ماجرای صد میلیونی که روز آخر برای فیلم جهانگیر الماسی جابه‌جا شد

حرف و حدیث‌های طرح سینمایی «لاله» در روزهای اخیر و در حالی که به گفته دست اندرکاران این پروژه فرآیند فیلمبرداری آن در پایان راه قرار دارد، با اظهارات مدیر جدید مرکز سینمای مستند و تجربی به عنوان سرمایه‌گذار و مالک آن، وارد فار جدیدی شده است. به گزارش «ایرنا» طرح سینمایی یادشده در حالی این روزها در محافل مطبوعاتی و رسانه‌ای بر سرزبان‌ها افتاده که بحث مربوط به هدر رفت شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل بودجه عمومی صرف شده برای تولید آن بیش از هر موضوع دیگری رخ نمایی می‌کند. مدیر عامل جدید مرکز سینمای مستند و تجربی به تازگی از مالک نبودن این مجموعه بر فیلم «لاله» به گفته کارگردان آن که مقیم خارج از کشور نیز هست، خبر داده است. مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به تازگی در گفت‌وگوهایی، ماجراهای تکان‌دهنده‌ای را درباره هدر رفت بودجه این مرکز عنوان کرده که فارغ از تاسف، بهت و حیرت فعالان عرصه هنر هفتم را در پی داشته است. طباطبایی نژاد در اظهارات خود و در صدر آن به وضعیت نامشخص پروژه سینمایی «لاله» اشاره کرده و می‌گوید که کارگردان این اثر اعلام کرده مالکیت این فیلم متعلق به مرکز نیست و حق مالکیت فیلمنامه این اثر نیز خریداری نشده است. همچنین بودجه این اثر ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شده که از این مبلغ شش میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دریافت شده است. اما ظاهرا حاشیه‌های «لاله» به اینجا ختم نمی‌شود و مسائل دیگری نیز درباره این فیلم سینمایی و اطلاع «جواد شمقدری» رییس سابق سازمان سینمایی از مالکیت شرکت «درایور» کانادایی بر این فیلم، حکایت دارد. قبل از انتصاب سیدمهدی طباطبایی نژاد به عنوان رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، رییس جدید سازمان سینمایی در بخشنامه‌ای اعلام کرد که هیچ نهاد سینمایی حق عقد قراردادهای جدید را ندارد، اما این حکم در مرکز گسترش سینمای مستند(ایام مدیریت شفیع آقا محمدیان) رعایت نشد. در فاصله جابه‌جایی مدیران این مرکز یادشده، قراردادی برای متمم فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» به کارگردانی جهانگیر الماسی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان منعقد و ۱۰۰ میلیون از این مبلغ پرداخت می‌شود. به گفته کارشناسان این مبلغ(پرداخت غیر قانونی) در برابر هزینه میلیاردی که برای پروژه سینمایی «لاله» هزینه شده ناچیز بوده و دردآورتر اینکه پس از هزینه شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برای این پروژه، مالکیت آن متعلق به سینمای ایران نیست!