پرنسس قطر در صدر 100 چهره قدرتمند دنیای هنر
«شیخه المیاسه بنت حمد بن خلیفه آل ثانی» به دلیل توانایی در خرید کلان، برای اداره موزه‌های قطر، در صدر ۱۰۰ چهره قدرتمند دنیای هنر قرار گرفت. به گزارش «ایسنا» از خریدهای نجومی المیاسه می‌شود به خبر تملک چیدمان کابینت قرص از دیمین هرست به قیمت 14 میلیون پوند در سال 2011 و خرید تابلوی ورق بازها از پل سزان در حراج به ارزش ۱۵۸ میلیون پوند در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد.
شیخه المیاسه نخستین بار در سال ۲۰۱۱ در مقام ۹۰ این فهرست دیده شد و در سال ۲۰۱۲ به مقام یازدهم صعود کرده بود.
آی وی وی، هنرمند چینی که در سال ۲۰۱۱، در صدر این فهرست قرار داشت، امسال در رتبه (نهم) قرار دارد- که بهترین رتبه هنرمندان در این فهرست به شمار می‌رود. لری گاگوسیان، دلال هنری، (رتبه چهارم) و سر نیکولاس سروتا، مدیر موزه تیت (در رتبه ششم) از دیگر چهره‌های شناخته شده در میان ۱۰ رتبه اول‌ هستند.
شیخه المیاسه خواهر شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی است که پس از کناره‌گیری پدرش از سلطنت در ماه ژوئن، اکنون امیر قطر است.
به نوشته نشریه آرت ریویو، اداره موزه‌های قطر سالانه حدود یک‌میلیارد دلار صرف گسترش گالری‌ها، برگزاری جشنواره‌های فیلم و حمایت از هنر همگانی کرده است.
این موسسه، همچنین، حامی مالی نمایشگاه دیمین هرست در موزه تیت مدرن بود که در سال گذشته، بیش از ۴۶۳ هزار بازدید کننده را به خود جلب کرد. سال گذشته هم بالاترین رتبه فهرست ۱۰۰ چهره قدرتمند هنری متعلق به یک زن بود - کارولین کریستف باکارگیف، برگزارکننده نمایشگاه تاثیرگذار داکومنتا ۱۳ در کاسل آلمان.
دیوید زوینر که صاحب گالری‌هایی در لندن و نیوریورک است، در رتبه دوم فهرست امسال قرار دارد و شریک تجاری سابق او، ایوان ویرث، سومین چهره قدرتمند هنری در سال ۲۰۱۳ است. رتبه سر‌نیکولاس سروتا پس از رتبه‌های هانس اولریخ ابریست و جولیا پیتون جونز، مدیران هنری گالری‌های سرپنتاین در لندن، است.
۱۰۰ قدرت هنری را یک هیات داوری شامل ۱۳ داور بین‌المللی برمی‌گزیند- این فهرست «عکس منحصر به فردی از چشم‌انداز هنر معاصر» توصیف شده است.
به نوشته نشریه هنر معاصر آرت ریویو، ملاک انتخاب کسانی که به این فهرست راه می‌یابند، تاثیرگذاری جهانی‌شان بر فرآیند تولید هنر و خدماتشان به دنیای هنر طی ۱۲ ماه گذشته است.