استودیوها برای کمک و خروج از وضعیت موجود به شخصیت‌های قصه‌های مصور، کارتون‌های سه‌بعدی تکیه کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از ۴۵ فیلمی که از جمعه هفته پیش تا روز کارگر در ایالات متحده و کانادا روی پرده می‌روند، حداقل ۱۸ فیلم با بودجه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ساخته شده‌اند و در میان آنها پنج فیلم با بودجه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار مقابل دوربین رفته‌اند. در تابستان ۲۰۱۲ تنها ۱۲ فیلم از ۴۰ فیلم اکران‌شده در این مقطع زمانی، بودجه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار یا بیشتر داشتند.

جمعه پیش تابستان سینمایی با اکران «آیرون من ۳» (Iron Man ۳) تازه‌ترین فیلم مجموعه ابرقهرمانی مارول استودیوز درباره تونی استارک غول صنعت آغاز شد و انتظار می‌رود در هفته اول اکران در آمریکای شمالی 170 میلیون دلار بفروشد و بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم از ابتدای سال 2013 تاکنون و احتمالا بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم اکران‌شده در تابستان را جابه‌جا کند.

این فیلم پرهزینه امسال همراهان و رقبای بسیاری خواهد داشت. از مه تا اوت هر هفته چند دنباله یا پیش درآمد پرهزینه و البته پرخطر اکران می‌شود، از جمله «مرد فولادین»، «سفر ستاره‌ای درون تاریکی» و «خماری». در این بین چند فیلم انیمیشن خانوادگی مانند «من نفرت‌انگیز 2» و «دانشگاه هیولاها» و «گتسبی بزرگ» هم می‌توانند در بازار فروش تاثیرگذار باشند.

تابستان به طور مرسوم یک فصل پرسود برای صنعت سینما است. پارسال حدود 40 درصد از درآمد کل حاصل از فروش فیلم‌ها در این مقطع چهار ماهه حاصل شد. فیلم «انتقامجویان» با 5/1 میلیارد دلار فروش سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما در سطح جهانی و همین‌طور سومین فیلم پرفروش تاریخ ایالات متحده و کانادا شد و فروش آن 15 درصد کل فروش فیلم‌ها در تابستان را دربر گرفت. با این حال نه «انتقامجویان» و نه دیگر فیلم‌های موفق نتوانستند گیشه‌های فروش فیلم‌ها در تابستان 2012 را نجات بدهند، اما هالیوود در پایان سال به لطف نمایش موفق فیلم‌های اکران‌شده در پاییز و کریسمس مانند «زندگی پی»، «لینکلن»، «آرگو» و «اسکای‌فال» توانست به بیش از یک دهه کاهش درآمد و کاهش فروش بلیت خاتمه بدهد. شین بلک کارگردان و یکی از فیلمنامه‌نویسان «آیرون من 3» می‌گوید: «سایه «انتقامجویان» به شدت بر تابستان 2013 سنگینی می‌کند. «انتقامجویان» این رکورد مسخره و در عین حال دلهره‌آور را خلق کرده است هرچند این رکوردشکنی بسیار سودمند هم هست؛ چون هر آن فیلم را دید‌ فیلم ما را هم می‌بیند.

البته تماشاگران همه فیلم‌ها را نمی‌بینند. هر سال در تابستان تعدادی فیلم‌های پرهزینه اکران می‌شوند که فروش ناامیدکننده‌ای دارند. پارسال فیلم «ناو» چنین وضعیتی داشت. امسال نگاه‌ها متوجه فیلم وسترن «رنجر تنها» تولید والت دیزنی است که به جرات پرهزینه‌ترین فیلم اکران تابستان است.

این پروژه ۲۲۵ میلیون دلاری از روی داستانی ساخته شده که ابتدا در قالب یک مجموعه نمایش رادیویی پخش شد. آرمی همر در «رنجر تنها» نقش رنجر نقابدار تگزاسی را بازی می‌کند و جانی دپ در نقش تونتو ، سرخ‌پوست همراه او ظاهر شده است. «رنجر تنها» که در تعطیلات چهارم ژوئیه اکران می‌شود، هنگام تولید با مشکلاتی روبه‌رو بود و در مقطعی فیلمبرداری آن به خاطر مسائل مربوط به بودجه به طور موقت متوقف شد.

سینماداران در آمریکای شمالی این ماه در گردهمایی سالانه سینماکان این نکته را مطرح کردند که نبود تنوع در بازار یکی از دلایل فروش کم فیلم‌ها از ابتدای سال ۲۰۱۳ تاکنون بوده است.