این 8 فیلم سازندگانشان را به خاک سیاه نشاندند

ورشکست شدن کمپانی البته، اتفاقی‌است که هیچ وقت در کشور ما نمی‌افتد. چون معمولا پول از جیب تهیه‌کننده نیست! به هر حال در دنیای سینما فیلم‌های زیادی وجود دارند که با وجود بد بودن، به فروش قابل توجهی دست یافته‌اند. به گزارش «کافه سینما» اگرچه کیفیت شاخص خوبی برای خوب دانستن یک فیلم است، اما شاید برای بسیاری از استودیوها و کمپانی‌های فیلمسازی کسب رتبه‌های بالا در جدول فروش از کیفیت فیلم‌هایشان اهمیت بیشتری داشته باشد.بدترین قسمت این ماجرا هم احتمالا ساخت فیلم‌های بدی است که در گیشه هم شکست می‌خورند؛ در حالی که هزینه هنگفتی صرف ساخت آنها شده است. در اینجا لیستی از ۹ فیلم داریم که با وجود هزینه زیادی که برای ساختشان صرف شده است، آنقدر فیلم‌های بد و بی‌کیفیتی از کار درآمده‌اند که در گیشه شکست وحشتناکی خوردند و سازندگان خود را در آستانه ورشکستگی قرار دادند. دروازه بهشت (یونایتد آرتیستز) «مایکل چیمینو» تازه برای فیلم شاهکار «شکارچی گوزن» موفق به دریافت جایزه اسکار شده بود و استودیوهای فیلمسازی زیادی به دنبال همکاری با او بودند. به نظر می‌رسید او حالا دیگر توانایی و اعتماد به نفس لازم برای ورود به سینمای پیچیده و حماسی را داشته باشد. پروژه بعدی او وسترنی بلندپروازانه به نام «دروازه بهشت» با شرکت «کریس کریستوفرسن» و «کریستوفر واکن» بود که به‌خاطر حاشیه‌هایی که در زمان ساخت آن به وجود آمد، بسیار جنجال‌ساز شد. از جمله این حواشی رفتار دیکتاتورگونه «چیمینو» در پشت صحنه و بیشتر شدن هزینه و زمان ساخت فیلم خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود. این فیلم ۴ ساعته که بعدا به ۱۴۹ دقیقه کاهش پیدا کرد، در برابر هزینه ۴۴ میلیون دلاری تنها ۴/۳ میلیون دلار فروخت و ضرر مالی جبران ناپذیری را به «یونایتد آرتیستز» تحمیل کرد. این استودیو فیلمسازی ورشکست شد و تا سال ۲۰۰۶ که «تام کروز» آن‌را احیا کرد، نتوانست روی پای خود بایستد. تایتانیک را بالا بیاورید (آیتی سی اینترتینمنت) طعنه‌آمیز است که بگوییم فیلمی که درباره از آب بیرون کشیدن تایتانیک است، چطور باعث غرق شدن استودیو فیلمسازی «آیتی سی اینترتینمنت» و کمپانی فیلمسازی بریتانیایی حامی آن شده‌است. مدیر این استودیو «لو گرید»، در زمان ساخت فیلم از هزینه‌های فراوانی که روزبه‌روز به دلیل پیچیدگی و سختی ساخت ماکت تایتانیک در ابعاد بزرگ به وجود می‌آمد، اظهار نارضایتی می‌کرد. اگرچه فیلم مورد انتقاد بی‌رحمانه از سوی بسیاری، از جمله نویسنده کتابی که بر مبنای آن ساخته شده بود، یعنی «کلایو کاسلر» مواجه شد؛ اما آنچه باعث نابودی «آیتی سی» شد، فروش وحشتناک فیلم در گیشه بود. «تایتانیک را بالا بیاورید» تنها توانست ۲ میلیون دلار از ۲۰ میلیون دلار بودجه‌ای را که برایش هزینه شده بود بازگرداند. «گرید» خود را بازنشسته کرد و حق امتیاز این استودیو هم به کمپانی یونیورسال فروخته شد. جزیره قاتل (کارولکو پیکچرز) در تاریخ فیلمسازی استودیو (کارولکو پیکچرز)، ترکیبی از تصمیمات اشتباه و بدشانسی دیده می‌شود. برای مثال آنها در فیلم صخره نورد یک سرمایه‌گذار جزء بودند و پس از اینکه این فیلم به فروشی خیره‌کننده دست پیدا کرد، سهم کمی از این سود نصیبشان شد. اما بدون تردید بدترین تصمیم آنها تلاش برای ساخت پروژه ماجراجویانه دهشتناک «جزیره قاتل» بود. از آن بدتر زمانی بود که «مایکل داگلاس» حاضر به ادامه همکاری با آنها نشد و بنا به دلایلی استودیو «متیو ماندین» گمنام را در کنار «جینا دیویس» که خود پس از شکست‌های فراوان در حال بازیابی بود به کار گرفت. خود استودیو هم پیش‌بینی می‌کرد که بودجه ۹۸ میلیون دلاری صرف شده برای این فیلم باز نخواهد گشت. به همین دلیل یک ماه پیش از اکران اعلام ورشکستگی کرد و