وب‌سایت «بلومبرگ» گزارشی از 10 اثر هنری که در سال 2013 به بالاترین قیمت خریداری شدند را منتشر کرده است.
با پایان سال ۲۰۱۳ میلادی‌، فهرست ۱۰ شاهکار هنری پرفروش به همراه رکوردهایی که از فروش کلی این اجناس در حراجی‌ها به ثبت رسیده منتشر شده است. فرانسیس بیکن صدرنشین فهرست گران‌قیمت‌ترین نقاشی‌های سال ۲۰۱۳ است و نام اندی وارهول، هنرمند سرشناس آمریکایی دوبار در این رده‌بندی به چشم می‌خورد. جف کونز هم عنوان پرفروش‌ترین هنرمند در قید حیات جهان را کسب کرد. اکثر این آثار متعلق به سال ۱۹۵۰ به بعد هستند.
گران‌قیمت‌ترین آثار هنری سال ۲۰۱۳ میلادی به ترتیب عبارتند از:
۱) تابلوی «اتود سه‌پاره لوسین فروید» کاری از فرانسیس بیکن است که با فروش ۱۴۲ میلیون و ۴۰۰‌هزار دلاری، عنوان گرانترین اثر هنری را که تاکنون به فروش رسیده به دست آورد.
۲) «تصادف ماشین نقره‌ای» اثری از اندی وارهول رتبه دوم را در این رده‌بندی به خود اختصاص داده است. این تابلو روز ۱۳ نوامبر به قیمت ۱۰۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در «ساتبی» نیویورک به فروش رسید.
۳) ایزاک وولف، الماس‌تراش معروف نیویورکی با الماس صورتی رنگ ۸۳ قیراطی خود در رده سوم این جدول قرار گرفت. «ساتبی» ژنو این جواهر را به قیمت ۸۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به فروش رساند.
۴) جف کونز، مجسمه‌ساز ۵۸ ساله با «سگ بادکنکی(نارنجی)» در «کریستی» نیویورک عنوان پرفروش‌ترین هنرمند در قید حیات جهان را از آن خود کرد. مجسمه او در دوازدهم نوامبر به قیمت ۵۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به فروش رسید.
۵) «نقاشی شماره ۱۹» تابلوی سال ۱۹۴۸ جکسون پولاک است که به قیمت ۵۸ میلیون و ۳۶۰ هزار دلار چوب حراج خورد و پنجمین اثر هنری گران‌قیمت سال ۲۰۱۳ لقب گرفت.
۶) در رتبه ششم این فهرست بار دیگر نام اندی وارهول، نقاش آمریکایی دیده می‌شود. تابلوی سال ۱۹۶۲ او از بطری کوکاکولا به فروشی ۵۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری در«کریستی» نیویورک رسید و نام خالقش را در این جدول سالانه حک کرد.
۷) تابلوی «زنی با کلاه گل‌دار» روی لیختنشتاین که در سال ۱۹۶۳ کشیده شده، به قیمت ۵۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در شعبه نیویورک «کریستی» چوب حراج خورد.
۸) تندیس برنزی «آلبرتو جیاکومتی» که با الهام از چهره برادرش دیه‌گو خلق شده بود‌، به قیمت ۵۰‌میلیون دلار در «ساتبی» نیویورک به فروش رسید و در رتبه‌ هشتم فهرست گرانترین آثار هنری سال ۲۰۱۳ قرار گرفت.
۹) ژان میشل باسکیت با تابلویی که در سال ۱۹۸۲ خلق کرد، عنوان نهمین اثر هنری گران‌قیمت سال ۲۰۱۳ را کسب کرد. این اثر در حراجی‌ ماه مه «کریستی» به قیمت ۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به فروش رسید. باسکیت با اینکه تنها ۲۷ سال زندگی کرد، در طول عمر کوتاهش ۸۰۰ نقاشی به تصویر کشید.
۱۰) مارک روتکو و نورمن راک‌ول دو نقاش برجسته‌ای هستند که رتبه‌ دهم این رده‌بندی را با هم تقسیم کرده‌اند. «نقاشی شماره ۱۱» و «دعای شکرگزاری» نام دو اثر از این هنرمندان است که هر یک به قیمت ۴۶‌میلیون و ۱۰۰ هزار دلار خریداری شدند.
به گزارش بلومبرگ‌، در سال ۲۰۱۳ فروش کلی ۱۰‌اثر برتر این جدول به رقم ۷۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسید و این به معنی افزایش ۲۷ درصدی این آمار نسبت به سال ۲۰۱۲ است. حراجی بین‌المللی «کریستی» که از بزرگترین نام‌ها در این عرصه به حساب می‌آید‌، ماه نوامبر در عرض کمتر از سه ساعت ۶۹۲ میلیون دلار درآمد کسب کرد و رکورد جدیدی را به ثبت رساند.
نتایج این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد، فروش آثار امپرسیونیستی، مدرن‌، پس از جنگ و معاصر در شعبه‌های لندن و نیویورک حراجی «کریستی» و «ساتبی» به سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است، این در حالی است که این رقم در سال پیش از آن سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون بوده است.

10 اثر اول=752 میلیون و 200 هزار دلار