گفتوگو با حمید متبسم به انگیزه اجرای پروژه «پردیس» همراه با سالار عقیلی در تهران:
اجرای «پردیس» در ایران حرفهای است
لی لا رضایی پروژه پردیس را میتوان از اتفاقات خوب موسیقی در سال ۹۲ دانست. پروژهای که نام حمید متبسم را دوباره بر زبانها انداخت. پردیس با اجرای مثال زدنی سه نفر از بهترینهای عرصه موسیقی یعنی حمید متبسم، سالار عقیلی و بردیا کیارس توانست با استقبال خوبی همراه شود. در همین رابطه با حمید متبسم و سالار عقیلی گفتوگو کردهایم که گفتوگو با حمید متبسم را اینجا بخوانید و مصاحبه سالار عقیلی را در ضمیمه امروز روزنامه: جرقه پردیس از کجا زده شد؟ از ۷-۶ سال پیش نوشتن برای سازهای غربی و ایرانی را شروع کردم.
لی لا رضایی پروژه پردیس را میتوان از اتفاقات خوب موسیقی در سال ۹۲ دانست. پروژهای که نام حمید متبسم را دوباره بر زبانها انداخت. پردیس با اجرای مثال زدنی سه نفر از بهترینهای عرصه موسیقی یعنی حمید متبسم، سالار عقیلی و بردیا کیارس توانست با استقبال خوبی همراه شود. در همین رابطه با حمید متبسم و سالار عقیلی گفتوگو کردهایم که گفتوگو با حمید متبسم را اینجا بخوانید و مصاحبه سالار عقیلی را در ضمیمه امروز روزنامه: جرقه پردیس از کجا زده شد؟ از ۷-۶ سال پیش نوشتن برای سازهای غربی و ایرانی را شروع کردم. تخصص من موسیقی ایرانی است، اما این کار را فقط برای موسیقی ایرانی نوشتم و نوشتن آن زمان بسیاری از من گرفت. میخواستم که حتما کیفیت این کار هم در سطح کارهای دیگر من هم باشد. این بود که باید تفحص و تحقیق هم در این زمینه میکردم و به همین دلیل پارتی تورها را میخواندم و گوش میکردم تا شناختم بیشتر شود و بتوانم به درجهای برسم که این قطعات را اجرا کنم. قطعات این پروژه برخلاف پروژه سیمرغ که در ادامه یکدیگر بودند، مستقل از یکدیگر هستند و به تنهایی برای خود داستانی مجزا دارند و میتوانند به صورت یک قطعه مستقل معرفی شوند. بله دقیقا همینطور است. در واقع ارتباط اینها با یکدیگر فقط در این است که ما آنها را فقط در این ارکستر در پی همدیگر میشنویم و مجموعه این پروژه و در کل این قطعات را «پردیس» نامگذاری کردهایم. اشعار آن از مولانا، اخوان ثالث، سیاوش کسرایی و یک قطعه هم بر اساس شعری است از برادرم رضا متبسم به نام شقایق! ولی «پردیس» پیش از اینکه به ایران بیاید، اجراهایی در خارج از ایران داشته که گویا با استقبال خوبی نیز مواجه شده است. هدف شما از این کار چه بود؟ «پردیس» چند اجرای غیرحرفهای در خارج از ایران داشته است، چون این کار را در مرکزی به نام شونک زمانی که در هلند کار میکردم اجرا کرده بودیم. آثاری برای این پروژه نوشته شد که قابلیت اجراهای حرفهای را در دل خود داشت. در واقع این اولین اجرای شما در ایران بود؟ بله این اولین اجرای پردیس در ایران بود که به صورت جدی هم برگزار شد هم ارکستر دوبرابر آن ارکستری شد که ما در خارج از ایران برگزار کردیم و هم اینکه نوازندهها، نوازندههای حرفهای هستند و هم اینکه من آهنگساز هستم و رهبر ارکستر نیستم. ضمن اینکه بردیا کیارس یک رهبر ارکستر حرفهای است و کار را به خوبی بلد است و میداند چکار کند. چگونه شد که کار بزرگ رهبری ارکستر را به بردیاکیارس سپردید و به او اعتماد کردید؟ بردیا کیارس رهبر و موسیقیدان جوان و پخته ای است. طی این ۱۵-۲۰ سالی که کار موسیقی کرده به تجربهای دست پیدا کرده که به دانش روز مسلح است و با ارکسترهای خارجی هم همکاری کرده است. من کارهای او را در فیلمهایی که منتشر شده دنبال کردهام و با او آشنا هستم. توانستم به او اعتماد کنم و از اعتمادی که به او کردم پشیمان نیستم. همانطور که دیدید اعتماد من به او جواب داد و پردیس توانست پاسخ این اعتماد را بدهد. با خیال راحت کار را به او سپردم و نتیجه این اعتماد را گرفتم.
ارسال نظر