فیلم در گیشه چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار فروخت. فانتزی نهایی: ارواح درون (اسکوئر پیکچرز) اولین فیلم استودیو «اسکوئر پیکچرز» که سه سال مخفیانه در حال ساخت آن بودند، تبدیل به شکست بزرگ این غول بازی‌ساز شد. فانتزی نهایی: ارواح درون با آن تصاویر خیره‌کننده از لحاظ بصری بسیار مورد تحسین و توجه منتقدین و متخصصان قرار گرفت؛ اما خط داستانی و ماجراهای آن چیزی بود که به آن انتقاد و خسته‌کننده توصیف شد. تماشاگران هم همین نظر را داشتند و به فیلم روی خوش نشان ندادند. به طوری که تنها ۸۵ دلار از بودجه هزینه شده ۱۳۷ میلیون دلاری آن بازگشت. مشکل بزرگ «اسکوئر پیکچرز» این بود که آنها به درستی بودجه‌ای را که برای این پروژه بلندپروازانه نیاز داشتند، نمی‌دانستند. تخمین اولیه آنها ۷۰ میلیون دلار بود؛ اما مجبور شدند تقریبا دو‌برابر آن هزینه کنند. پس از مدتی که این استودیو برای «انیماتریکس» کار کرد، منحل شد. تایتان (فاکس انیمیشن استودیوز) این انیمیشن اصلا فیلم خوبی نیست و نتیجه فروشش در گیشه در برابر هزینه تولید آن، کاملا نشان می‌دهد محبوب هم نشده است. ۳۶ میلیون دلار فروش در برابر ۷۵ میلیون دلار هزینه. اما مشکل اصلی در بازاریابی برای فیلم بود. «فاکس» هیچ‌گونه ایده‌ای برای جذب مخاطب و هیچ جامعه آماری برای شناسایی آنها نداشت. و نتیجه‌اش این شد که مخاطبین مطمئن نبودند برای دیدن چه فیلمی به سینماها بروند. نتیجه این شکست اخراج هزاران کارمند این استودیو و تعطیلی بخش انیمیشن «فاکس» بود. لونی تیونز: بازگشت به صحنه (وارنر برادرز) پس از شکست تجاری «غول آهنی» و «اوسموسیس جونز»، بخش انیمیشن کمپانی وارنر، با تشکیل تیمی جدید برای ساخت یک انیمیشن بر اساس قهرمانان «لونی تیونز» آماده شد. به‌رغم محبوبیت فراوان شخصیت‌های فیلم، دوباره این محصول از وارنر، نقدهایی متفاوت دریافت کرد و شکستی دیگر نصیب آن شد. ۶۸ میلیون دلار در برابر بودجه ۸۰ میلیون دلاری برای ساخت، رقمی ناامید کننده است. نتیجه این اتفاق این بود که دیگر جمع قهرمانان «لونی تیونز» که به تازگی دور هم جمع شده‌بودند از هم پاشید و بخش انیمیشن کمپانی نیز منحل شد. زمین میدان جنگ (فرانشیز پیکچرز) این فیلم به هزار و یک دلیل شکست سنگین تجاری خورد و باعث ورشکستگی استودیو خود شد؛ اما پس از فروش ضعیف ۲۹ میلیون دلاری در برابر ۴۴ میلیون دلار هزینه، اف بی آی وارد عمل شد و شروع به تحقیق درباره گردش مالی استودیو «فرانشیز» در جریان تولید فیلم کرد. آنها مظنون بودند که استودیو رقم هزینه تولید را بسیار بیشتر از آنچه هست به سرمایه‌گذاران اعلام کرده باشد تا از این راه پولی به جیب بزند. این ماجرا پس از این به وجود آمد که «ای جی اینترتینمنت» که از سرمایه‌گذاران همراه «فرانشیز» بود، اعلام کرد که سهم ۷۵ میلیون دلاری خود را در جریان ساخت پرداخت کرده که تنها ۳۱ میلیون دلار آن جبران شده‌است. در این جنگ حقوقی سرانجام «ای جی اینترتینمنت» پیروز و «فرانشیز» محکوم به پرداخت خسارت ۷/۱۲۱ میلیون دلاری به استودیو شاکی شد. خوب معلوم است که دیگر چیزی از «فرانشیز» باقی نماند. قطب نمای طلایی (نیو لاین سینما) «نیو لاین سینما» بسیار بر روی این فیلم حساب باز کرده بود و قصد داشت با دنباله سازی پیاپی، سود خوبی عاید خود کند؛ اما سرنوشت برنامه دیگری برای آنها داشت؛ چرا که فروش جهانی فیلم رقم ضعیف ۱۸۰ میلیون دلار در برابر هزینه ۳۷۲ دلاری آن شد و اگر نگاهی به فروش ۷۰ میلیون دلاری آن در آمریکای شمالی بیندازیم، به عمق فاجعه پی خواهیم برد. یکی از پر امیدترین و پرهزینه‌ترین پروژه‌های این کمپانی تبدیل به شکستی مهیب برای آن شد و پایانی بر کار آنها بود. پس از آن «نیو لاین سینما» در «وارنر برادرز» ادغام شد و ثابت شد که صنعت فیلمسازی بسیار بی‌وفاست.