3 چهره پیشنهادی ایران به یونسکو برای ثبت جهانی تایید شدند
دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران گفت: از میان 5 مورد پیشنهادی مفاخر و مناسبت‌های فرهنگی ایران به سازمان جهانی یونسکو، تا به حال 3 چهره مورد تایید واقع شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری ثبت ۳ تن از شخصیت‌های برجسته کشورمان در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی جهان برای سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در فهرست یونسکو پیش از ظهر دیروز سه‌شنبه ۵ شهریور، با حضور محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران، عبدالمهدی مستکین، مدیر بخش فرهنگی این کمیسیون، محمدرضا درویش، محقق حوزه موسیقی و احمد پاکت‌چی پژوهشگر فرهنگ و مشاهیر در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو در تهران برگزار شد.
دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران گفت: اضافه شدن اسامی جدید در پی ثبتشان، هر دو سال یکبار انجام می‌شود. به این ترتیب می‌‌شود با چتر و برند یونسکو روی این چهره‌ها و مشاهیر کار کرد، کلاس آموزشی گذاشت و فعالیت‌های دیگری صورت داد. در برنامه امروز می‌خواهیم درباره دوره دو ساله ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ صحبت کنیم. توجه به این نکته ضروری است که باید معیارهای مشخصی را رعایت کنیم تا بتوانیم چهره‌ها را به نام کشورمان ثبت کنیم. اولین معیار این است که باید مناسبت‌ها به نوعی با ایده‌آل‌های یونسکو در ارتباط باشند؛ به عنوان مثال مشخصه‌هایی چون صلح، آموزش، تقارب یا توسعه پایدار. ما تا به حال ۲۷ شخصیت و مناسبت ایرانی را در فهرست یونسکو ثبت جهانی کرده‌ایم.
وی در پایان سخنانش گفت: اجلاس عمومی سازمان یونسکو، آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود و بحث تایید موارد پیشنهاد شده، عملیاتی خواهد شد. ما ۲ شخصیت دیگر هم معرفی کردیم، اما هنوز در حال تکمیل اطلاعات مربوط به آنها هستیم و نظراتی که یونسکو خواسته، درباره آنها دنبال می‌کنیم. این دو مورد هم عبارتند از: یکصد و پنجاهمین سال وفات شیخ مرتضی انصاری عالم شیعه و دیگری هفتصدمین سال تولد میرسیدعلی همدانی شاعر و عارف، اما این دو مورد همان‌طور که اشاره کردم، هنوز نهایی نشده‌اند.