دست فرهادی از جایزه کوتاه ماند
جوایز سینمایی سزار موسوم به اسکار سینمای فرانسه با اعطای جایزه بهترین فیلم به کمدی «من،خودم و مادرم» و جایزه بهترین کارگردانی به «رومن پولانسکی» برگزار شد.
به گزارش «ایسنا» مراسم اعطای جوایز سی‌ونهمین دوره جوایز فیلم «سزار» به‌عنوان معتبرترین جایزه فیلم فرانسه ساعاتی پیش در پاریس پایان یافت و فیلم کمدی «من، خودم و مادرم» ساخته «ژیلمه گالینه» در حالی جایزه بهترین فیلم و همچنین بهترین فیلم اول را از آن خود کرد که فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی که در پنج بخش نامزد بود نتوانست در هیچ‌یک از بخش‌ها موفق به کسب جایزه شود.
فیلم «آبی گرمترین رنگ است» برنده نخل طلای کن ساخته «عبداللطیف کشیش» نیز ناکام بزرگ جوایز سزار ۲۰۱۴ بود و تنها به یک جایزه بازیگر زن نوظهور برای «اُدل اگسارشوپولوس» اکتفا کرد. در بخش بهترین فیلم «من، خودم و مادرم» که جایزه بهترین فیلم بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن را نیز از آن خود کرده بود توانست رقیبان جدی‌اش را شکست دهد. در بخش بهترین کارگردانی نیز که اصغر فرهادی از جمله نامزدهای کسب جایزه بود، جایزه سزار بهترین کارگردانی به «رومن‌پولانسکی» برای فیلم «ونوس در پوست خز» رسید. جایزه بهترین فیلم خارجی جایزه سزار نیز به فیلم نامزد اسکار«سقوط دایره شکسته» ساخته «فلیکس فن گرونینگن» اعطا شد.
در بخش بازیگری، جایزه سزار نقش اصلی مرد به «ژیلمه گالینه» برای نقش‌آفرینی در فیلم «من، خودم و مادرم» و جایزه بهترین بازیگرنقش اصلی زن به «فانی آردنت» برای فیلم «روزهای خوب» اعطا شد تا «برنیس بژو» بازیگر فیلم «گذشته» که جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن را برده بود نتواند در جوایز سزار این افتخار را تکرار کند.
در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی «آلبرت داپونتل» برای نگارش فیلمنامه «۹ ماه طولانی» موفق به کسب جایزه شد. «اسکارلت یوهانسون» بازیگر سرشناس هالیوودی نیز جایزه افتخاری خود را از جوایز فیلم سزار فرانسه از دستان «کوئنتین تارانتینو» دریافت کرد.