معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در پاسخ به متنی واحد که در چند روز گذشته در برخی رسانه‌های مجازی با ابهاماتی در زمینه توزیع یارانه مطبوعات انتشار یافته است، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، «شفافیت» یکی از سیاست‌های محوری دولت یازدهم به‌ویژه در حوزه فرهنگ و هنر است. بر همین مبنا و برای نخستین‌بار جداول یارانه تخصیصی به مطبوعات به صورت دقیق اطلاع‌رسانی شد. سهمیه‌های تخصیصی براساس فرمولی است که توسط «کارگروه اقتصاد مطبوعات» تهیه و پیش‌تر اعلام شده است. بر این مبنا فرمول عمومی محاسبه سهمیه ۶ ماهه تمام نشریات واجد شرایط، بر حسب ریال به شرح زیر است: طول× عرض ÷ ۱۰۰۰۰× ۰.۰۴۸۸ × تعداد صفحات ÷ ۲ × تعداد شماره × تیراژ × ۲۴۰۰۰.
دستورالعمل یاد شده بلافاصله پس از تصویب و در تاریخ هشتم آبان‌ماه جاری، به‌طور گسترده اطلاع‌رسانی شد که واکنش مثبت اهالی مطبوعات را در پی داشت. صحت این ادعا با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی قابل اثبات یا رد است. یارانه نشریات استانی و نشریات سراسری نیز در تاریخ‌های دوم آذرماه و یازدهم دی‌ماه براساس اصول این دستورالعمل محاسبه و به حساب آنان واریز شد و در دو نوبت نیز روشنگری لازم در رفع ابهامات صورت پذیرفت و نقاط قوت این روش که از اظهارات مدیران مطبوعاتی استخراج شده بود، بیان شد.