در پی زلزله مهیب شمال‌غرب کشور هنرمندان سراسر ایران ضمن ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان این زلزله آمادگی خود را برای کمک به زلزله‌زدگان اعلام کردند.

پیام همدردی اصغر فرهادی
برای زلزله‌زدگان شمال غرب کشور
من نیز سوگوار رنج شما هستم
اصغر فرهادی در پی حادثه زلزله شمال غرب کشور با هموطنانمان در این خطه از کشور ابراز همدردی کرد. به گزارش ایسنا در بخشی از متن پیام کارگردان برگزیده اسکار خطاب به مردم عزادار مناطق زلزله‌زده آمده است: «امروز مردم بسیاری سوگوار عزیزان از دست رفته‌ شمایند و اندوهگین از رنجی که بر شما رفت.»
فرهادی با اشاره به اینکه «شاید همدردی‌ها در برابر این داغ همیشه باقی‌، ناچیزند» نوشته است: «همین احساس همدلی و در کنار شما بودن بسی با ارزش است و غنیمت‌، من نیز سوگوار رنج شما هستم و صبوری و آرامشتان را آرزومندم.»
علیرضا قربانی:
گفتن که نتوان که با دلم چون کرد
جمعی از هنرمندان عرصه موسیقی با انتشار پیام‌های تسلیت با مردم زلزله زده آذربایجان ابراز همدردی کردند.
به گزارش ایسنا علیرضا قربانی ـ خواننده کلاسیک ایرانی ـ در یادداشتی نوشته است:
« از پنجه‌ی سرد من چه می‌خواهی؟
سودی ندهد ستیزه با تقدیر
وقتی که خروس مرگ می‌خواند
دیر است برای در گشودن ، دیر
...
آن ، زلزله‌ای که خانه را لرزاند
گفتن نتوان که با دلم چون کرد
گفتن نتوان
که با دلم چون کرد ...
با دلی سرشار از درد تنها سکوت می‌کنم و دیگر هیچ...»
پیمان ناصح‌پور: مردم آذربایجان دوباره برخواهند خاست
پیمان ناصح‌پور ـ نوازنده تنبک ـ نیز در وبلاگ شخصی‌اش نوشته است:
« با مردمان غیور و سخت‌کوشی که من از آذربایجان سراغ دارم، بار دیگر بر خواهند خاست و حماسه خواهند آفرید، زیرا که آذربایجان همیشه بیدار و حماسه ساز است. عاشیق‌های آذربایجان ایستاده، سازهایشان را روی سینه گذاشته و همانند ستارخان و باقرخان، عظمت آذربایجان را با موسیقی زیبا و حماسی‌شان به رخ جهانیان خواهند کشید. اینجانب با اطمینان خاطر می‌گویم: آذربایجان همشه اویاخدی.»
رضا صادقی: تسلای خاطرتان
را از خدای شب‌های قدر خواهانم
رضا صادقی ـ خواننده پاپ ـ نیز
گفته است:
« همدردی،رسمی پسندیده در فرهنگ پاک ایران و ایرانی‌ است.
با آرزوی صبر و شکیبایی و قدرت برای تحمل مصیبت وارده به هموطنان صبور آذربایجان، با تمام وجود به عنوان یک ایرانی همدردی ما را بپذیرید و تسلای‌ خاطرتان را از خدای شب‌های قدر خواهانیم.
ما ایرانیان و مخصوصا مشکی پوشان،هنرمندان و هنردوستان را در غم خود شریک بدانید.
یاشاسین آذربایجان.»
بابک جهانبخش:
شبی که تقدیر همگان مقدر شد
بابک جهانبخش ـ خواننده پاپ ـ نیز نوشته است: «از خبر وقوع زلزله در آذربایجان و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنانم بسیار متاسف و متاثر شدم.
ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با همه داغداران و آسیب دیدگان این حادثه دردناک، در شبی که تقدیر همگان مقدر شد، از خداوند متعال غفران و رحمت الهی فوت شدگان، شفای عاجل مجروحان و صبر و شکیبایی بازماندگان و آسیب دیدگان را مسالت دارم.»


سالار عقیلی: اجرای برنامه از وظایف جامعه موسیقی کشور است
سالار عقیلی هنرمند سرشناس کشورمان نیز در سوگ از دست دادن تعدادی از هموطنانش پیام تسلیتی برای انتشار در سایت موسیقی ما فرستاده است که با هم می‌خوانیم:
لبخندها فسرد
پیوندها گسست
آوای لای لای زنان در گلو شکست
گلبرگ آرزوی جوانان به خاک ریخت
جغد فراق بر سر ویرانه ها نشست
از خشم زلزله
وقتی خبر ناگوار و جانکاه زلزله استان آذربایجان را می‌شنوم، که هزاران کیلومتر از وطن عزیزم فاصله دارم. اخبار و تصاویر منتشر شده به حدی غم‌انگیز است که دیدن و شنیدن آن از این فاصله هم دل هر انسانی را به درد می‌آورد. در نهایت تالم و تاسف این حادثه دلخراش را به بازماندگان و هموطنان عزیز و داغ دیده‌ام تسلیت عرض می‌کنم. بی‌شک اجرای برنامه‌هایی به منظور جبران خسارات مادی و معنوی وارده به هم‌میهنان آذریمان از وظایف بنده و جامعه موسیقی کشور است.
امیدوارم که این توانایی ناچیز، قدمی کوتاه در این راه بلند باشد.


موج انتقادات به عملکرد صداوسیما در زلزله اخیر ادامه دارد
سازمان صدا و سیما که سعی داشت با پوشش خوب المپیک، مخاطبان را راضی
نگه دارد، با پوشش ضعیف اخبار مربوط به زلزله‌ شمال‌غرب کشور، موجی از انتقادات را علیه خود به راه انداخت.
به گزارش ایسنا، علیرضا منادی سفیدان ـ نماینده مردم تبریز ـ از جمله معترضانی است که به ایسنا می‌گوید: مردم از انعکاس خبری صدا و سیما در خصوص زلزله روز شنبه بسیار گله‌مند بودند و به‌رغم اینکه شب گذشته صدها نفر زیر آوار بودند، در برنامه‌های تلویزیونی و سحرگاهی اشاره‌ای به وقوع این فاجعه نشد و از مردم خواسته نشد که در دعاهای خود، زلزله‌زدگان را مد نظر داشته باشند.
این عملکرد زمانی اعتراض ها را شعله ور کرد که یکشنبه شب تلویزیون به شکل عادی برنامه «خنده‌بازار» را در شبکه 3 روی آنتن برد.
پس از اینکه نحوه انعکاس اخبار زلزله آذربایجان شرقی در شبکه‌های رادیو و تلویزیونی، انتقادات متعددی را به صداوسیما در پی داشت، پخش مجموعه طنز «خنده‌بازار» در روزی که در آذربایجان عزای عمومی اعلام شده بود، موج جدیدی از انتقادات را به همراه داشت.
اما عملکرد شبکه سه سیما که این‌روزها به خاطر پخش بازی‌های المپیک به یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های سیما تبدیل شده،‌ در حالی به دلیل پخش برنامه‌‌ای طنز در ایام عزاداری عمومی زیر سوال قرار می‌گیرد، که انتظار می‌رفت پس از انتقادهای مطرح شده در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی خبرهای زلزله، تلویزیون، بیش از پیش با زلزله‌زدگان همراه شود و دست‌کم خود را در عزای عمومی مردم آذربایجان شریک بداند.