چشمه محکومیتش را گذرانده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشبیه نشر چشمه به زندانی‌ای که محکومیتش را گذرانده است، گفت: منعی برای حضور نشر چشمه در نمایشگاه کتاب وجود ندارد. به گزارش «ایسنا»، علی جنتی درباره پایان تعلیق نشر چشمه گفت:
نشر چشمه در هیات بدوی محکوم شده بود و در هیات تجدید نظر، تجدید نظری در مورد آن صورت گرفت. این هیات که به تازگی تاسیس شده است و پیش از این وجود نداشته، رای صادر کرد و رای آن ۲۴ ماه محرومیت این نشر از نشر کتاب بود که بعد از ۲۴ ماه، این ناشر می‌تواند، به‌کار خود ادامه دهد.
او در ادامه اظهار کرد: این ۲۴ ماه از همان زمانی که نشر چشمه تعلیق شده، حساب شده است؛ مثل زندانی‌ای که وقتی به زندان می‌رود و دو سال بعد حکمش صادر می‌شود، اگر حکمش دو سال زندان باشد، در زمان اعلام حکم دیگر دوران محکومیتش را گذرانده است.
وزیر ارشاد که روز شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حضور نشر چشمه در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: قاعدتا باید نشر چشمه در نمایشگاه کتاب شرکت کند و منعی برای آن وجود ندارد. وزیر ارشاد در حالی این اظهارات را مطرح کرد که برخی پایان مهلت ثبت نام در نمایشگاه کتاب را مانع حضور این ناشر در نمایشگاه کتاب پیش رو عنوان کرده‌اند.
از سوی دیگر، مسوول روابط عمومی نشر چشمه درباره حضور نداشتن این نشر در نمایشگاه کتاب آینده که در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، می‌گوید: با توجه به قوانین نمایشگاه کتاب، ما می‌توانیم در نمایشگاه شرکت کنیم و به لحاظ قانونی در این زمینه مشکلی نداریم. تعداد کتاب‌هایمان هم به اندازه‎ای هست که بتوانیم، غرفه‌ای ۳۰ - ۲۰ متری در نمایشگاه کتاب داشته باشیم. اما با توجه به اینکه بسیاری از کتاب‌های نشر چشمه تجدید چاپ نشده‌اند و برای حضور در نمایشگاه کتاب آماده نیستند، ترجیح می‌دهیم در نمایشگاه کتاب آینده حضور نداشته باشیم.