخته رضا میرکریمی و به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی در سال ۱۳۷۹ است. این فیلم نخستین فیلم سینمای بعد از انقلاب است که شخصیت اصلی آن یک روحانی شیعه است. «طلا و مس»، فیلمی از همایون اسعدیان و با بازی بهروز شعیبی و نگار جواهریان است که در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است.
«ملک سلیمان» نیز با بازی امین زندگانی در نقش حضرت سلیمان توسط شهریار بحرانی کارگردانی شده است.
همچنین سینمایی «رنگ خدا» چهارمین ساخته بلند مجید مجیدی است که با بازی حسین محجوب و محسن رمضانی به‌عنوان نقش‌آفرینان اصلی این فیلم تولید شده است.
سینمایی «ابراهیم خلیل‌الله» به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا ورزی در سال ۱۳۸۴ ساخته شده است. محمد صادقی، چنگیز وثوقی، روشنک عجمیان، حسام نواب صفوی و ... از جمله بازیگران این فیلم هستند.
«مریم مقدس» دیگر ساخته شهریار بحرانی است که در سال ۷۹ تولید شده و قرار است از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شود.

تنوع سفره شب عید