سینماگران جهان  به دنبال خرس طلایی
دور جدید جشنواره فیلم برلین از پنج‌شنبه شب به ریاست دیتر کاسلیک کار خود را آغاز کرد تا بیش از 400 فیلم را در بخش‌های مختلف در برابر دید دوستداران سینما قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ان.پی.آر نیوز، فستیوال بین‌المللی فیلم برلین(برلیناله) روز پنجشنبه با اکران جهانی فیلم «هتل بزرگ بوداپست» ساخته وس اندرسون و با نقش آفرینی رالف فاینس در نقش دربان هتل آغاز می‌شود. این فیلم که داستانش بین دو جنگ جهانی اتفاق می‌افتد، به‌طور کامل در آلمان فیلمبرداری شده است.
فیلم دیگری که محصول استودیوی بابلزبرگ است، «مردان آثار ماندگار» (The Monuments Men)، فیلمی به کارگردانی جورج کلونی درباره متخصصان یادبودهای هنری است که سعی در نجات دادن این یادبودها طی جنگ جهانی دوم از دست نازی‌ها دارند. همچنین، جنگ موضوع اصلی فیلم «در میان دنیاها» نیز هست، فیلمی ساخته فئو آلاداگ کارگردان اتریشی که بر داستان یک سرباز آلمانی در افغانستان تمر کز می‌کند.
ریچارد لینکلیتر فیلمساز آمریکایی با فیلم «کودکی» که در طول بیش از یک دهه فیلمبرداری شده و داستان بزرگ شدن یک پسر بچه از کودکی تا جوانی را نشان می‌دهد به برلین باز می‌گردد.
به غیر از فیلم‌های آمریکایی و اروپایی، فیلم‌هایی از آسیا و آمریکای لاتین نیز در میان بیست فیلم برتری که برای جایزه خرس طلایی رقابت می‌کنند حضور دارند. بیش از 400 فیلم در طول این فستیوال 10 روزه در موقعیت‌های مختلفی در سراسر شهر اکران خواهند شد. فیلم‌های هنری و مستقل در بخش پانورامای جشنواره به مدیریت ویلند اسپک به نمایش در می‌آیند.
اسپک می‌گوید: ما به فیلم‌هایی از سراسر دنیا نگاه می‌کنیم، من همچنین حداقل به نیمی از دنیا سفر می‌کنم تا بتوانم در پایان کار مطمئن باشم فیلم‌هایی که به آنها اعتماد دارم را پیدا کردم و مطمئن شوم که این برنامه خوب از آب در می‌آید. ما در این بخش پنجاه فیلم از 30 کشور مختلف را به‌عنوان شرکت‌کننده، داریم.
فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» ساخته‌ رضا درمیشیان تنها نماینده سینمای ایران در شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم برلین در این بخش حضور دارد. این فیلم با تمرکز برمسائل اجتماعی، داستان دو جوان به نام‌‌های نوید و ستاره را روایت می‌کند که در تهران زندگی می‌کنند.
رکود اجتماعی یکی از موضوع‌های این بخش است. فیلم «کارهایی که مردم می‌کنند» اولین ساخته سار کلاین داستان یک مرد اهل خانواده را تعریف می‌کند که شغلش را از دست می‌دهد و مجبور به روی آوردن به جرم و جنایت می‌شود از جمله فیلم‌هایی است که بر این موضوع تمرکز دارد.
یکی از چالش‌های هرساله اسپک پیدا کردن فیلم‌های قاره بزرگ آفریقا است. به گفته خودش امسال او سه فیلم خاص پیدا کرده است که فیلم «آخرین سرقت»ساخته سومالی یکی از آنها است. این فیلم درباره کمپانی‌های بزرگ از اروپا و آسیا است که می‌آیند و تمام ماهی‌های اقیانوس را صید می‌کنند. سینمای آوانگارد و آزمایشی از سراسر دنیا در بخش «فروم» برلیناله به نمایش درمی‌آیند. کریستوف ترشت که مسوولیت این بخش فستیوال را برعهده دارد می‌گوید قانون‌های این برنامه شکستن قانون‌های دیگر است. در واقع قانونی برای شکست قانون‌ها وجود ندارد.
این دوره از جشنواره فیلم برلین خرس طلای افتخاری خود را به کن لوچ اهدا می‌کند و 10 فیلم از آثار این سکاندار عرصه سینما را به نمایش
در می‌آورد. مراسم اهدای این جایزه با نمایش فیلم «بارش سنگ‌ها» که محصول سال 1993 است، همراه خواهد بود. شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم برلین که از پنجشنبه شب ششم فوریه آغاز شد به مدت 10 روز به‌کار خود ادامه می‌دهد و روز شانزدهم فوریه به نقطه انتهای خود می‌رسد.


مشاهدات منتقد هالیوود ریپورتر از جشنواره