در خاک غربت جا ماند...
مازیار پرتو فیلمبردار فیلم‌های قیصر و طوقی و سریال‌های هزاردستان و امام علی(ع) و بسیاری از فیلم‌های مطرح تاریخ سینمای ایران روز دوم بهمن‌ماه در آمریکا درگذشت. این اتفاق در حالی رخ داد که به گفته نزدیکان پرتو پیکر او در کالیفرنیا به خاک سپرده می‌شود.
ویشکا آسایش (خواهرزاده مازیار پرتو) در گفت‌وگویی کوتاه با «ایسنا» با تایید این خبر، گفت: به دلیل اینکه بستگان درجه یک ایشان در آمریکا زندگی می‌کنند، این هنرمند در همان‌جا به خاک سپرده خواهد شد.
آسایش ادامه داد: مازیار پرتو طی یک سال گذشته به دلیل مشکلات قلبی در بستر بیماری بوده است. پرتو که بیش از ۶ سال در آمریکا زندگی ‌کرد، آخرین‌بار چهار سال پیش به ایران آمد تا فیلمی را جلوی دوربین ببرد اما آن فیلم به سرانجام نرسید.
گفته می‌شود، خانه سینما در تدارک برگزاری بزرگداشتی برای این هنرمند است.
از فیلم‌هایی که او فیلمبرداری کرده است می‌توان به «قیصر»، «طوقی»، «باباشمل»، «برزخی‌ها»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «روز واقعه»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «سفر جادویی»، «آدم‌برفی»، «اصحاب کهف» وغیره اشاره کرد. مجموعه‌های تلویزیونی نظیر «امام علی (ع)»، «هزاردستان» و «مردان آنجلس» از جمله آثاری است که او آنها را ثبت کرده است.
علی نصیریان: از درگذشت مازیار پرتو متاسف شدم
علی نصیریان درباره زنده‌یاد مازیار پرتو گفت: او مرد شیرینی بود، به کار خودش بسیار مسلط بود و به خاطر درگذشت او متاسف شدم.
نصیریان که مقابل دوربین پرتو در فیلم «کفش‌های میرزا نوروز» قرار گرفته بود ادامه داد: من از قبل از انقلاب و در زمان وزارت فرهنگ و هنر، پرتو را می‌شناختم. او از خانواده شریف و با فرهنگی بود و همیشه به همکاران و کارش احترام می‌گذاشت و با شنیدن خبر درگذشت او متاسف شدم.