چرا وزارت کار در مورد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تعلل می‌کند؟
گروه فرهنگ‌وهنر- نشست تخصصی آزادی مسوولانه و تعطیلی رسانه‌ها دیروز در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد. در این جلسه دکتر کامبیز نوروزی، دکتر مجید رضاییان، حجت‌الاسلام دعایی، دکتر سلطانی‌فر، دکتر نمکدوست تهرانی، دکتر امیر محبیان و سید فرید قاسمی حضور داشتند و درباره موانع و راهکارهای آزادی در مطبوعات و آسیب‌های توقیف روزنامه‌ها در کشور سخن گفتند و هر کدام به مواردی از محدودیت‌های مطبوعات در ایران اشاره کردند.
سید فرید قاسمی در صحبت‌هایش با اشاره به تاریخ مطبوعات ایران در دوره‌های مختلف و مرور توقیف‌های نشریات در ایران گفت: «از اولین توقیف روزنامه در ایران حدود ۱۲۸ سال می‌گذرد. در دوره ناصرالدین شاه بود که اولین روزنامه اجازه انتشار نیافت، آن هم با این جمله ناصرالدین شاه: «تقسیم نشود!» این جمله آغاز توقیف مطبوعات در ایران بود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که حتی ناصرالدین شاه هم مستقیم هیچ نشریه‌ای را تعطیل نکرد، فقط آن شماره‌ای که دستش رسیده بود را خمیر کردند.تازه الان مشخص می‌شود که همه شماره‌ها خمیر نشده است. چون از آن نشریه‌ها ما نسخه‌هایی در دست داریم.»
کامبیز نوروزی هم در این نشست نسبت به نحوه‌ برخورد وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی با موضوع «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» اظهار تاسف کرد. این مدرس رشته‌ حقوق مطبوعات در پاسخ به پرسشی درباره‌ نامه‌ای که به‌تازگی با موضوع بازگشایی نشدن انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، اظهار کرد: من ابتدا باید نسبت به نحوه‌ برخورد وزارت کار با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اظهار تاسف کنم. متاسفانه تاکنون این وزارتخانه هیچ پاسخ مدونی به پرسش‌های روزنامه‌نگاران نداده و من نمی‌دانم چرا وزارت کار در این زمینه تعلل می‌کند.
او ادامه داد: بهتر است وزارت کار شجاعانه بیاید و بگوید که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران منحل شده یا با توجه به مدارکی که انجمن به این وزارتخانه داده است، بدون مانع بودن فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را اعلام کند.
نوروزی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی مسوول بازگشایی انجمن صنفی نیستند‌، بیان کرد: اگر این انجمن منحل شده، وزیر کار این موضوع را اعلام کند. چرا پشت پرده پنهان می‌شوید؟! تمام جامعه‌ روزنامه‌نگاران را وزارت کار به بازی گرفته است و نتیجه‌ این بازی، این می‌شود که عده‌ای از فعالیت انجمن حمایت و عده‌ای دیگری با فعالیت انجمن مخالفت می‌کنند. مسوول شکافی که در صنف روزنامه‌نگاران شکل گرفته، وزارت کاروامور اجتماعی است.