خلق «گنج امان» با زمرد و عقیق
تابلوی «گنج امان» که ساخته و پرداخته دست 25 هنرمند ایرانی است به مجموعه‌دار اماراتی فروخته شد و این تابلو بعد از رونمایی در برج میلاد از کشور خواهد رفت.
مهران رهبران، هنرمند و طراح تابلوی «گنج امان» در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد این تابلو گفت: «این اثر پیرو صحبتی که با یکی از دوستانمان که تاجر و کلکسیونر ایرانی ـ عرب است، خلق شد. سفارش دوستمان این بود که آیت‌الکرسی را به تابلویی نفیس تبدیل کنیم که ما نیز پذیرفتیم.»
وی در مورد چرایی انتخاب آیت‌الکرسی توضیح داد: «آیه ۲۵۵ سوره بقره به نام آیت‌الکرسی شناخته شده است. برخى‌ از مفسران‌، آیات‌ ۲۵۶ و ۲۵۷ از همین‌ سوره‌ را نیز به‌ سبب‌ ارتباط مفاهیم‌ آنها با مفاهیم‌ آیه ۲۵۵، جزو آیت‌الکرسى‌ دانسته‌اند و ما در نهایت کل این آیه را که پیامبراکرم (ص) نیز آن را از عظیم‌ترین آیات قرآن دانسته‌اند، با هنر آمیختیم.»
وی افزود: «تمام عناصر مورد استفاده در این اثر رابطه‌ای کیهانی با خالق هستی دارند. عناصری چون نقره، طلا، عقیق و زمرد که اشاره‌ای کنایی است به چهار عنصر اصلی حیات یعنی آب، باد، خاک، آتش که این عناصر در کنار آیت‌الکرسی به نمایش درآمده‌اند.»
ابعاد این اثر ۱۰۷ × ۷۵ سانتیمتر و وزن آن به ۲۰ کیلوگرم است. در این اثر ۸۷/۷۱۴۲ گرم نقره، چهار گرم طلا، ۴۰۰۰ گرم عقیق و ۷/۱۸ قیراط زمرد به کار رفته است.