وجود لیست نویسندگان ممنوع‌القلم
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که در دولت دهم اعلام شده بود آثار برخی از نویسندگان منتشر نشود.
به گزارش خبرآنلاین، سیدعباس صالحی در گفت و گو با روزنامه ایران اعلام کرد: «افرادی بودند که ایراد چندانی در محتوای نوشته‌های آنان نبود یا اگر هم بود امکان برطرف ساختنش با اصلاحیه وجود داشت. برخی از نویسنده‌ها در دوره قبل اعلام شده بود که کارشان منتشر نشود. ممکن است که این دستور به شکل کتبی و بخشنامه‌ای ابلاغ نشده باشد، اما به صورت شفاهی ابلاغ و اعمال می‌شد.»
بحث نویسندگان ممنوع‌القلم برای نخستین بار در مصاحبه تلویزیونی حسن روحانی رییس جمهور ایران مطرح شد. او در گزارش عملکرد صد روزه دولتش گفت که « ما نویسندگان ممنوع‌القلم را به نویسندگان سریع‌القلم تبدیل کرده‌ایم.» این سخنان رییس‌جمهور با واکنش گسترده‌ای مواجه شد. وزیر ارشاد دولت دهم، این مساله را در گفت‌وگوهایش تکذیب کرد و به دنبال آن بهمن دری معاون فرهنگی دولت دهم گفت که «ما چیزی به نام نویسنده ممنوع‌القلم نداشتیم، یعنی نداریم و پیش از بنده هم نداشته‌اند.» صالحی همچنین می‌گوید: «در حیطه ناشران تعلیقی مجموعه اسامی محدود تری وجود داشت، اما در بحث ممنوع‌القلم‌ها تعداد بیشتری در فهرست به قولی، سیاه قرارداشتند. با وجود این هر دو نمونه اتفاقی که به آن اشاره کردید بدون هیچ سند کتبی و رسمی رخ می‌دادند.»
صالحی در پاسخ به این سوال که از طرف آقای روحانی به‌طور مستقیم پیگیری مورد خاصی در حوزه کتاب به شما توصیه شده؟ اظهار کرد: «پیگیری بحث نویسنده‌های ممنوع‌القلم خواسته‌ای است که رییس‌جمهوری به دنبال بررسی آن هستند.»