اگرچه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه 25‌آبان‌ماه در حاشیه‌ مراسم تکریم از خادمان نشر از فعال شدن نشر چشمه و رفع مشکلاتی که در دولت گذشته باعث توقف فعالیت‌های این نشر شده بود خبر داد، اما واقعیت این است که مشکل نشر چشمه هنوز حل نشده است.
به گزارش «ایلنا»، ناشرانی همچون آگاه، اختران و چشمه رسما از سوی مقامات وقت وزارت ارشاد توقیف و لغو امتیاز شده؛ معرفی شدند. اما آنچه جالب توجه است، عدم صدور هرگونه حکم تعلیق یا لغو امتیاز از سوی اداره‌ کتاب وزارت ارشاد گذشته به ناشران مذکور است. در واقع هیچ کدام از ناشران به شکل قانونی از ادامه‌ فعالیت نشر محروم نشدند بلکه این اقدامات در خارج از دایره قوانین و صرفا با نظر شخص مسوولان ارشاد و معاونت امور فرهنگی اعمال می‌شد. علی جنتی نیز در مورد نشر چشمه به خبرنگاران گفت این نشر تعلیق نشده بوده که رفع تعلیق شود؛ بلکه تصمیمات گرفته شده در ارشاد سابق صرفا با نظر مدیران در درون اداره‌ کتاب و معاونت امور فرهنگی اعمال شده که این نظرات و تصمیمات در ارشاد جدید اعتباری ندارد.
حسین حسین‌خانی صاحب امتیاز نشر آگاه در این مورد گفت: «من دارای پروانه‌ دائم نشر هستم و هیچ حکمی مبنی بر تعلیق شدن نشرم برایم صادر نشده که امروز بخواهد لغو شود. مساله این است که از سه سال و نیم پیش به یکباره ارشاد از ما کتاب تازه قبول نکرد و اجازه‌ تجدید چاپ به ما نداد. در غیر این صورت من اتهامی نداشتم که بخواهم پروانه‌ای داشته و تعلیق شده باشم. بنابراین خبر لغو پرونده‌ تعلیقی درست نیست.»
همچنین حسن کیائیان مدیر و صاحب امتیاز نشر چشمه در مورد وضعیت نشر خود گفت: «شفاها به ما گفتند دیگر از شما کتابی نخواهیم گرفت؛ همین! و هیچ حکم مکتوبی دراین‌باره به ما ندادند.»
چندی قبل نیز یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت نهم و دهم؛ طی مطلبی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: انتشارات «آگاه»، «اختران» و «کوچک» در هیات رسیدگی به تخلفات ناشران هیچ‌گونه پرونده‌ای ندارند بر این اساس تعلیقی هم صورت نگرفته بود.